شناسهٔ خبر: 36995 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

استفاده ابزاری از شرافت و آبروی خبرنگاران/ فرصتی برای فروکوبیدن چکش‌های تخریب

کاریکاتور شهرام اجتهادی: «آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، به خبرنگار حمله و میكروفون او را پرت كرد»؛ این ترجیع‌بندِ خبرها و اظهار نظرهای اکثر رسانه‌های سیاسی روز چهارشنبه بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیل انتقاد‌ها و گاه توهین‌ها از یك سو و حمایت‌های انگشت‌شمار از سوی دیگر، صحنه رویارویی را به وجود آورد. حالا دیگر این اتفاق لقمه چربی است برای كسانی كه نزدیک به ٤٠ ماه می‌کوشیدند اصلی‌ترین منتقد سیاست‌های دولت بهار را بزنند و نمی‌‌خواهند به‌راحتی این لقمه را از دست بدهند؛ البته در حمایت از حرفه خبرنگاری و حفظ حرمت قلم. حالا فرصت مناسب است تا منتقدان دولت آسمان را به ریسمان ببافند و یک بار دیگر به دولت روحانی حمله کنند.

این یک موقعیت خوب است برای كسانی كه در هنگام معرفی وزرای كابینه به عباس آخوندی انگ فتنه‌گر را زدند، همان‌هایی که او را به استیضاح کشیدند به‌خاطر جلوگیری از اجرای طرحی که صدها هزار میلیارد تومان را بدون مطالعه برای اهداف سیاسی هدر داده بود، همان كسانی كه سعی می‌کردند از داغ بر دل افتاده فوت هم‌وطنان‌مان در حادثه قطار تبریز - مشهد استفاده ابزاری كنند و به‌جای التیام این داغ هر روز بر شعله‌های آتش می‌افزودند و چهره مصلح و هم‌درد را به خود گرفتند، بلكه از این نمد خونین كلاهی برای خود ببافند.

برای كسانی كه باز هم آخوندی را استیضاح كردند و باز هم شكست خوردند، برای كسانی كه خانه شخصی عباس آخوندی را كه قبل از برقراری دولت یازدهم ساخته شده بود، به‌عنوان سند اشرافیت نشان دادند، آنهایی كه صدمات تحریم را پنهان کردند و صادقانه به مردم نگفتند چون تحریم شدیم دولت پولی ندارد كه برای تكمیل مسكن مهر بدهد و به وزیر راه حمله کردند.

آنهایی که نگفتند وزیر راه نمی‌خواهد امنیت جسمی و روانی مردم به خطر بیفتد و نمی‌خواهد خانه‌ای تحویل مردم بدهد در جایی كه فاضلاب به جای آب روان در جوی‌ها جاری است و درمانگاه و مدرسه و پاسگاه و بازار و... وجود خارجی ندارند و همین هم باعث شد کینه‌ای عمیق از وی در دل برخی بنشیند، زیرا منفعت برایشان در تحویل‌دادن خانه‌های ناامن و... به مردم بود؛ بنابراین چکش تخریب را با قدرت بیشتری می‌کوبیدند.

این تنها اقدام آخوندی نبود که عده‌ای را عصبانی کرد؛ او زخمی زده است كه تاوانش را تا سال‌ها باید بپردازد. اقدام بعدی او در عملی‌کردن دستاوردهای برجام بود، دولت روحانی برجام را ساخت تا دوباره جنگی نشود كه اگر می‌شد خیلی از ما داغدار پدر و برادر و اقوام خود می‌شدیم. هرچند همه ما برای دفاع از ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی جان را فدا می‌کنیم و هیچ ابایی از این نداریم؛ اما چه بهتر که از جنگ پرهیز شود، دولت روحانی برجام را ساخت تا دیگر كسی نفت را نبرد بدون آنكه پولش را بپردازد. برجام ساخته شد تا دیگر كسی با ظاهرسازی نتواند سه‌هزارمیلیارد تومان را بردارد و برود كانادا و به مایی كه حقوق‌مان به بیستم ماه نمی‌رسد بخندد. برجام آمد تا دكل‌های نفتی بیشتری گم نشود. 

آمار بالای سفرهای هوایی که در نوروز از سوی مردم انجام شده ‌است نشان می‌دهد آنها به‌درستی درک کرده‌اند برجام چه نتیجه‌ای داشته‌ است و آخوندی به‌عنوان وزیری که به حقوق شهروندی و زندگی استاندارد برای مردم کشورش پایبند است چه کار عظیمی برای کشور کرده‌ و البته این وظیفه هر وزیر متعهد و پایبند به رأی مردم است.

چرا آسایش و امنیت مردم در سفر و احترام به حقوق شهروندی ایرانیان تا این حد برای عده‌ای گران تمام می‌شود، همان عده که از هر وسیله‌‌‌ای برای تخریب این دستاورد بزرگ استفاده می‌کنند. آنها حتی حرمت قلمی را که خداوند به آن قسم خورده ‌است نگه نمی‌دارند، نكند منافعشان در زندگی حقیرانه مردم است؟ برای این افراد که کلنگ تخریب را بر بزرگ‌ترین دستاورد دولت یعنی برجام می‌کوبند، برای این افراد چه گناهی از این بزرگ‌تر كه فردی بیاید و به‌صورت علنی میوه برجام را به مردم نشان بدهد، گناهی از این نابخشودنی‌تر نیست كه به‌واسطه این قرارداد دست‌کم تا ٢٠ سال دیگر تحریمی دست‌کم در حوزه هوایی به وجود نخواهد آمد، چراكه آن شركت‌ها پول خود را می‌خواهند و آن‌قدر قدرت دارند كه مانع تحریم شوند، بی‌خود نبود كه داد صهیونیست‌ها درآمد، داد صهیونیست‌ها تعجبی ندارد وقتی پنج ‌میلیارد را می‌توانستند ٢٠ میلیارد بفروشند و با هوشیاری و سیاست‌ورزی جلوی آن گرفته شد طبیعی است که داد دشمن بالا برود؛ اما داخلی‌ها چرا؟

