شناسهٔ خبر: 36648 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گلچینی از زیبایی‌های آفرینش در سرزمین هزار رنگ کهگیلویه وبویراحمد/ ورود ۸۰۰هزار مسافر نوروزی به پایتخت طبیعت ایران

آبشار یاسوج اینجا دیار برف و آفتاب، سرزمین هزار رنگ کهگیلویه وبویراحمد است، جایی که زیر هر درخت کهنسال بلوطش شقایق می‌روید و خستگی از تن می‌زداید و بوی چویل و عطر ریواسش بهشت را برای هر مسافری تداعی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سرزمین بکر و رویایی کهگیلویه وبویراحمد همراه با طبیعت سحرانگیز، چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان، مناظر بدیع که این روزها طراوت و لطافت خاصی از باران پربرکت بهاری یافته و لحظه های به یادماندنی را برای میهمانان نوروزی به ارمغان آورده است.

به گزارش ایرنا، طبیعت بکر و زیبای دامنه‌های سترگ دنا، اماکن تاریخی، چشمه‌ها و تفرجگاه‌های فراوان، آبشارهای مفرح و رودخانه‌های خروشان در کنار پوشش انبوه جنگل‌های سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته‌های کوهساران از جلوه‌های بدیع و زیبایی‌های خداوندی است که در این دیار رویایی جلوه گری می‌کند.

سرزمین زیبای کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۲۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب و ظرفیت‌های بکر به عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری در ایران زمین تبدیل شده و سالانه به ویژه در ایام بهار میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.

این استان زیبا دارای ۱۴منطقه نمونه، ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و بیش از دهها کمپینگ اقامتی است.

دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

جوش و خروش رودخانه‌ها و آبشارها، نغمه پرندگان و شقایق‌های بهاری گوشه‌ای دیگر از زیبایی های بی‌نظیر سرزمین برف و آفتاب (کهگیلویه وبویراحمد) است.

شمیم عطرگل‌های رنگارنگ در دشت ها، تپه ها و جویبارهای خروشان و مناظر بکر و سرسبز این دیار جلوه‌ای مصفا، دل انگیز و با نشاط را در زیر سایه خنکای انبوه درختان بلوطش به میهمانان هدیه می دهد.

زنگوله‌های آویزان برگردن بزغاله‌ها و گوسفندان عشایر همراه با نوای موسیقی و دلنشین چوپانان در حرکت آرام گله و در مسیر کوچ و حتی غذاهای بومی و سنتی اش در کنار صفا و صمیمیت مردمانش نویدبخش ثبت لحظه های خوش و به یادماندنی برای هر خسته دل و رهگذری به این دیار است.

کهگیلویه وبویراحمد آمیزه‌ای از تاریخ و طبیعت

برخی از آثار تاریخی از جمله سنگ نوشته‌های تنگ سولک بهمئی متعلق به دوره اشکانی، پل شاه نشین شهر پاتاوه شهرستان دنا مربوط به دوره هخامنشی و بافت تاریخی شهر دهدشت یادگار دوره صفویه جلوه‌های بی‌بدیلی از جاذبه‌های تاریخی و منحصر به فرد در کنار زیبایی‌ها و مناظر بدیع و طبیعی در کهگیلویه وبویراحمد است.

وجود ۳۰۰ بقعه متبرکه از جمله حرم بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) همه ساله در ایام نوروز و سایر روزهای سال میعادگاه بیش از یک و نیم میلیون زائر و دلداده اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

سرزمین برف و آفتاب

کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که برف و آفتاب را در کنار هم دارد در حالی که نیمه سردسیر آن پوشیده از برف است، لطافت شقایق های بهار در نیمه گرمسیر آن دامن سبز گسترانیده است.

دیار گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد همچون شهرستان‌های گچساران، بهمئی، چرام و کهگیلویه مناطقی هستند که شیپور و موسم شکفتن شکوفه‌های لطیف بهار را به طور نسبی از نیمه نخست اسفند تجربه می‌کنند.

جاذبه‌ها، مناظر بکر، طبیعی و گردشگری در کنار امام‌زاده‌های متعدد و اماکن تاریخی و مذهبی درمناطق گرمسیری، این دیار را به سرزمینی زیبا با جاذبه های حیرت انگیز تبدیل کرده است.

