شناسهٔ خبر: 36881 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی در هفته‌ای که گذشت:

بازگشت رونق به فرودگاههای‌کشور با استقبال از سفرهای هوایی/ انجام بیش از ۲۵هزار پرواز در‌ کل فرودگاه‌های‌کشور تا ۱۲ فروردین/ توافق احتمالی با روسیه برای فروش ۱۲هواپیمای مسافربری به ایران

فرودگاه مسافر افزایش ۱۶ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در ایام نوروز، بازدید وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه امام خمینی(ره) در روز طبیعت، توافق احتمالی با روسیه برای فروش ۱۲هواپیمای مسافربری به ایران، انجام بیش از ۲۵هزار پرواز در‌ کل فرودگاه‌های‌ کشور تا تاریخ ۱۲ فروردین، توافق شركت آسمان برای خريد ۶۰ فروند بوئینگ اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: بهبود شرایط فرودگاهی، نوسازی باندهای فرودگاه، مهرآباد، سرمایه‌گذاری جدی به منظور توسعه ترمینال سلام در فرودگاه مهرآباد و تلاش برای باز پس‌گیری سهم ایران از بازارهای جهانی بخش مهمی از اقدامات صنعت هوایی کشور است که نتایج آن در نوروز ۹۶ خود را بیش از هر زمان دیگری نشان داد. به گفته یکی از مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران امسال شاهد افزایش آماری در بخش اعزام و پذیرش مسافر و هم‌چنین رشد نشست و برخاست هواپیما بودیم.

اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت را مرور می کنیم....

بازدید آخوندی از فرودگاه امام خمینی(ره) در روز طبیعت/ انجام ۲۴ هزار پرواز تا ۱۲ فروردین در فرودگاه‌های کشور/ توجه بر اهمیت نقش انسان‌ها در توسعه

عباس آخوندی روز ۱۳ فروردین ماه ۱۳۹۶ همزمان با روز طبیعت و آخرین روز از تعطیلات نوروز در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) حضور یافت و ضمن گفتگو با مسافران و کارکنان بخش‌های مختلف به بررسی آخرین جزییات سفرهای نوروزی پرداخت.

در این دیدار وزیر راه و شهرسازی با حضور در ترمینال مسافری فرودگاه امام (ره) از بخش‌های نوروزی، اداره گمرک، گیت گذرنامه و دیگر قسمت‌ها بازدید کرد.

وی همچنین با حضور در جمع همراهان مسافران بر اهمیت نقش انسان‌ها در توسعه و نیز لزوم توجه جدی به مفاهیم انسانی در کنار اجرای پروژه‌های زیرساختی تاکید کرد.

در فرودگاه امام خمینی(ره) از ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین حدود ۶۰۰ هزار مسافر در قالب ۴ هزار پرواز جابه‌جا شده‌اند. همچنین در کل فرودگاه‌های کشور بیش از ۲۴ هزار پرواز تا ۱۲ فروردین انجام شده است که افزایشی  ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

روسیه: برای فروش ۱۲هواپیمای مسافربری به ایران توافق معین شده است

رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور با اعلام اینکه روابط تهران و مسکو با سرعت و آهنگ خوبی درحال گسترش است، اظهار کرد: سال ۲۰۱۶ حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور نسبت به سال پیش از آن ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی روز شنبه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، ادامه داد: تحرک کلیدی در روابط دو کشور در نوامبر سال ۲۰۱۵ (آذرماه ۹۴) با سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران آغاز شد و اوضاع مناسبات تغییر اساسی پیدا کرد.

نوواک همچنین گفت: سال گذشته رشد خوبی در بخش حجم مبادلات بازرگانی و اقتصادی داشتیم و با اطمینان شاخص های بهتری هم پیش رو خواهد بود.

وزیر انرژی روسیه ادامه داد: ماه ژانویه سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۶ هم حجم مبادلات بازرگانی ۹۸ درصد رشد نشان داد.

