شناسهٔ خبر: 36947 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در کنفرانس ویدیویی به رییس جمهوری گزارش داد

افتتاح ۳۰ پروژه اقتصاد مقاومتی هم‌زمان با سفر رییس‌جمهوری در استان سمنان/ پیش‌بینی تردد ۲۵۰ هزار مسافر به طور روزانه در نقاط شرقی تهران از طریق ریل/ قطار حومه‌ای، تغییر الگوی سکونت گزینی در پیرامون کلان‌شهرهاست

جلسه وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه قطار حومه‌ای باعث تغییر الگوی سکونت‌گزینی پیرامون کلان‌شهرها می‌شود گفت: وقتی ما می‌توانیم با بهره‌مندی از این سیستم در کمتر از یک ساعت با ایمنی بالا به مرکز کلان‌شهر برسیم، می‌توانیم تمرکز جمعیتی در شهرهای بزرگ را از بین ببریم و الگوی سکونت پذیری با کیفیتی بالا و دسترسی بسیار ساده را در پیرامون کلانشهرها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی طی مراسم افتتاح خط سوم پروژه قطار حومه‌ای تهران-گرمسار در تشریح جزئیات پروژه‌های افتتاحی سمنان همزمان با سفر رئیس جمهوری به این استان از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس به ایشان گفت: امروز موفق شدیم یک پروژه بسیار بزرگ را که بدون شک فراتر از بحث یك پروژه بوده و آغازی برای شهرسازی ریل‌پایه و تغییر بنیادی در نظام حمل ونقل بین حومه و مراكز كلان‌شهرها محسوب می‌شود، را به افتتاح برسانیم.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر روزانه حدود ۱۸ میلیون نفر بین مراكز كلان‌شهرها در كشور تردد می‌كنند كه قطعا با بحث ناامنی و مصرف سوخت مواجه می‌شوند.

وی با تاكید براینكه افزایش ایمنی و كاهش آلودگی هدف اصلی ما از انتقال بخش عمده‌ای از حمل ونقل از جاده به ریل محسوب می‌شود گفت: ما برای تحقق این امر نیاز به استفاده از قطار حومه‌ای و تشكیل شركت قطارهای حومه‌ای داشتیم كه خوشبختانه در برنامه ششم توسعه دیده شده و به تصویب رسید.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این گزارش اعلام كرد: امروز ۱۱۴ كیلومتر خط حومه‌ای سوم تهران-گرمسار را افتتاح كردیم. خوشبختانه عملیات زیرسازی خط چهارم این پروژه نیز تمام شده است.

به گفته آخوندی با استفاده از این قطار و همچنین برخورداری آن از سرعت ۱۶۰ كیلومتری در ساعت، زمان سفر در محور تهران-گرمسار به كمتر از یك‌ساعت كاهش پیدا می‌كند.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب كه پیش‌بینی می‌كنیم در سال ۱۴۰۵ شاهد جابه‌جایی نزدیك به ۱۱۰ هزار نفر از طریق این قطار حومه‌ای در محور مذكور باشیم گفت: علاوه براین پروژه‌های قطار حومه‌ای دیگری را برای كلان‌شهر تهران در دستور كار داریم كه پروژه تهران-قزوین و تهران-كرج از جمله آن به شمار می‌رود. خوشبختانه خط سوم و چهارم قطار حومه‌ای تهران-كرج در حال حاضر رو به اتمام است و می‌توانیم به زودی شاهد افتتاح آن باشیم. از این روز آمادگی افتتاح قطار حومه‌ای كرج - قزوین را نیز خواهیم داشت.

وی همچنین افزود: بحث قطارهای حومه‌ای در سایر شهرها نظیر تبریز-مراغه، تبریز-جلفا، اهواز-بندر امام‌خمینی، اهواز-خرمشهر، اهواز-اندیمشك، مشهد-سرخس، مشهد-نیشابور، مشهد-فریمان، مشهد-گلبهار، اصفهان-بهارستان، اصفهان-فولادشهر و اصفهان-نجف‌آباد را در دستور كار داریم كه عمده آن‌ها نیز در این دولت مطرح شده‌اند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این نكته كه ما قصد داریم به سمت اجرای سیستم جدید قطارهای حومه‌ای در ایران برویم گفت: قطعا طراحی این سیستم جهت افزایش ایمنی و استفاده از وقت مردم و كاهش مصرف انرژی صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در اشاره به رشد قابل‌توجه تمایل مردم برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی در مسیر تهران-گرمسار طی سه سال گذشته گفت: آمار استفاده مسافران از قطار در طول سال ۹۳ در مسیر تهران-گرمسار برابر با ۶۷ هزار نفر بود این رقم در سال ۹۴ به ۱۳۱ هزار و در سال ۹۵ به ۲۳۷ هزار نفر افزایش پیدا کرده است که خوشبختانه نشان‌دهنده افزایش علاقه مردم از استفاده از قطار در این مسیر بوده است.

