شناسهٔ خبر: 37114 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد؛

رشد ۱۵۱ درصدی تردد گردشگری دریایی در رودخانه های کارون و اروند/ بازدید بیش از ۱۰۲ هزار نفر گردشگر از بندر خرمشهر

بندر خرمشهر مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: تردد گردشگری دریایی در رودخانه های کارون و اروند در نوروز امسال ۱۵۱ درصد رشد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عادل دریس مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، شمار گردشگران دریایی در خرمشهر در نوروز امسال را ۲۱۳ هزار و ۳۹۰ گردشگر دریایی عنوان کرد و گفت: این تعداد مسافر در قالب ۱۱ هزار و ۱۳۲ سفر دریایی در رودخانه های کارون و اروند تردد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵۱ درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ایام نوروز فعالیت شناورهای مسافری در مسیرهای کویت و عراق به علت افزایش تقاضا برای گردشگری دریایی در اروند و کارون متوقف شده بود افزود: شناورهای مسافری از ۱۶ اسفند ۹۵ تا ۱۳ فروردین ماه سالجاری به جابجایی مسافر در رودخانه های اروند و کارون مبادرت کردند.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: در ایام نوروز در راستای ایجاد ایمنی تمهیدات لازم را همچون سال گذشته در نظر گرفتیم و گشت‌های منظم دریایی در رودخانه اروند و کارون با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و هلال‌احمر انجام شد.

دریس افزود: در ایام نوروز امسال شناورهای جست و جو و نجات شامل ناجی ۴، سار ۲، قیام ۸، دو فروند قایق تندروی جستجو و نجات و یدک کش ناصر۳ رودخانه اروند و کارون را تحت پوشش قرار دادند.

وی نجات جان ۱۲ سرنشین یک فروند قایق تفریحی در رودخانه کارون را یادآور شد و گفت: این قایق تفریحی در تعطیلات نوروز در آب های کارون واژگون شد که تمامی سرنشینان آن با حضور به موقع شناورهای جستجو و نجات بندر خرمشهر از خطر غرق شدگی نجات یافتند.

۱۰۲ هزار و ۲۶۸ مسافر نوروزی و کاروان راهیان نور از بندرخرمشهر دیدن کردند

مدیر کل بندر و دریانوردی بندرخرمشهر اظهار داشت: در تعطیلات نوروز امسال ۱۰۲ هزار و ۲۶۸ میهمان نوروزی به صورت کاروان خودرویی و کاروان های راهیان نور از اقصی نقاط کشور از بخش های مختلف مجتمع بندری خرمشهر دیدن کردند.

دریس اظهار داشت: کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از محوطه ها، اسکله ها، تجهیزات، تأسیسات بندری، ساختمان مرکزی قدیمی، مناطق عملیاتی کربلای۴ و ۵، نوار مرزی و محل تلاقی رودخانه های اروند و کارون دیدن کردند و با امکانات، ظرفیت ها و توانمندی های مجتمع بندری خرمشهر از نزدیک آشنا شدند.

وی به ایرنا گفت: در جریان این بازدیدها که با همراهی و پشتیبانی نیروهای یگان حفاظت گارد و انتظامات بندرخرمشهر انجام شد کارشناسان این اداره کل، اطلاعات جامعی در خصوص مجتمع بندری خرمشهر به میهمانان ارائه دادند و همچنین بروشورهای حاوی هشدارهای ایمنی و بسته اقلام فرهنگی در اختیار میهمانان گذاشته شد.

گفتنی است، بندر خرمشهر در شمال غربی خلیج فارس و در جنوب غربی جمهوری اسلامی ایران و همسایگی جنوب شرقی کشور عراق (مرز زمینی شلمچه)، محل تلاقی رودخانه های اروندرود و کارون در استان خوزستان واقع شده است. این بندر سابقه طولانی در تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره برداری از اسکله های ویژه پذیرش کشتی های اقیانوس پیما در بندر خرمشهر در سالهای آغازین ۱۳۰۰ شمسی شروع شده و در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسید.

سالهای قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن ۲۰ اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور به حساب می آمد و سال ۱۳۵۶ چهار میلیون تن کالا از این بندر به کشور وارد شد. زیرساخت های قبل از جنگ اعم از اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها بازسازی شده است. /

نظر شما