وی همچنین اظهار کرد: در مورد امکان فروش هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت ۱۰۰هم باید بگویم که ایرانی ها امکان خرید آن را از روسیه بررسی می کنند و در حال مذاکره با طرف های ایرانی در این زمینه هستیم.

وی گفت: همکاران ما اعلام کرده اند، برای ۱۲ فروند هواپیمای سوخو سوپرجت توافق معین شده است و در آینده نزدیک هم امکان تحویل ۳۰ هواپیما را بررسی می کنیم، اما این آغاز کار است و ایرانی ها به امکان خرید یکصد فروند از این هواپیماها علاقمند هستند.

استقبال شهروندان از نوسازی صنعت هوانوردی با افزایش تقاضای سفرهای هوایی/ آمار نهایی پروازهای نوروزی تا ۱۴ فروردین

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام پایان سفرهای نوروزی هوایی، جزییات کاملی از ۱۸ روز خدمات‌دهی فرودگاه‌های کشور به مسافران نوروزی مطرح کرد و با اعلام اعزام و پذیرش ۳ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۶۹۸ نفر در کل فرودگاه‌های کشور گفت: نوروز امسال افزایشی ۱۶ درصدی را تجربه کردی

حسين اسفندياری ‌قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام پایان سفرهای نوروزی هوایی، گفت: از ۲۵ اسفندماه ۹۵ تا ۱۳ فروردین‌ماه سال جدید ۲۵هزار و ۹۹۰پرواز در کل فرودگاه‌های کشور انجام شده است که حاکی از رشد ۹درصدی در تعداد نشست و برخاست هواپیما است.

وی با اعلام اینکه طی این مدت در فرودگاه مهرآباد ۶ هزار و ۹۰۰ پرواز انجام شده است، گفت: بر این اساس در فرودگاه مهرآباد به رشد ۱۰درصدی در نشست و برخاست هواپیما رسیدیم.

به گفته‌ اسفندیاری در فرودگاه مشهد نیز ۳ هزار و ۶۲۷ پرواز انجام شده که نشان‌دهنده رشد ۱۲ درصدی پروازها است.

‌قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم‌چنین خبرداد که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز با انجام ۳ هزار و ۹۱۹ پرواز شاهد رشد ۶ درصدی در تعداد نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه بوده‌ایم.

اسفندیاری تصریح‌کرد: از ۲۵ اسفندماه ۹۵ تا ۱۳ فروردین سال جاری ۳ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۶۹۸ نفر در کل فرودگاه‌های کشور اعزام و پذیرش شده‌اند و گفت: اعزام و پذیرش مسافر در نوروز امسال ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی خبر داد که در فرودگاه مهرآباد ۸۷۹ هزار و ۵۴۹ نفر مسافر جابجا شده است که رشد ۱۹ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر را به همراه داشته است.

هم‌چنین بر اساس اعلام خبر اسفندیاری، ۵۵۵ هزار و ۲۷۸ نفر در فرودگاه مشهد جابجا شده‌اند که نشان دهنده افزایش ۲۲ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر است

انجام ۲۴۷ سورتی پرواز طی ۱۹ روز در فرودگاه قشم

مجتبی شمس‌نژاد با اعلام اینکه طی ۱۹ روز یاد شده ۶۱ هزار و ۷۹۳ مسافر هوایی در قشم تردد کردند، افزود: این میزان ورود و خروج مسافر در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ۴۱ هزار و ۴۹۴ مسافر از رشد ۴۹ درصدی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: ۳۱ هزار و ۲۷۲ مسافر طی این مدت از هفت مسیر داخلی و یک مسیر بین المللی (دبی) وارد جزیره قشم شدند و ۳۰ هزار و ۵۲۱ مسافر هم فرودگاه جزیره قشم را به مقاصد تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، تبریز و امارات متحده عربی ترک کردند.