از نظر این جماعت اینها گناه كمی نبود به‌ویژه وقتی كه می‌خواستند مردم را از برجام مأیوس كنند تا دولت ساقط شود و اهداف سیاسی خود را که منفعت چندانی برای مردم ندارد دنبال كنند.

اینها را نگفتم تا كار انجام‌شده را خوب یا بد جلوه دهم، چراکه قضاوت با افکار عمومی است و آخوندی مزد خود را از مردمی گرفت که تعطیلات را با هواپیمایی در شأن منزلت ایرانی سفر کردند و آرامشی را که چندین سال در حسرت آن بودند به دست آوردند.

آنچه گفته ‌شد برای این بود که بدانیم بهانه‌گیری‌ها برای برچسب‌زدن به هواپیماهای خریداری‌شده مانند مرجوعی‌بودن هواپیما، هواپیمای کاغذی و... به چه دلیل است. شکی در این نیست که هر مسئولی در هر مقامی که باشد باید پاسخ‌گوی افکار عمومی باشد و به سؤال‌های خبرنگاران به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی پاسخ دهد و برخورد قهری و تند با هیچ خبرنگاری مورد تأیید نبوده و نیست، حتی برخورد‌های تهدیدآمیز که گاهی در نشست‌های خبری یا مصاحبه‌ها با شخصیت‌ها شده ‌است با انتقاد اصحاب رسانه همراه شده ‌است و البته به حق هم بوده ‌است؛ چراکه تا جریان آزاد اطلاعات نباشد و مسئولان پاسخ‌گو نباشند، دموکراسی حاکم نخواهد شد و مردم‌سالاری که پایه نظام مقدس جمهوری اسلامی است، خدشه‌دار خواهد شد. بنابراین هر مقامی در هر قوه‌ای که باشد و هر سمتی که داشته باشد، باید به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد؛ اما نکته‌ای که از چشم برخی دور مانده، استفاده ناپاک از این شغل مقدس است. برخی از تخریب‌چی‌ها ازآنجایی‌که به بن‌بست خورده‌اند، چاره‌ای جز استفاده از اعتبار شغل‌هایی که مردم هنوز به دست‌اندرکاران آن اعتماد دارند، نداشتند. یکی از همین شغل‌ها، خبرنگاری است؛ خبرنگاران انسان‌های آزاده‌ای هستند که برای دفاع از حقوق ملت تاوان‌های سنگین داده‌اند و تا پای جان ایستاده‌اند و مردم نیز به صداقت و شفافیت آنها اعتماد دارند. پس چه موقعیتی از این بهتر که تخریب‌چی‌ها در قامت خبرنگار ظاهر شده و کار خوب را بد جلوه دهند و آن را برای افکار عمومی پذیرفتنی کنند و مردم را در برابر دولت قرار دهند. مگر نه اینکه پیش از این هم از همین شغل شریف و از آبروی خبرنگاران شریف استفاده شده و حرف‌هایی را به دولت نسبت داده ‌بودند که بعد معلوم شد اصلا نه سخنگو چنین حرفی زده ‌است، نه سندی وجود دارد و به محض اینکه پیگیری‌های شدید دولت در این باره انجام شد، گفتند خبری به گوش ما رسیده ‌بود و منبع کسی دیگر بود.

آنچه روز چهارشنبه اتفاق افتاد، اعتراض آخوندی به یک خبرنگار و به یک سؤال نبود؛ اعتراض به جریانی بود که در پی وارونه‌نمایی است. در واقع آخوندی همان‌طورکه در نامه‌اش خطاب به روزنامه‌نگاران آورده‌ است، از قلم‌به‌دستان آزاده‌ و حرمت آنهایی که خودشان قربانی سیستم حمل‌ونقل هوایی معیوب شده ‌‌بودند، دفاع کرد. هیچ‌کدام از ما پرکشیدن ده‌ها خبرنگار شریف را در پرواز سی ١٣٠ فراموش نکرده‌ایم. پس چه بهتر که روزنامه‌نگاران از جریان آزاد اطلاعات و همکاران خود فارغ از فعالیت آنها در هر رسانه‌ای، حمایت کنند و به آن احترام بگذارند؛ اما برای حفظ حرمت قلم و جریان آزاد اطلاعات، برابر کسانی که از آبروی آنها و شرافت کاری‌شان که علت اصلی اعتماد مردم به آنهاست، جلوگیری و از سرمایه اصلی خود محافظت کنند. برجام آمد تا وضعیت حمل‌ونقل کشوری بهتر شود و هم‌وطنان کمتری را از دست بدهیم و این دستاورد عظیم برجام را عباس آخوندی بود که عملی کرد و به مردم یادآور شد شأن و لیاقت ایرانی سوارشدن بر بهترین و ایمن‌ترین هواپیماست و چه خوب مردم این مسئله را فهمیدند و عباس آخوندی را با اقبالی که به سفر هوایی داشتند، تأیید کردند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها:

نظر شما