شناسهٔ خبر: 37138 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای بهسازی ۶محله حاشیه‌نشین مازندران در سال جاری/ شناسایی ۴۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان/ تکمیل محور هراز در سال جدید

رحیم نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به تعیین ۱۵ محله هدف بازآفرینی شهری در این استان از برنامه‌ریزی برای تکمیل برنامه‌های بهسازی در شش محله اولویت‌دار خبر داد.

رحیم نوروزی، مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عنوان کرد: ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در بافت ناکارآمد سکونت دارند و در مازندران ۴۸۰۰ هکتار بافت فرسوده (ناکارآمد میانی) و ۱۱۹۱ هکتار سکونتگاه غیررسمی داریم که در ۳۸ شهر استان پراکنده‌اند و اکنون در حال اجرای پروژه‌های متعدد از ردیف بودجه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در این مناطق هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: پنج شهر ساری، بابل، آمل، قائمشهر و نکا دارای سکونتگاه غیررسمی هستند که امسال در نظر داریم پروژه‌های بازآفرینی را در محله‌های غفاری و چمران ساری، کتی بابل، عباس‌آباد نکا، اسپیاری آمل و شهدامحله قائمشهر تکمیل کنیم.

نوروزی با بیان اینکه بیشترین مساحت بافت ناکارآمد استان مازندران (۶۴۰ هکتار) به ساری تعلق دارد، افزود: از جمله اقدامات مهمی که در دولت تدبیر و امید برای بازآفرینی شهری سکونتگاه‌های غیررسمی و احیای بافت فرسوده ساری انجام شده می‌توان به تبدیل پادگان شهید فرامرزی نیروی زمینی ارتش به مرکز جامع فرهنگی شامل سینما، خانه گفتمان، مرکز موسیقی و موزه همچنین ساماندهی رودخانه تجن و تلاش برای تبدیل آن به مرکز تفریحی در آینده نزدیک اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به بافت تاریخی ساری عنوان کرد: محدوده کهن و تاریخی ساری عمری ۱۰۰ ساله دارد و در ۱۳۴ هکتار مساحت عمده بناهای تاریخی را شامل می‌شود. در این محدوده ساختار محله‌ای با اصالت جغرافیایی حفظ شده و محله‌های تاریخی ساری محل حیات اجتماعی و اسکان اصیل هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه محله‌های تاریخی آب‌انبار نو، بهرام اتر، نعل‌بندان، اصفهانی‌محله و شاه‌غازی بن یکپارچگی اجتماعی خود را حفظ کرده‌اند، تاکید کرد: خوشبختانه محله‌های تاریخی ساری در معرض آسیب‌های اجتماعی قرارنگرفته‌اند.

وی افزود: ازجمله بناهای تاریخی ساری می‌توان به ساختمان فاضلی اشاره کرد که قسمتی از آن مربوط به دوره پهلوی و نیم دیگر آن مربوط به دوره قاجار است. این بنا که در بافت فرسوده شهر ساری قرار دارد مورد مرمت و بهسازی قرار گرفته و قرار است به یک مکان فرهنگی، تفریحی تبدیل شود. بازار علامه ابن شهرآشوب ساروی نیز یکی از دروازه های تاریخی شهر ساری به نام دروازه بابل بوده است که با رویکرد بازآفرینی با معماری بومی ساخته شده و اکنون یکی از بناهای تجاری شهر ساری است.

پیگیری پروژه‌های راهسازی استان در سال جاری

نوروزی همچنین به افتتاح قطعه‌ای از محور هراز در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود قطعه اول این محور تا قبل از پایان دولت به بهره‌برداری برسد. محور هراز بسیار مهم و در عین حال یكی از زیباترین جاده‌های كشور به شمار می‌رود، لذا اقدامات بسیار مهمی از جمله احداث بیش از ۱۰۰ كیلومتر باند جدید، ۱۷ كیلومتر تونل،‌ سه كیلومتر پل و دیوارسازی در دست اجراست.

وی به اتمام ساخت بخشی از پروژه محور سواد کوه نیز اشاره کرد و گفت: طول این محور ارتباطی در حوزه استحفاظی مازندران ۸۴ کیلومتربوده که در بیش از ۷۱ کیلومتر آن عملیات تعریض انجام شده و مابقی مسیر در آینده‌ای نزدیک زیربار ترافیک خواهد رفت.

نوروزی همچنین به افتتاح تقاطع کمربندی نکا اشاره کرد و افزود: هزینه اجرایی این طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در معرفی طرح‌های در دست اجرای این اداره کل در حوزه توسعه راه‌ها گفت: چهاربانده کردن جاده گلوگاه به دامغان که در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد در دست اقدام است و از دیگر طرح‌های مهم این اداره‌کل می‌توان به مسیر زاغمرز به بهشهر اشاره کرد.

نظر شما