به گفته مدیرعامل فرودگاه بین المللی قشم، ۲۴۷ سورتی پرواز انجام شده امسال در فرودگاه این جزیره در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ثبت ۲۰۸ سورتی پرواز، ۱۹ درصد رشد داشته است.

او با اعلام اینکه قشم ایر، ایران ایر، آتا، نفت، معراج، زاگرس، کاسپین، آسمان، کیش ایر، اترک و تابان یازده ایرلاین فعال در جا به جایی مسافران جزیره قشم بودند، بیان داشت: بیشترین سهم پروازی تعطیلات پایان سال و نوروز ۹۶ فرودگاه بین المللی قشم به شرکت های قشم ایر با ۶۲، زاگرس ۴۳، کاسپین و آتا هر یک با ۴۱ و تابان با ۲۷ سورتی پرواز مربوط می شود.

توافق شركت آسمان برای خريد ۶۰ فروند بوئینگ ۷۳۷/ ورود هواپيماهای جديد در ۱۰ سال

مدیرعامل شرکت آسمان در جریان جلسه‌ای که به نهایی شدن مذاکرات با نمایندگان شرکت هواپیماساز بوئینگ آمریکا منجر شد، قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیما بوئینگ ۷۳۷ فروند را امضاء کرد.

شرکت آسمان اعلام کرده قرارداد فعلی نتیجه بیش از یک سال بررسی، گفت‌وگو و چند دوره مذاکره طولانی بوده است. طبق قرارداد امضاء شده هواپیماهای خریداری شده از سوی شرکت آسمان از خانواده بوئینگ ۷۳۷ MAX خواهند بود.

طبق قرارداد امضاء شده، هواپیماهای خریداری شده از سوی شرکت آسمان از خانواده بوئینگ ۷۳۷ MAX است که از سال ۲۰۱۹ میلادی تحویل آنها آغاز می‌شود.

ثبت رکورد بیشترین تعداد پرواز در تاریخ فرودگاه بین المللی کیش

در روز جمعه یازدهم فروردین ماه سال ۹۶ بیشترین تعداد نشست و برخاست هواپیما در یک روز انجام پذیرفت. در این روز تعداد ۱۳۵ پرواز با ایمنی و امنیت کامل نشست و برخاست داشتند.

همچنین تعداد اعزام و پذیرش مسافر در روز مذکور به عدد ۱۷ هزار و ۷۸۸ نفر رسید که تا کنون در تاریخ فرودگاه بین المللی کیش بی سابقه بوده است.

براساس اعلام روابط عمومی فرودگاه کیش، از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۵ تا پایان روز ۱۱ فروردین ۹۶ تعداد ۲۴۷، ۱۲۸ گردشگر داخلی و خارجی از طریق فرودگاه بین المللی کیش تردد داشته اند.

این تعداد مسافر توسط ۱، ۹۰۴ پرواز در فرودگاه بین المللی کیش جابجا داشته‌اند.

آمار تعداد مسافر و پرواز فرودگاه بین المللی کیش در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با ۲۴درصد رشد در بخش مسافر و ۱۵ درصد رشد در بخش پرواز همراه بوده است.

در تعطیلات نوروزی امسال، فرودگاه بین‌المللی کیش پس از فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد در رتبه سوم پرترافیک ترین فرودگاه‌ها در پروازهای داخلی قرار گرفته است.

انجام ۸۵۳ پرواز از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان/ افزایش ۱۵ درصدی مسافر در فرودگاه اصفهان/ امکان رفت و آمد به فرودگاه افزایش یافت

مديركل فرودگاه‌های استان اصفهان خبر داد که از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا هفتمین روز فروردین سال جاری ۸۵۳ پرواز در این فرودگاه انجام شده است و گفت: آمار پذیرش مسافران نوروزی نسبت به سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است

از تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا هفتمین روز فروردین امسال، ۸۵۳ پرواز در فرودگاه بین المللی اصفهان انجام شده است که به وسیله‌ این پروازها ۱۰۸ هزار و ۱۰۵ نفر مسافر جابجا شده‌اند.