در مناطق گرمسیری این استان وجود جلوه زیبایی از طبیعت، چشمه‌سارهای متعدد و خروشان، آبشارها، تالاب‌ها و شمیم عطر گل‌های بهاری فضایی دل انگیز و بانشاط را برای آسایش و آرامش خاطر گردشگران به ارمغان آورده است.

کهگیلویه قدیم (بلادشاپور)

در قلب بلندی‌های زاگرس، پهنه‌ای زیبا به قدمت تاریخ آرمیده است، شهرستان کهگیلویه را می‌توان مهد فرهنگ و تمدن استان چهارفصل کهگیلویه ‌و بویراحمد دانست که وجود آثار فرهنگی و باستانی متعدد گواه این ادعاست.

بافت تاریخی شهر دهدشت که براساس دست‌نوشته‌های تاریخی به‌ دستور اردشیر بابکان و به ‌یاد فرزندش «شاپور» به نام «بلاد شاپور» شهرت یافت، در حوزه مرکزی شهر کنونی دهدشت قرار گرفته‌، این شهر تاریخی به‌سبب وجود بارگاه هفت‌امامزاده در آن به شهر «هفت گنبد» نیز مشهور است.

لذت تماشای زیبایی خالق خلقت در چاروسا را می‌توان با مشاهده هنرنمایی طبیعت در روستای «المور» ادامه داد تا پس از گذر از المور، به «تنگه الگن» رسید و با طی مسافتی کوتاه روستای پلکانی «شوتاور» را نیز به تماشا نشست.

قلعه تاریخی قلعه رئیسی، پل قلعه دختر، محوطه طولیان، قلعه ضرغام‌آباد، قلعه سرپری، بافت تاریخی روستای چنگلوا، آبشار توف‌خیمه، چشمه کورسار، سد مارون، سد کوثر و کوه خائیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان کهگیلویه هستند.

شهرستان «چرام» از آب حیات تا چشمه بلقیس

چرام را همه با «چشمه‌بلقیس» می‌شناسند، گلچینی از بهترین و خوش منظرترین جلوه های آفرینش در باغ بلقیس هویداست منظره ای زیبا در آغوش حصارهای کوتاه سنگی که چشمه‌های پرآب همراه با درختان سیب، انار، سرو، بیدمجنون و نخل‌های سربه‌فلک کشیده‌اش او را احاطه کرده است.

این باغ که در ورودی دشت شالیزارهای چرام واقع شده زیبایی طبیعی این منطقه سیاحتی را دوچندان کرده است. باغ بلقیس چرام چشمه آبی است که کلان باغی از انواع درختان مثمر و کاج های سربفلک کشیده با منظرگاهی چشم نواز چشم هر رهگذری از مسیر گچساران به دهدشت را به تماشای این همه زیبایی و سرمستی طبیعت آن بویژه در این ایام وا می دارد.

چرام را البته سرزمین چشمههای جوشان نیز باید دانست، چشمه‌های جوشانی که «باغ عمران» را به جاذبه‌ای بکر و بی‌بدیل تبدیل کرده‌اند، تا در کنار «آب‌حیات» و «جوخانه» بتوان از سفر به یکی از زیباترین خطه‌های ایران لذت برد.

مسافران خسته‌ای که به چرام سفر می‌کنند همچنان لذت تماشای «پهنای لیلی» را از یاد نخواهند برد، آنجا که به‌سبب دارا بودن بیش از ۲۰ چشمه‌سار و برخورداری از گونه‌های گیاهی کمیاب و باغ‌های سرسبز ییلاقی اعجاز طبیعت در دل کوه را به رخ می‌کشد.

گچساران و باشت/ از بی بی حکیمه (س) تا لاله‌های واژگون شلال دون

آستان مقدس حضرت بی بی حکیمه (س)، خواهر امام رضا (ع) در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار آبی دریای خلیج فارس برکتی است که به سرزمین نفت خیز گچساران شکوه و عشق می‌بخشد.

بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه(س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوههایی صعب‌العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.

روستای مارین یکی از روستاهای تاریخی ایران است و راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از هفت کیلومتری این روستا عبور می‌کرده است.

روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با رنگین کمانی از جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی پنجره ای رو به بهشت است

در جوار شهرستان گچساران و در پنج کیلومتری شهر باشت منطقه‌ای گردشگری با جاذبه‌های طبیعی بینظیر به نام «شلالدون» وجود دارد که همواره مورد توجه گردشگران از سراسر نقاط ایران است.

