شناسهٔ خبر: 37131 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت:

حل مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری با اجرای شهرسازی ریل‌پایه/ افزايش ترانزيت كالا تا پايان برنامه ششم/ توسعه همکاری‌های ریلی بین چین و اروپا/ تاکید بر ارائه طرح ویژه ایمنی برای اجرای ریل در کنار جاده

ریل تاکید بر تعامل حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای برای تحقق شهرسازی ریل‌پایه، انجام مطالعات راه‌آهن اردبیل – پارس‌آباد وتحقق شعار اقتصاد مقاومتی سرلوحه فعاليت‌ها‌ی راه‌آهن و ... از جمله مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه ریلی در هفته ای که گذشت شامل  اخبار و رویدادهایی بود که مهمترین آن ها به شرح زیر است؛

تاکید بر تعامل حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای برای تحقق شهرسازی ریل‌پایه/حل مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری با اجرای شهرسازی ریل‌پایه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یک‌صد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و زیربنایی با بیان اینکه «سرانجام باید یک آشتی بین جاده‌ و ریل صورت بگیرد» گفت: مدیران باید به دنبال اجرای طرح و اندیشه شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری را حل کند.

آخوندی در ادامه بیان داشت: اگر مدیران به دنبال شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری را حل کند با این وجود دیگر نمی‌تواند حریم‌های قرص و محکم را به کار ببندید و در غیر این صورت باید ریل را از شهر بیرون انداخت.

رئیس شورای عالی فنی و زیربنایی تأکید کرد: باید بین جاده‌ و ریل آشتی صورت بگیرد. زیرا اکنون این‌طور به نظر می‌رسد که ریل و جاده با یکدیگر قهر هستند و حداکثر با احترام از کنار یکدیگر عبور می‌کنند.

 در واقع این دو حوزه باید با یکدیگر گفتگو داشته باشند زیرا روند توسعه شهری در جهان به گونه‌ای است که ریل در داخل شهر قرار می‌گیرد و اگر حریم‌ها نباشند حمل‌ونقل ریلی شهر را در برمی‌گیرد لذا باید فکری به حال آن شود.

انجام مطالعات راه‌آهن اردبیل – پارس‌آباد

امیر امینی در بازدید از پروژه‌های راه و شهرسازی در استان اردبیل به پیگیری تکمیل راه‌آهن اردبیل – میانه و آغاز مطالعات راه‌آهن اردبیل – پارس‌آباد اشاره کرد و گفت: با پیشنهاد‌ها و پیگیری‌های متعدد تأمین منابع مالی این پروژه عظیم قرار است تا سال ۹۷ راه‌آهن اردبیل – میانه به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: برای مطالعات خط ریلی اردبیل – پارس‌آباد نیز هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده تا بتوانیم با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی این پروژه را به سرانجام برسانیم.

تحقق شعار اقتصاد مقاومتی سرلوحه فعاليت‌ها‌ی راه‌آهن/ افزايش ترانزيت كالا تا پايان برنامه ششم

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۶ به‌عنوان «سال اقتصاد مقاومتی تولید – اشتغال»، اعلام كرد: بهینه‌سازی و صرفه‌جویی سوخت به‌عنوان یكی از موضوعات اصلی اقتصاد مقاومتی امسال سرلوحه كاری راه‌آهن خواهد بود.

برای خط‌آهن حومه‌ای تهران- گرمسار نیازمند تعریف حریم جدید هستیم

احمد خدایی در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و زیربنایی با اشاره به اولین دستور جلسه شورا مبنی بر  دستورالعمل تداخل حریم و محدودیت‌‌های حفاظتی راه و راه‌آهن که در نهایت با عنوان راهنما به تصویب رسید، ضمن تایید گفته‌های مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت باید در نظر داشت که قانون حریم، مصوب مجلس شورای اسلامی و بین راه و راه‌آهن مشترک است.

وی افزود: بنابراین ورود به حریم با عنایت به قانون محدودیت‌های بسیار زیادی دارد و در تعریض ریل و جاده، حریم باید به‌طور مجدد تملک و همواره لحاظ حریمی ۱۷ متری باید رعایت شود. اما به دلیل هزینه‌های سنگین، در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به چهار خطه بودن خروجی‌های تهران گفت: این خطوط به‌طور کامل حریم راه‌آهن را پوشش داده‌اند و حتی برای احداث خطوط جدید در برخی مناطق مانند تهران-گرمسار نیاز به تعریف حریم جدید است.

توسعه همکاری‌های ریلی بین چین و اروپا

چین در راستای توسعه برنامه های مرتبط با راه ابریشم نوین با کشورهای اروپایی یک سند خدمات باربری ریلی امضا کرده است. ین سند را هفت کشور چین، بلاروس، روسیه، آلمان، قزاقستان، لهستان و مغولستان مشترکا امضا کرده‌اند. هدف از امضای این سند توسعه همکاری‌های ریلی و خدمات باربری با قطار میان کشورهای آسیایی و اروپایی در چارچوب طرح راه ابریشم است.

تاکید بر ارائه طرح ویژه ایمنی برای اجرای ریل در کنار جاده

مهران قربانی در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و زیربنایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره دستور جلسه اول مبنی بر دستورالعمل تداخل حریم و محدودیت‌‌های حفاظتی راه و راه‌آهن که در نهایت با عنوان راهنما به تصویب رسید،  بیان داشت: علی رغم صحبت‌های جلسه گذشته مبنی بر اینکه مساله ورود مترو به حریم راه‌ها مشکلی ندارد اما نظر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید بر شناسایی ریسک‌های این اقدامات بود.

مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: برای اجرای پروژه مترو در کنار آزادرا‌ه‌ها ریسک خروج مترو و قطار از خط باید در نظر گرفته شود و حتی درصورتی‌که پیمانکار پروژه ریلی ریسک آن را پذیرفت، نباید از احتمال خروج خودرو از جاده و ورود آن به محدوده راه‌آهن گذشت و این پاشنه آشیل کل کار است.

برچسب‌ها:

نظر شما