شناسهٔ خبر: 3674 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

ضریب اشغال قطارها در زمستان‌ به حداقل می‌رسد/ وضعیت ظرفیت قطارهای تهران - مشهد

مراسم هفته حمل و نقل در راه آهن مدیرعامل شرکت سفیر ریل آسیا با بیان اینکه معمولا در ایام پیک مانند مناسبت‌های مذهبی و عید نوروز ضریب اشغال قطارهای بین ۹۶ تا ۱۰۰ درصد است، گفت: معمولا ضریب اشغال قطارها در زمستان‌ به حداقل می‌رسد.

محمد خان‌احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میزان میانگین ضریب اشغال قطارها را در طول سال حدود ۹۱ تا ۹۲ درصد خواند و گفت: همواره در ایام زمستان شاهد کمترین میزان ضریب اشغال قطارها به میانگین ۹۰ درصد هستیم، ضمن آنکه ایام پیک سفر مانند برخی روزهای نوروز و مناسبت‌های مذهبی میزان ضریب اشغال قطارها به ۹۶ تا ۱۰۰ در صد می‌رسد.

وی توضیح داد: ضریب اشغال قطارها در روزهای ۲۵ تا ۲۹ اسفندماه در محوری مانند مشهد- تهران  ۶۰ درصد می‌شود. همچنین ضریب اشغال قطارها در برخی مسیرهایی مانند تهران به مشهد در روزهای پایانی نوروز به ۵۰ درصد می‌رسد که به این حجم افت مسافر "یک سر خالی" گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب حالت "یک سر خالی" برای قطارها در محور تهران – مشهد رخ می‌دهد یادآور شد: محورهای ریلی بندرعباس، اهواز و تبریز مسافران خود را در همه ایام دارند بنابراین این حالت برای آن مسیرها ایجاد نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت سفیر ریل آسیا درباره این شرکت به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون ۱۱ شرکت حمل و نقل مسافری ریلی در کشور وجود دارد البته پس از اینکه شرکت رجاء به بخش خصوصی واگذار شد، ۱۰ شرکت خصوصی دیگر به ایجاد یک شرکت مستقل کنسرسیوم به نام "سفیر ریل آسیا" اقدام کردند. "سفیر ریل آسیا" با ۱۶۰۰ دفتر فروش بلیت و آژانس‌های مسافرتی سراسر کشور ارتباط دارد و تنها با انعقاد یک قرارداد تمام بلیت‌های شرکت‌های مسافری ریل را می‌فرشد. همچنین "سفیر ریل آسیا" مسایل مربوط امور مالی، بازرگانی، قراردادها،‌ هماهنگی‌ها و فروش بلیت قطارهای شرکت‌های مسافری عضو را انجام می‌دهد.

خان‌احمدی اضافه کرد: اکنون شرکت‌های ریلی و خصوصی‌ ریل سیر کوثر، راه‌آهن شرق بنیاد، ریل ترابر سبا، نورالرضا، جوپار، هستیا، وانیاریل، راه‌آهن حمل و نقل، رعد تبریز و مهتاب سیر جم سهامداران "سفیر ریل آسیا" به شمار می‌آیند./

نظر شما