شناسهٔ خبر: 36940 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

ارتباط ریلی کلانشهر‌ها با شهرهای پیرامون از برنامه‌های دولت است/ تردد روزانه ۱۱۰ هزار مسافر در دهه آینده/ اقدامات لازم برای خط چهارم مسیر انجام شده است/ اهمیت ویژه به قطارهای حومه‌ای در برنامه ششم

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که خطوط حومه‌ای علاوه بر این خط از تهران به سمت کرج، قزوین، قم و همچنین در سایر استان‌ها مانند مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز در دستور کار قرار دارند، گفت: بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای از راه‌حل‌های بنیادی برای عملیاتی کردن کاهش آلودگی محیط زیست در کلان‌شهرهاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به ایستگاه راه‌آهن گرمسار در استان سمنان در جمع خبرنگاران گفت: تلاش ما همواره براین بود تا بتوانیم ارتباط ریلی را بین تهران و شهرهای پیرامونی آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر ارتباط بین شهری در تهران و شهرهای حومه‌ای از طریق حمل و نقل خصوصی و جاده‌ای است گفت: برآورد ما آن است که از محور گرمسار به سمت تهران برای سال ۱۴۰۵   شاهد جابه جایی روزانه ۱۱۰ هزار مسافر باشیم که تردد آن‌ها از طریق جاده بسیار پرخطر و هزینه بر خواهد بود.

آخوندی در این‌باره اضافه کرد: به همین خاطر در دولت تدبیر و امید به اجرای خط سوم قطار حومه‌ای این مسیر پرداخته و همچنین اقدامات لازم جهت اجرای خط چهارم آن را نیز انجام داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی تامین قطار را گام بعدی این پروژه دانست و اعلام کرد و گفت: امید است بتوانیم باسرعت بالا و در فرصت زمانی بسیار کوتاه شاهد جابه جایی مسافرین در این مسیر باشیم.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر سفر با اتوبوس در این مسیر حدود دو ساعت زمان می‌برد که با بهره‌برداری از قطار حومه‌ای این زمان به کمتر از یک ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.

آخوندی در ادامه ایمنی بالا، کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوخت را از مزیت‌های دیگر این پروژه دانست و گفت: این پروژه وعد‌ه‌ای است که جناب رئس جمهور به مردم سمنان داده بودند که ما سعی کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را اجرایی کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در اشاره به بحث تخصیص بودجه و اجرای پروژه‌های قطارهای حومه‌ای در کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های موجود خطوط حومه‌ای علاوه بر این خط از تهران به سمت کرج، قزوین، قم و همچنین در سایر استان‌ها مانند مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز در دستور کار قرار دارند.

وی اضافه کرد: اندیشه ما این است تا ارتباط بین کلان‌شهرها و شهرهای پیرامونی همه از طریق خطوط ریلی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه خوشبختانه تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در برنامه ششم دیده شده است گفت: امید است با تشکیل همین شرکت بتوانیم رفت و آمدهای شهرهای حومه‌ای و کلان‌شهرها را فراهم کرده و یکی از راه‌حل‌های بنیادی در کاهش آلودگی محیط زیست در کلان‌شهرها را عملیاتی کنیم.

نظر شما