شناسهٔ خبر: 37058 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌مدیره کارگزاری بانک‌مسکن مطرح کرد؛

تشریح ضرورت‌های ایجاد صندوق‌های تخصصی تامین سرمایه/ تشویق تولیدکنندگان داخلی به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با تضمین دولت

بانک مسکن عضو هیات‌مدیره کارگزاری بانک‌مسکن گفت: قیمت مواد اولیه و تسهیلات سرمایه در گردش دو مبحث مهم و تاثیرگذار در فرآیند تولید است و نبود صندوق‌های تخصصی در تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان داخلی یکی از خلاءهای این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میثم باقری کوهپایه در تشریح راهکارهای تقویت تولیدات داخلی گفت: ما باید یک نوع مزیت رقابتی نسبت به بازار خارج کشور، برای خریداران قائل باشیم که این مزیت‌ها می‌تواند در قالب تسهیلات و یا حتی در قالب کیفیت جنس باشد.

وی ادامه داد: این مزیت‌ها همچنین می‌تواند در بحث تضمین، مطرح شود به این ترتیب که وقتی یک خریدار مراجعه می‌کند و قصد انتخاب بین کالای هم قیمت ایرانی و خارجی دارد، اگر کالای ایرانی، کیفیت مناسبی داشته و تضمین و بیمه مناسبی برای آن درنظر گرفته شده باشد، ترغیب می‌شود که آن کالا را نسبت به کالای مشابه خارجی انتخاب کند.

باقری از ارائه خدمات پس از فروش به عنوان یکی دیگر از مزایای رقابتی کالاهای تولیدی یاد کرد و گفت: یکی از ملاک‌هایی که مشتری هنگام خرید محصول درنظر می‌گیرد این است که بعدها اگر کالا دچار مشکل شد چگونه می‌تواند خدمات بگیرد.

به اعتقاد وی، در حوزه خدمات پس از فروش روی کالاهایی که عرضه می‌کنیم مقداری ضعیف هستیم و آنگونه که باید، در این حوزه کار نکردیم درصورتی که با برنامه‌ریزی در جهت تقویت این بخش می‌توانیم حرف‌های بهتری برای گفتن در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم.

این فعال حوزه بورس کالا، کیفیت برخی کالاهای ایرانی را بسیار بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی و وارداتی دانست و تاکید کرد: اگر بتوانیم بحث تضمین را اضافه کنیم کالای بیشتری توسط مصرف کننده نهایی، خریداری خواهد شد.

ضرورت ایجاد صندوق‌های تخصصی برای تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان داخل

وی درباره عوامل تقویت تولید داخل نیز توضیح داد: قیمت مواد اولیه که به دست تولیدکننده می‌رسد و بحث تسهیلات سرمایه در گردش، دو مبحث مهمی است که باید برای تولید درنظر بگیریم.

وی با ابراز تاسف از نبودن متاسفانه صندوق‌های تخصصی در کشور که بتوانند بحث سرمایه در گردش را برای تولید کننده فراهم کنند به ایرنا گفت: اکنون تسهیلات سرمایه در گردش، توسط سیستم بانکی انجام می‌شود اگر ما بتوانیم بین بازار پول و بازار سرمایه، ارتباط برقرار کنیم و صندوق‌های تخصصی را در این حوزه تشکیل دهیم این صندوق‌ها می‌توانند به مکانیزم تامین مالی کمک کنند.

به گفته وی، بسیاری از شرکت‌های ایرانی الان مشتری دارند، آمادگی برای فروش دارند ولی نمی‌توانند مواد اولیه موردنیازشان را تهیه کنند که حضور این صندوق‌ها می‌تواند راهگشای تولیدکنندگان داخل باشد.

باقری درباره مزیت صندوق‌های تخصصی تامین سرمایه در گردش نسبت به بانک‌ها نیز بیان داشت: سیستم بانکی، تضمین‌های خاص خود را دارد ولی صندوق‌ها می‌توانند با ضمانت‌هایی که دولت برایشان انجام می‌دهد، تزریق وام به شرکت‌های متقاضی را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: افزون بر این، در بحث تامین مالی، یکی دیگر از مزایای بازار سرمایه نسبت به بانک این است که دریافت‌کننده تسهیلات، اصل پول را حین دوره نباید پرداخت کند به این ترتیب که پول را کامل می‌گیرد و آخر دوره با بهره‌اش پرداخت می‌کند درحالی که با گرفتن وام بانکی، اصل پول و بهره‌اش را به تدریج و طی اقساط پرداخت می‌کنید تا در انتهای دوره، به صفر برسد./

نظر شما