وی ادامه داد: آمار پذیرش مسافران نوروزی نسبت به سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است و در مقایسه با ماه گذشته نیز حدود ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مديركل فرودگاه های استان اصفهان با اعلام اینکه تا بیش از ایام نوروز روزانه حدود ۶۵ پرواز از فرودگاه بین‌المللی اصفهان انجام می‌شد، گفت: این رقم در ایام نوروز و با برقراری پروازهای فوق‌العاده به ۸۴ پرواز رسید.

امجدی هم‌چنین با اعلام اینکه در نوروز ۹۶ اقدامات خیلی خوبی با هدف تکریم مسافر در این فرودگاه انجام شد، گفت: اخیرا نهضتی در فرودگاه‌های کشور تحت عنوان ارتقای سطح خدمات کیفی به مسافران راه افتاده است که فرودگاه های مهرآباد و مشهد هم به عنوان پایلوت در اجرای این طرح انتخاب شدند؛ فرودگاه اصفهان نیز هم راستا با دیگر فرودگاه‌های پرترافیک با هدف تکریم مسافر و ارتقای خدمات رسانی امکان استفاده مسافران را از خدمات اتوبوس‌رانی را مهیا کرد.

وی دراین باره توضیح داد: فرودگاه اصفهان حدود ۲۵ کیلومتر از شهر دور است و سال‌های زیادی بود که مسافران از خدمات اتوبوس‌رانی محروم بودند. با پیگیری‌های انجام شده و هماهنگی با شورای شهر اصفهان هم‌اکنون از یکی از میادین اصلی شهر اصفهان خط مسافری به داخل فرودگاه برقرار شده است و اتوبوس هر نیم ساعت یک‌بار از سمت میدان اصلی به فرودگاه و هم‌چنین از فرودگاه به سمت شهر حرکت می کند.

رشد ۲۰ درصدی پروازی در فرودگاه شیراز/ جابجایی بیش از ۱۲۵ هزار‌ مسافر در دور نخست سفرهای نوروزی

از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۶ فروردین ماه تعداد ۱۵۶ پرواز خارجی و هم‌چنین تعداد ۱۰۳۱ پرواز داخلی در فرودگاه شیراز انجام شده است و  کل رقم پروازهای این فرودگاه در طول این مدت به ۱۱۸۷ پرواز رسیده است.

وی هم‌چنین با اعلام جابجایی ۱۲۵۱۳۰ مسافر در ایام نوروز از طریق این پروازها، گفت: از این تعداد مسافر جابجا شده، تعداد ۲۱۶۰۲ مسافر مربوط به مسافران خارجی و هم چنین ۱۰۳۵۲۸ مسافر مربوط به مسافران داخلی است که از طریق سفر هوایی وارد شیراز شده‌اند.

وی میزان بار داخلی جابجا شده را ۹۵۶ تن اعلام کرد و گفت: رقم کل بار جابجا شده در این ایام در فرودگاه ۱۴۰۶ تن بوده است.

بدیعی فرد گفت: بر این اساس میزان رشد پروازی فرودگاه شیراز نسبت به نوروز سال گذشته حدود ۲۰ درصد و هم‌چنین کل مسافر حدود ۱۷ درصد بوده است. هم‌چنین کل بار جابجا شده حدود ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به اقداماتی که جهت تکریم مسافر و تسهیل سفر به استان انجام شده است، گفت: برخورد با گران‌فروشی مهم‌ترین برنامه‌ ما در فرودگاه بود در همین راستا ضمن لغو قرارداد با دو بهره‌بردار و انعقاد قرارداد با بهره‌بردار جدید جلسات توجیهی با فروشندگان تمامی غرفه‌ها در فرودگاه داشتیم و هشدار دادیم که در صورت گران فروشی مسئول غرفه اخراج خواهد شد.

نظر شما