شناسهٔ خبر: 36915 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

ضرورت بازاندیشی انگاره‌های توسعه شهری/ تأکید بر ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی شهری در قالب سیاست‌های بازآفرینی

پوستر با توجه به اهمیت مسئله بازآفرینی شهری در سیاست‌های نوین دولت یازدهم در حوزه عمران و بهسازی ۹ بخش اصلی این سیاست با هدف راهنمایی و معرفی مفهوم باز اندیشی انگاره‌های توسعه شهری اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در راستای توجه دولت یازدهم به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در سراسر نقاط کشور، وزارت راه و شهرسازی با ارزیابی و آسیب‌شناسی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات به‌عمل آمده در حوزه بهسازی و نوسازی شهری و همچنین بازخوانی شهر امروز و شناخت صحیح مسائل و مشکلات گریبانگیر شهرها، با آگاهی از مسائل وچالش‌های پیش‌رو و نیز ظرفیت‌های موجود، سیاست جدیدی را در قالب یک دستورکار شهری نوین با عنوان بازآفرینی شهری ارائه کرده است.

در این سیاست، ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهری با رویکرد همه‌جانبه، مشارکتی، فرایندمبنا، راهبردی، شهرنگر و اجتماع‌محور مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به ۹ گام تعریف شده در سیاست بازآفرینی شهری تبیین چارچوب نظری، تدوین اصول، مبانی، سیاست‌ها و راهبردهای بازآفرینی شهری؛ در قالب سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری(مصوب شهریورماه ۱۳۹۳ هیئت وزیران، در راستای ماده ۱۶ قانون حمایت از احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ۱۳۸۸) به عنوان مرحله و گام نخست تعیین شده است.

بنا به اطلاعات موجود تشکیل شبکه همکاری مشترک در سطح ملی، استانی و شهری به عنوان گام دوم مطرح شده است که با توجه به گزارش‌های موجود تاکنون ۲۸ جلسه ستاد ملی با اتخاذ ۳۱۱مصوبه تشکیل شده است.

همچنین راه‌اندازی ۴ کارگروه تخصصی و تصویب ۵ دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی و ابلاغ به دستگاه‌های مربوطه، تشکیل ۱۳۰ جلسه ستاد استانی و ۲۶۹ جلسه ستاد شهرستان از سال ۹۴ تاکنون با ۹۸۰ مصوبه نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله به شمار می‌رود.

تدوین برنامه جامع بازآفرینی شهری برای ۲۷۰۰ محله به عنوان گام سوم در سیاست‌ بازآفرینی شهری دولت یازدهم خواهد بود که بر اساس مطالعات انجام شده ۴۶۵ شهر مشتمل بر ۰۰۰,۵۵ هکتار بافت‏های ناکارآمد میانی، بالغ بر ۱۰۰۰ محله، در ۱۷۵ شهر با وسعت ۰۰۰,۲۴ هکتار بافت تاریخی، بالغ بر۶۰۰محله و در ۱۱۰ شهر با وسعت ۰۰۰,۶۱ هکتار پهنه سکونتگاه غیر رسمی و ۱۰۰,۱ محله و همچنین تهیه برنامه عملیاتی برای ۲۷۲ محله در۸۳ شهر در سال ۹۵ در دستور کار بوده است(۵۸ محله تاریخی، ۲۷ محله ناکارآمد میانی و ۱۸۷ محله در سکونتگاه‌های غیر رسمی).

در گام چهارم تحت عنوان ظرفیت‌سازی و نهادسازی، نقش و سهم کنشگران دخیل (دولت به عنوان سیاست‌گذار، حمایت‌کننده و تسهیلگر، شهرداری‌ها به عنوان نهاد محوری مدیریت برنامه‌های عملیاتی و بخش خصوصی به عنوان مجری) تبیین شده و همچنین نقش سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها)، هیئت‌های امنا، تسهیلگران، شورایاری‌ها و شورای معتمدان محلی تقویت می‌شود.

 زمینه‌سازی حضور بخش خصوصی با تبیین ساختار نهاد توسعه‌گر در محله‌های هدف از دیگر موارد مورد توجه در این مرحله به شمار می‌رود.

فراهم کردن ابزارهای مالی و قانونی پشتیبان برنامه‌های بازآفرینی شهری (ابزارسازی)؛ با تدوین دستورالعمل اجرایی تبصره دو ماده هفت قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی، به منظور تدوین روش‌های مختلف تأمین منابع اجرای طرح‌های بازآفرینی با تشکیل صندوق بازآفرینی شهری  از موراد قابل توجه در گام پنجم بوده مه در این بخش می توان به نکات دیگری از جمله راه‌اندازی مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، مدیریت منابع غیرنقدی (دارایی‌ها)، صندوق‌های نیکوکاری، تأمین مالی خرد از طریق راه‌اندازی صندوق‌های خرده وام، اختصاص منابع یارانه‌ای در اختیار بانک مسکن به تسهیلات نوساز)، تنوع‌بخشی و اولویت دادن به استفاده از تسهیلات بانکی به متقاضیان نوسازی و سایر ابزارهای مالی با محوریت بانک مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای، اختصاص ۸ ردیف خاص تملک دارایی طرح‌های عمرانی با اعتباری بالغ بر ۳۹۴,۶ میلیارد ریال در چارچوب یک نظام بودجه‌ریزی اهرمی نیز اشاره کرد.

