شناسهٔ خبر: 36374 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر برنامه، تجهیز منابع و بودجه سازمان ملی زمین و مسکن مطرح کرد؛

ایجاد صندوق زمین و ساختمان در تهران، کردستان و ارومیه/ ساخت ۱۰۸ هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد در سال ۹۶/ تلاش برای تحقق اهداف طرح جامع مسکن به عنوان سند بالادستی

طرح جامع مسکن مدیرکل دفتر برنامه، تجهیز منابع و بودجه سازمان ملی زمین و ساختمان با تاکید بر تلاش سازمان برای تحقق طرح جامع مسکن به عنوان سند بالادستی از ساخت ۱۰۸ هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد در سال ۹۶ بر اساس طرح جامع مسکن خبر داد و گفت: مجوز ایجاد صندوق زمین و ساختمان در تهران، ارومیه و کردستان اخذ شده است.

شراره امانی مدیرکل دفتر برنامه، تجهیز منابع و بودجه سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تشریح وظایف دفتر به سه گروه برنامه‌ریزی، بودجه و تجهیز منابع مالی، مهمترین فعالیت‌های آن دفتر را در سال ۹۵ تشریح کرد و در عین‌حال به تشریح اولویت‌ فعالیت‌های دفتر در سال ۹۶، پرداخت.

امانی با اشاره به اینکه در حوزه برنامه‌ریزی، هر ساله به تفکیک استان‌ها، برنامه‌های سالیانه سازمان جمع‌بندی و مصوب می‌شود تا در دستور کار قرار گیرد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را مسئول تامین بودجه سالیانه سازمان ملی زمین و مسکن عنوان کرد و گفت: در بخش تجهیز منابع، نحوه تامین مالی و همچنین، روش‌های بهتر کردن تامین منابع مالی، دفتر، مطالعات اولیه برای ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان به عنوان یک روش جدید تامین منابع مالی را انجام داده است.

وی در بیان مهمترین فعالیت سال ۹۵ آن دفتر، گفت: طرح جامع مسکن مصوب و ابلاغ شده است و طرحی افقی و ۱۰ ساله است که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۵ را دربرمی‌گیرد و به دو برنامه پنج ساله اول که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ و برنامه پنج ساله دوم که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ است، تقسیم شده است.

مدیرکل دفتر برنامه، تجهیز منابع و بودجه سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: برنامه پنج ساله نخست طرح جامع مسکن در برنامه ششم توسعه و برنامه پنج ساله دوم نیز جزو برنامه هفتم توسعه اقتصادی اجتماعی کل کشور است.

امانی با اشاره به اینکه طرح جامع مسکن به پیشنهاد سازمان ملی زمین و مسکن تهیه و به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارایه و در نهایت مصوب شد، گفت: طرح جامع مسکن شامل هشت محور اصلی است که یک محور آن؛ تامین مسکن اقشار کم درآمد مربوط به وظایف سازمان ملی زمین و مسکن است. در این رابطه، سازمان، تمامی استان‌ها را به تفکیک شهرها تقسیم کرده است و موجودی مسکن تمامی شهرهای کشور، کسری و مازاد برنامه را نسبت به شهرهای مختلف نیز استخراج کرده است.

وی تفکیک شهرهای تمامی استانها، استخراج موجودی مسکن، کسری و مازاد را در شهرها از مهمترین اقدامات سازمان در سال ۹۵ برشمرد و افزود: مطالعات ایجاد صندوق زمین و ساختمان انجام شده است. در همین رابطه، چند استان، انتخاب شده‌اند که امیدواریم به عنوان روش تامین منابع مالی جدید بتوانیم از این روش استفاده کنیم. تهران، ارومیه و کردستان تاکنون مجوزهای صندوق زمین و ساختمان را دریافت کرده‌اند و برای برخی دیگر از شهرها نیز این مهم در دستور کار است.

وی در بیان اولویت‌های کاری دفتر برنامه، تجهیز منابع و بودجه سازمان ملی زمین و مسکن در سال ۹۶ به ادامه برنامه‌ها و اقداماتی که در سال ۹۵ دنبال می‌شد، تاکید کرد و گفت: اجرای کامل طرح جامع مسکن در اولویت‌های کاری ما قرار دارد. در نظر داریم، دقیقا برنامه اجرایی سازمان بر اساس طرح جامع مسکن انجام شود. زیرا اگر سازمان ها هر سال مکلف شوند برنامه را با توجه به سند بالادست همچون طرح جامع مسکن انجام دهند، طرح جامع محقق می‌شود. وقتی طرح جامع مسکن محقق شد بدین معنا است که نیاز کشور به مسکن محقق می‌شود.

امانی سهم سازمان را در سال ۹۵، ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برشمرد و گفت: سهم ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد، توسط سازمان در سال ۹۵، ۶۸ درصد محقق شد.

وی ادامه داد: سهم سازمان امسال (۹۶)، ساخت ۱۰۸ هزار واحد مسکونی از کل طرح جامع مسکن است. /

نظر شما