شناسهٔ خبر: 366 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حاشیه‌نشینی؛ چالش اصلی هزاره سوم/ ۸۱ درصد سکونت‌گاه‌های غیررسمی در محدوده شهرها هستند

نریمان مصطفایی مدیر کل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی، حاشیه نشینی را چالش اصلی هزاره سوم دانست و گفت: مطالعات نشان می‌دهد ۸۱ درصد اينگونه سكونت‌گاه‌های کشور در محدوده قانونی شهرها واقع شده‌اند.

نریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره رشد این سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در جهان توضیح داد: پدیده سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مختص كشورهای در حال توسعه نیست بلكه كشورهای توسعه یافته‌ای مانند فرانسه و انگلیس نیز با آن دست به گریبانند، هر چند بنا به دلایلی این پدیده در كشورهای در حال توسعه حادتر است. در حال حاضر ۴۲ درصد جمعیت کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه در همین سکونت‌گاه‌ها زندگی می‌کنند و براساس گزارش سازمان ملل، سکونتگاه‌های غیر رسمی (حاشیه نشینی) چالش اصلی هزاره سوم محسوب می‌شوند.

مدیر کل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی  درباره وضعیت کشورهای جهان برای جلوگیری از گسترش روند حاشیه‌نشینی گفت: به طور کلی در دنیا از هر ۶ نفر یک نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کند و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند و دولت‌ها برنامه‌ای برای حل این موضوع نداشته باشند تا سال ۲۰۳۰، حدود دو میلیارد نفر از جمعیت شهرنشین دنیا در این‌گونه سکونت‌گاه‌ها زندگی خواهند کرد. خوشبختانه موضوع اسکان غیررسمی در کشور ما به نسبت به سایر کشورهای جهان و کشورهای مشابه، به ویژه از نظر سطح زیربنای مسکن، برخورداری از خدمات آب و برق در جایگاه بهتری قرار گرفته است.

مصطفایی درباره مشکلات مقابله با رشد حاشیه‌نشینی در ایران گفت: جمعیت شهری ما با یک الگوی نامتوازن توسعه شهری همراه است. محدودیت منابع و ظرفیت‌های دستگاه مدیریت شهری برای خدمات رسانی به این گروه‌ها، باعث نابرخورداری و کنار گذاشته شدن بخش عمده‌ای از اقشار کم درآمد فقیرنشین شهری شده است. از سوی دیگر، تشدید این مسئله با قوانین و مقرراتی که دسترسی اقشار کم درآمد به خدمات شهری را محدود می‌کند، در واقع منجر به اسکان خود انگیخته بخشی از جمعیت شهرنشین شده و در نهایت ناپایداری شهری را سبب می‌شود.

مدیر کل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی سابقه پیدایش این‌گونه سكونتگاه‌ها در ایران را بیش از چهار دهه دانست و افزود: در حال حاضر یك هفتم جمعیت شهری كشور، یعنی حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر با این پدیده روبه‌رو هستند كه اغلب شهرهای بزرگ گریبانگر این پدیده‌اند. چنین سكونت‌گاه‌هایی به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت كلانشهرها و ۲۰ درصد مساحت شهری كشور را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده در ۲۰ شهر كشور بیانگر این مطلب است كه ۸۱ درصد این‌گونه سكونت‌گاه‌ها در محدوده قانونی شهرها واقع شده‌اند و ۸۵ درصد سكونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده شهرها دارای سابقه بیش از ۱۵ سال هستند./

نظر شما