با توجه به بررسی‌های انجام گرفته طرح‌ریزی بازآفرینی شهری گام ششم این فرآیند به شمار می‌رود که تهیه طرح در بافت‏های تاریخی و میانی در ۲۳۴ شهر و سکونتگاه‏های غیر رسمی در ۱۱۰ شهر، تهیه طرح‏های ویژه در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و چابهار و ۲ مرکز تاریخی شیراز و دزفول به عنوان پایلوت برنامه‌های ویژه حفاظت، تدوین برنامه جامع مدیریت اقدام مشترک دستگاه‏ها در شهرهای استان سیستان و بلوچستان و همچنین شهر بندرعباس در استان هرمزگان نمونه‌هایی از اقدامات انجام شده در این حوزه محسوب می‌شود.

اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری گام هفتم این فرآیند خواهد بود که درخصوص اقدامات انجام شده در این حوزه در دولت یازدهم می توان به اجرای بیش از ۲۷۹ پروژه نوسازی اشاره کرد.

در این پروژه توسعه‌ای خدمات و زیرساخت‏های شهری ۱۳۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰,۱ میلیارد تومان پایان پذیرفته و شامل اجرای ۲۲ پروژه آموزشی، ۱۶ پروژه مراکز بهداشتی-درمانی، ۴۷ پروژه بهسازی و نوسازی معابر، ۹ پروژه پارک و فضاهای سبز، ۱۱ پروژه ارتقای تأسیسات و خدمات شهری، ۱۷ پروژه خدمات ورزشی، ۴۲ پروژه کتابخانه و خانه محله و ۱۱۵ پروژه مسکونی در سراسر کشور می‌شوند.

همچنین از میان ۲۷۹ پروژه، ۱۴۲ پروژه نیز مربوط به برنامه سال ۱۳۹۵ است که با اعتبار ۹۰۰,۱ میلیارد تومان در حال اجرا است. خرید و مرمت بیش از ۱۲۰ ساختمان ارزشمند به منظور حفاظت و بهره‌برداری مجدد نیز از اقدامات حوزه حفاظت است.

 طی سال ۹۵ در ۳۷ شهر کشور هم افزا با منابع ملی، ۳۷۰ میلیارد ریال از منابع استانی و مدیریت شهری برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری هزینه شده است که در این راستا وزارت راه و شهرسازی در یک نظام بودجه‌ریزی اهرمی، با اختصاص ۰۰۰,۶ میلیارد ریال منابع در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود طی سه سال گذشته توانسته است بالغ بر ۰۰۰,۱۱۰ میلیارد ریال از منابع بخش خصوصی –نهادهای عمومی و مردمی را بسیج نماید.

در ارتقای توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی شهروندان به ویژه گروه‏های آسیب‏پذیر به عنوان گام هشتم با همکاری سازمان‏ آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ،  برنامه توانمندسازی نیروی انسانی ساکنان محله‌های هدف از طریق ارائه آموزش‌های مهارتی و شغلی انجام گرفته و  هدف اصلی آن نیز کارآفرینی، خود اشتغالی و احراز شغل مناسب از طریق برگزاری بیش از ۰۰۰,۳۰ نفر ساعت دوره‏‌های آموزش مهارت‏‌های فنی- حرفه‌‏ای در محدوده‌‏های ناکارآمد شهری بوده است.

همچنین در نهادینه‌کردن سیاست‌ها، راهبردها و راهکارهای بازآفرینی شهری از طریق آموزش به عنوان گام نهم مواردی از جمله گفتمان‌سازی، اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های فرهنگی-ترویجی؛ با اجرای بیش از۲۱۰ دوره آموزشی، معادل ۰۰۰,۹۵۰,۴ نفرساعت در تهران و سراسر کشور به انجام رسیده که مشتمل بر برگزاری نشست‌‏های تخصصی و موضوعی، نشست‏‌های ایرانشهر، نشست‌‏های جستار کیفیت و دوره‏های آموزشی استانی وستادی خواهد بود.

همچنین مشارکت در بیش از ۷۰ رویداد فرهنگی-ترویجی در مقیاس ملی و محلی، مستندسازی بیش از  ۲۰ اقدام اجرایی در کشور، مستندسازی نشست‏های در قالب فیلم (۸ بسته آموزشی-ترویجی) وکتابچه (۱۰ عدد شامل ۳۹ نشست)، راه‌اندازی جریان خانه گفتمان شهر و معماری، برگزاری رویداد تجارب برتر بازآفرینی شهری در مقیاس ملی (جستارکیفیت) و بین‏‌المللی (از طریق دبیرخانه کنفرانس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا-اقیانوسیه)، ایجاد شبکه‏‌های همکاری با دانشگاه‏‌ها، مؤسسات پژوه‌ای و سازمان‏های مدنی و مردم‌نهاد فعال، ترجمه، تألیف و تدوین بیش از ۴۵ عنوان کتاب و انتشار ۵۵ شماره نشریه تخصصی هفت شهر وحمایت از حدود  ۲۰۰ مورد پایان‌نامه دانشجویی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه عمران و بهسازی طی چهار سال گذشته به شمار می‌رود./

نظر شما