آخوندی ادامه داد برآورد ما برای میزان تقاضای مردم در نواحی شرقی و جنوب شرقی تهران برای استفاده از سیستم ریلی در سال ۱۴۰۵ به طور روزانه برابر با ۲۵۰ هزار مسافر است که ما باید برای پاسخ‌دهی به این تقاضا برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه قطارهای حومه‌ای داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این گزارش اعلام کرد: تعداد صندلی‌های موجود در این محور در سال ۹۴ برابر با ۶۶ هزار صندلی بود که این رقم در سال ۹۵ به ۱۳۶ هزار صندلی ارتقا یافت. از سوی دیگر می‌توانیم بگوییم که این رشد را در حوزه مسافری نیز داشته‌ایم. چراکه طبق آمار بهمن‌ماه سال ۹۴ شاهد تردد ۲۲ هزار مسافر در این مسیر بوده‌ایم که این رقم در سال ۹۵ به ۵۰ هزار مسافر افزایش یافته است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: این افزایش آمار نشان می‌دهد که سیستم قطارهای حومه‌ای توانایی لازم برای پاسخگویی به این تقاضا را در آینده خواهد داشت.

استفاده از قطار حومه‌ای به معنی تغییر الگوی سکونت‌گزینی است

این مقام مسئول اضافه کرد از نظر من قطار حومه‌ای تنها یک وسیله حمل‌ونقل نیست بلکه تغییر الگوی سکونت‌گزینی در پیرامون کلان‌شهرهاست. وقتی ما می‌توانیم با بهره‌مندی از این سیستم در کمتر از یک ساعت با ایمنی بالا به مرکز کلان‌شهر برسیم می‌توانیم تمرکز جمعیتی در شهرهای بزرگ را از بین ببریم و الگوی سکونت‌پذیری با کیفیتی بالا و دسترسی بسیار ساده را در پیرامون کلانشهرها داشته باشیم.

آخوندی با تأکید بر این‌که ما قصد داریم در اطراف ایستگاه‌های جدید احداث‌شده مراکز توسعه شهری ایجاد کنیم، گفت: قطعاً با این اتفاق الگوی توزیع در بسیاری از بخش‌های کشور از جمله دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره در آینده تغییر می‌یابد.

به گفته این مقام مسئول ما برای اینکه بتوانیم ۵ مرکز استان را به سیستم ریلی کشور متصل کنیم امروز به رکورد‌های بسیار جالبی دست‌یافته‌ایم ما امروز شاهد ریل‌گذاری روزانه ۵ کیلومتر از خط آهن در کشور هستیم که امری بی‌سابقه در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه شرکت راه‌آهن در همین شرایط تنگنای مالی کشور نزدیک به ۶۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید داشته است گفت ما در سه سال اخیر در بحث ناوگان و سیستم‌های کشش راه‌آهن شاهد سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه راه‌آهن بوده‌ایم. از سوی دیگر ۱۸۸۰ واگن باری تا پایان سال ۹۵ به ناوگان باری راه‌آهن اضافه کردیم.

وی همچنین افزود: وارد کردن ۱۸۰ واگن مسافری نو، خروج واگن‌های مسافری بالای ۴۵ سال از سیستم ریلی و همچنین بازسازی ۱۱۲ واگن از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه طی سه سال گذشته به شمار می‌رود.

برنامه‌های ورازتخانه در حوزه ریل باس اعلام می‌شود

آخوندی همچنین در اشاره به بحث قطارهای حومه‌های نیز گفت: ما برای تکمیل پروژه‌های این بخش نیاز به ریل باس داریم که برنامه‌های وزارتخانه در این حوزه را اعلام خواهیم کرد.

این مقام مسئول در خصوص پروژه‌های راه و شهرسازی استان نیز اظهار کرد: حدود ۴۰ مشاور و پیمانکار در اجرای این پروژه‌ها همکاری کردند که باوجود شرایط سخت مالی فعالیت کارگاه‌ها را تعطیل نکرده‌اند و به همین خاطر نهایت قدردانی و سپاس را از آن‌ها داریم.

وی اضافه کرد: پروژه فرودگاه سمنان یکی دیگر از طرح‌های افتتاحی ما برای امروز بود که موفق شدیم باند این فرودگاه را از ۱۲۰۰ متر به ۲۸۰۰ متر افزایش دهیم. امیدواریم که با توسعه بیشتر این فرودگاه شاهد انجام پروازهای مستقیم دوردست در آینده‌ای نزدیک باشیم.

به گفته آخوندی راه اصلی شاهرود- میان دشت، بهسازی ۹۰ کیلومتر راه اصلی چنداب-گرمسار، تعریض و بهسازی ۳ کیلومتر راه اصلی شاهرود-گرگان و روکش اسفالت ۱۲ کیلومتر محور شاهرود آزادشهر، تقاطع غیرهم‌سطح درزه جین با سه دهانه ۲۰ متری، دو باب پل زیرگذر فرودگاه شاهرود و سیستم روشنایی آزادراه حرم تا حرم از پروژه‌های افتتاحی امروز در استان سمنان به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از پیشرفت بالای ۹۵ درصدی ۴ پروژه عمرانی دیگر در این استان خبر داد و گفت: احداث تقاطع غیرهم‌سطح مومن‌آباد، تعریض و بهسازی محور دامغان-سمنان، احداث باند دوم محور شهمیرزاد و احداث تقاطع غیرهم‌سطح درزه جنین ازجمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

آخوندی همچنین از آغاز پروژه احداث تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه تهران-مشهد هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان خبر داد و گفت: ۳۰ پروژه اقتصاد مقاومتی دیگر هم‌زمان با سفر ایشان در استان هم‌زمان مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

آخوندی در پایان جمع اعتبارات هزینه شده برای پروژه‌های مذکور را ۵۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان برای احداث خط سوم قطار حومه‌ای تهران-گرمسار هزینه شده که برای تکمیل خط چهارم آن نیز ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر باید سرمایه‌گذاری شود./

نظر شما