شناسهٔ خبر: 36890 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایمانی جاجرمی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

ضرورت توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید در دولت یازدهم مطرح شد/ رصد تحولات اجتماعی در شهرهای جدید با تهیه بانک‌های اطلاعاتی جمعیتی و اجتماعی/ انتشار ۱۰ عنوان کتاب در حوزه‌های اجتماعی شهرهای جدید طی سال ۹۶

حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه توجه به توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید برای نخستین بار به طور رسمی در دولت یازدهم مطرح شد گفت: در این دوره تمامی شرکت‌های تابعه شرکت عمران شهرهای جدید موظف شدند معاونت فرهنگی و اجتماعی خود را با هدف مذکور فعال کنند.

حسین ایمانی جاجرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص شکل‌گیری معاونت اجتماعی در شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۹۵ اعلام کرد: سیاست توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید برای نخستین بار در سال ۹۵ در این شرکت اتخاذ و به طور رسمی در دستور کار آن قرار گرفت.

ایمانی جاجرمی در ادامه افزود: براساس این سیاست علاوه بر شرکت مادر، تمامی شرکت‌های تابعه نیز موظف به توجه به این بحث شده و متعهد شدند در راستای آن، دو راهبرد ظرفیت‌سازی سازمانی و ظرفیت‌سازی انسانی را پیش ببرند تا درنهایت معاونت فرهنگی اجتماعی به طور رسمی در تمامی شرکت‌ها فعالیت رسمی خود را آغاز کند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همچنین بیان کرد: با توجه به طرح بحث اندیشه ایران‌شهر و مباحث محله‌محوری و توجه به میراث معنوی و کالبدی تمدن شهری ایران از سوی وزیر راه و شهرسازی طی یک سال گذشته بخش‌نامه‌هایی تنظیم و محورهایی برای مشاوران اجتماعی در شرکت‌های عمران شهرهای جدید در سراسر کشور مشخص و در دستور کار آن‌ها قرار گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: چگونگی ایجاد شرایطی برای توجه به رویکردهای اجتماعی با وجود تمامی مشکلات موجود در شهرهای جدید و همچنین چگونگی رسیدن به مفهوم شهر و تمدن از بین تمامی این سکونتگاه‌ها چالش‌های مهمی بود که در ابتدای شکل‌گیری این معاونت در طول سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کردیم، در حقیقت ما با تشکیل این حوزه سعی می‌کنیم تا مسائل تمدنی و فرهنگی، روابط اجتماعی، هویت و تاریخ را علاوه بر ساخت و ساز در شهرهای جدید مورد توجه قرار دهیم.

ایمانی جاجرمی در تشریح سایر چالش‌های موجود در این حوزه در سال ۹۵ نیز بیان کرد: اینکه ما چطور به شهرهای جدید هویت داده، کیفیت زندگی در آن‌ها را ارتقا بخشیم و چگونه این مناطق را به شهرهایی سرزنده تبدیل کنیم و زیرساختی مدنی براساس روابط اجتماعی برای آن‌ها ایجاد کنیم از دیگر چالش‌های روبه‌روی ما در این مدت بود که همواره با تشکیل جلسات متعدد به بررسی و تحلیل آن‌ها پرداختیم.

این مقام مسئول برنامه‌ریزی، مطالعه و اجرای نتایج به دست آمده در خصوص رفع چالش‌ها را فرآیندی دراز مدت دانست و گفت: براساس مذاکرات انجام شده قرار براین شد تا تمام شهرها مبتنی بر توانمندی‌ها و دارایی‌هایی که دارند ضمن تعریف راهبرد توسعه‌ای خود اعلام کنند که هر شهر با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد در آینده به چه شهری، مشهور خواهد شد.

ایمانی جاجرمی مسئله ادغام اجتماعی و تعادل‌بخشی مدنی را محور دیگر مورد توجه در این حوزه اعلام کرد و افزود: درحال حاضر وجود مسکن مهر باعث ایجاد تقابل‌های فضاهای اجتماعی در شهرهای جدید شده که این برنامه تعادل‌بخشی سعی در رفع آن دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در این‌باره ادامه داد: امضای قرارداد تهیه بانک‌های اطلاعاتی جمعیتی و اجتماعی با دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از دیگر اقداماتی بود که در این حوزه طی سال ۹۵ انجام شد که در صورت ارائه، امکان رصد تحولات اجتماعی در شهرهای جدید و کیفیت زندگی در این مناطق را برای ما امکان‌پذیر می‌کند.

وی همچنین تألیف و انتشار ۱۰ عنوان کتاب در حوزه‌های اجتماعی شهرهای جدید به وسیله دانشگاه تربیت مدرس را یکی از اولویت‌های اقدامات اجرایی این حوزه در شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۹۶ اعلام کرد و افزود: ارزیابی تاثیرات اجتماعی سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی در شهرهای جدید نیز یکی دیگر از اقدامات اجرایی در این بخش خواهد بود که براساس تصمیمات اتخاذ شده چند پروژه به صورت پایلوت در شهرها انتخاب و پیوست اجتماعی آن تهیه خواهد شد./

نظر شما