از شلالدون که بگذریم به اثر تاریخی «دوگور دوپا» در هفت کیلومتری باشت می‌رسیم جایی که ۲ ستون سفیدرنگ متعلق به دوره ساسانی در طی قرن‌ها راهنمای کاروان‌هایی بوده‌اند که در تاریکی شب مسیر خود را گم می‌کردند.

منطقه گردشگری «قلات گناوه»، «آبشار رودبال»، «آبشار موگ»، «روستای مارین»، «پل تاریخی پریم»، «گنبد لیشتر»، منطقه گردشگری «دشتک دیل» و «دژ سلیمان» از دیگر جاذبه‌های گچساران و باشت هستند.

یاسوج و سی سخت ۲شهر آرمیده بر دامنه سترگ دنا

شهرهای یاسوج و سی سخت کهگیلویه و بویراحمد نیز ۲ شهر زیبا با جلوه های ناب و سحرانگیز طبیعی، دشت ها و جویبارها، شقایق های رنگارنگ، تپه ماهورها و رودخانه های همیشه جاری نیز جز مناطق سردسیری این استان چهار فصل به شمار می روند که بهار دلنشین این دیار نیز به طور نسبی از اواخر اردیبهشت است.

آمیختگی طبیعت اسرار آمیز مناطق سردسیری سی سخت و یاسوج با افسانه‌های کهن، این مناطق را بیش از پیش برای گردشگران جذاب کرده است.

شهر توریستی «سی سخت»

این شهر در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع ستیغ های برفی دنا، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام پرفروغ نوروز و تابستان آماده استقبال از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران است.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره ها می توان یافت که گویای تنوع جاذبه های طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

در این نقطه و در ادامه راه کوهستانی که راهی شوسه است به تدریج بر سنگلاخی آن افزوده می شود، چشمه دیگری از زمین می جوشد.

در بالادست این نقطه و بر بلندی های جنوب جاده، آبگیر زیبایی در دامنه کوه های برف پوش شکل گرفته که دریاچه کوه گل نامیده می شود.

این آبگیر زیبا و بکر که در گویش محلی برم سبز گفته می شود در دل کوهستان و بر بستر پر آب و علف آن چشم انداز زیبایی دارد که تنها با ره سپردن به این منطقه کوهستانی و قدری کوهپیمایی می توان به آن رسید.

دریاچه «کوه گل» در یک گودال طبیعی نشسته بر دامان کوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامون آن منظره ای کم نظیر از یک دریاچه کوهستانی در پیش چشم جلوه گر می کند.

بالاتر از دریاچه کوه گل آبگیر کوهستانی دیگری نیز شکل گرفته که تا اندازه ای کوچکتر است. این ۲ آبگیر طبیعی و کوهستانی بخشی از زیبایی های بکر طبیعت کوه گل سی سخت است که بویژه در تابستان جذابیت های ویژه ای دارند.

دریاچه کوه گل از آب شدن برف قله های بالادست آن و از چشمه های طبیعی آبگیری می شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره ای گذر می کند که سر انجام به رودخانه مسیر راه می پیوندد.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره ها می توان یافت که گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

غار ده شیخ پاتاوه

این غار که کارشناسان و غارنوردان قدمت آن را به بیش از ۱۳۵ میلیون سال قبل نسبت داده اند یکی از جاذبه های توریستی و جذاب در کهگیلویه وبویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده شیخ و در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی سخت و ۵۵کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های زمین شناسی، شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل‌های اعجاب انگیز و دالان‌های زیبا شده است. این غار یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای شناخته شده در کشور است که دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.

غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و سرشار از جذابیت‌های بدیع و شگفتی های حیرت آور توصیف کرده‌اند. انبوه درختان و جنگل های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.

یاسوج پایتخت طبیعت ایران زمین

این شهر با زیبایی‌های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه‌های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیبایی‌ها و آب وهوای مطبوعشهر ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است. گرداگرد این شهر را رودخانه‌های خروشان بشار و مهریان و کوه‌های سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط، بنه و کیکم فرا گرفته به طوری که برخی این منطقه را شمالی در جنوب کشور می‌نامند.

آبشار یاسوج

این آبشار زیبا در پنج کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنک و گواراست که سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیراست.

منطقه گردشگری تنگ گنجه‌ای

تنگ گنجه‌ای با آب وهوای مطلوب و با رودخانه‌ای زلال در ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد، منطقه‌ای بکر با رودخانه‌ای زلال و پوشیده از جنگل که از دل کوه‌های دنا می‌جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است. این تنگه در جاده یاسوج به سی‌سخت قرار دارد و با داشتن امکانات رفاهی مکان مناسبی برای مسافران نوروزی است.

دریاچه سد شاه قاسم

این دریاچه تابلویی زیبا از آبی آسمان و سبزی درختان و آبی رودخانه‌هاست که در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج بر دامنه کوه نقش بسته است.

تل «خسرو»

یکی از مکان‌های باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به «کی خسرو» فرزند «سیاوش» از پادشاهان کیانی نسبت می‌دهند و افسانه این تل، قرن‌ها سینه به سینه نقل شده و اکنون نیز در بین مردم بومی ساری و جاری است. بومیان معتقدند پس ازآنکه به کی خسرو سروش الهی می‌رسد، به دشت یاسوج می‌آید و به سوارانش دستور می‌دهد هرکدام توبره‌ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه‌ای شکل بگیرد.

پارک جنگلی یاسوج

این پارک جنگلی با ۸۰ هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور است و در شمال شهر یاسوج قرار دارد و پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است.

تنگ مهریان

این تنگه که رودخانه زیبای مهریان از آن می گذرد نیز درشمال شهر یاسوج قرار دارد که آب و هوای مطبوع آن جان هر رهگذری را تازگی می‌بخشد.

پیست اسکی کاکان یاسوج

این پیست واقع در «گردنه باباحسن» با ارتفاع برفی حدود ۲متر در ۱۵ کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و مکانی دل انگیز برای ورزشهای زمستانی است. براساس آمارها، این استان سالانه پذیرای بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر است که تعدادی از آنان جهانگردان کشورهای خارجی هستند.

کهگیلویه وبویراحمد تلفیقی از زیبایی‌های تاریخی، معنوی و طبیعی

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: وجود زیبایی‌های طبیعی و مناظر بکر و خدادادی در کنار آثار متعدد باستانی و تاریخی و امام‌زاده‌های متعدد این دیار زیبا را به مقصد جدیدی در مناطق هدف گردشگری ایران قرار داده است.

سید موسی خادمی، استان کهگیلویه وبویراحمد را تلفیقی از ظرفیت‌های متنوع طبیعی، تاریخی، مذهبی و آداب و رسوم و آیین‌های خاص به‌ویژه در حوزه زندگی عشایری دانست و اظهار داشت: باید بتوان با شناسایی و ایجاد زیرساخت‌ها، زمینه بهره وری و استفاده مناسب از این استعدادها را برای توسعه همه جانبه استان فراهم کرد.

وی با اشاره به برگزاری جشن های نوروزگاه در شهرها و مناطق مختلف استان نیز گفت: برپایی چنین جشن‌ها و آیین‌های روح افزا و متنوع در راستای شعار راهبردی دولت تدبیر و امید برای ایجاد نشاط و امید در جامعه است.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۸۰۰ هزار گردشگر از ۲۷ اسفند تاکنون از جاذبه های این استان دیدن کردند.

محمود باقری افزود: ۵۱۰ هزار و ۶۴۹ از این تعداد گردشگر نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد در مدارس، خانه‌های مسافر و پارک‌ها و دیگر اقامتگاه‌های پیش بینی شده اسکان یافتند.

وی آمار اسکان مسافران این استان در شب گذشته را ۷۵ هزار ۷۳۱ نفر ذکر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) و دشتک دیل در گچساران، گردنه شلال دون باشت، و چشمه بلقیس چرام دارای بیشترین تعداد مسافر نوروزی اسکان یافته در تعطیلات نوروز امسال در این استان بوده است.

باقری برپایی جشن‌های نوروزگاه، نمایشگاه‌های سوغات و هدایا و توزیع پوستر در شهرستان‌های مختلف را از برنامه‌های در حال اجرا برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و فراهم کردن سفری خاطره انگیز برای مسافران ذکر کرد.

اکنون طرح آرامش بهاری در ۳۶ بقعه متبرکه این استان با برنامه های فرهنگی متنوع در حال اجراست.

امسال یکهزار و ۳۳۶ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد برای اسکان مسافران نوروزی ساماندهی شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای سفرهای نوروزی است.

حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده و در این استان بیش از ۲ هزار اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد، افزون بر ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر در جنوب غربی ایرن واقع شده است.

نظر شما