شناسهٔ خبر: 37203 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت:

افتتاح فاز دوم بندر امیرآباد توسط رئیس‌جمهوری/ شمارش معکوس برای بهره‌برداری از اسکله رو-روریلی و اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری/ سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بنادر کشور

افتتاح فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد افتتاح فاز دوم بندر امیرآباد توسط رئیس جمهور،سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بنادر کشور، اجرای ۷۸۶ طرح بندری با اعتبار ۷۵ هزار میلیارد ریال در بنادر ایران، تشکر رئیس‌جمهوری از وزیر راه و شهرسازی به دلیل بازگشت رونق به بنادر‌کشور، رشد ۱۴۲ درصدی گردشگری دریایی در بندر آبادان همزمان با افزایش ضریب ایمنی مهم‌ترین اخبار حوزه بنادر در هفته ای‌که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صبح روز سه شنبه فاز دوم بندر امیرآباد و پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ مجموع ۱۰ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۱۶۸۶ نفر را افتتاح کرد. دکتر روحانی افتتاح طرح توسعه ای بندر امیرآباد را نشانه  روابط موثر تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر عنوان داشت و بهره‌براری از اسکله روروریلی پس از اتصال آن به شبکه راه آهن سراسری ، جهت انتقال کالا و واگن‌های باری از این طریق به دیگر کشورها را به عنوان تحولی بزرگ در اقتصاد کشور نام برد.

اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت را مرور می کنیم....

آغاز عملیات اجرایی اتصال اسکله بندر امیرآباد به راه‌آهن سراسری با حضور وزیر راه و شهرسازی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در سفر یک روزه به استان مازندران برای بازدید و افتتاح از ۴۳ طرح در حوزه های مختلف عمرانی، بهداشت، آموزش، کشاورزی، اسکله بندر امیرآباد بهشهر را افتتاح و از مجتمع تولید کاغذ امیر آباد که برای ۱۷۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می کند بازدید کر

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در سفر به استان مازندران به منظور بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۴۳ طرح در بخش های مختلف، علمیات اجرایی اتصال اسکله بندر امیرآباد به راه آهن سراسری، بهره برداری از مجتمع تولید کاغذ امیرآباد در بهشهر با اشتغالزایی برای ۱۷۵ نفر آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور روز سه شنبه در جریان سفر به استان مازندران مجتمع تولید کاغذ امیرآباد در شهرستان بهشهر را افتتاح کرد.

رییس جمهور در بازدید از بخش های مختلف کارخانه تولید کاغذ امیرآباد با توضیح مسئولان در جریان اقدامات و فعالیت های این مجموعه صنعتی که توسط بخش خصوصی احداث شده قرار گرفت.

کارخانه تولید کاغذ امیرآباد وابسته به شرکت کاغذ تبریز با ظرفیت تولید سالانه ٥٥ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر در شهرستان بهشهر با اعتباری بالغ بر ٢٢٠٠ میلیارد ریال احداث و برای ١٧٥ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

افتتاح اسکله بندر امیرآباد بهشهر با حضور رئیس جمهوری

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ابتدا از ۶ پست اسکله بندر امیرآباد را بازدید کرد و از نزدیک در جریان کارکرد این پروژه بزرگ زیرساختی در بندرآمیرآباد به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور قرار گرفت.

افتتاح این اسکله ها همزمان به صورت ویدیوکنفرانس با حضور رئیس جمهوی انجام شد.با بهره برداری از ۶ اسکله در بندرامیرآباد مازندران، ظرفیت بارگیری و تخلیه این بندر از چهار میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن افزایش یافته است .

همچنین رئیس جمهوری ضمن افتتاح بزرگ ترین کارخانه کاغذ تحریر کشور در بندر امیرآباد، از مراحل تولید این کارخانه هم بازدید کرد. با بهره برداری از این کارخانه، حدود ۱۰ درصد نیاز کشور به واردات این نوع کاغذ کاهش یافته است.

این واحد صنعتی که در سال ۸۷ کلنگ زنی شده بود با کلید تدبیر دولت یازدهم با رفع موانع در سال جاری به مرحله تولید رسید. این واحد صنعتی سالانه حدود ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تن کاغذ تحریر و چاپ تولید می کند و برای ساخت آن یک هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

همزمان با سفر رئیس جمهوری به مازندران در روز جاری ۴۳ پروژه عمرانی و زیرساختی در حوزه های بهداشت و درمان، کشاورزی، راهسازی، شیلات، صنعتی و معدنی با اعتباری افزون بر ۱۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

همچنین در این سفر عملیات اجرایی ۱۰ طرح زیربنایی نیز با اعتباری حدود ۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال شروع می شود.این دومین سفر دکتر حسن روحانی به مازندران در کسوت رئیس جمهوری است.

رئیس جمهوری پیش از این مهرماه ۹۴ در قالب بیست و سومین سفر استانی کاروان دولت تدبیر وامید نیز به مازندران سفر کرد که در آن سفر ۴۶ مصوبه با اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برای این خطه شمال کشور تصویب شد.

عملیات اجرایی اتصال اسکله بندر امیرآباد به راه آهن سراسری آغاز شد

همچنین، بازدید و افتتاح کارخانه کاغذسازی و ۶ پست اسکله امیرآباد بهشهر از جمله طرح های مهمی است که در سفر رئیس جمهوری به مازندران به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از ۶ پست اسکله در این بندر ظرفیت بارگیری و تخلیه بار در این بندر به حدود ۷.۵ میلیون تن می رسد. با بهره‌برداری از پروژه های زیرساختی و تولیدی و صنعتی در بندرامیرآباد حداقل برای یک هزار و ۷۰۰ نفر ایجاد اشتغال می شود.

بیش از ۶ هزار میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز پروژه های افتتاحی و یا کلنگ زنی در بندرامیرآباد در سفر رئیس جمهوری از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین شده است.

مهمترین پروژه های افتتاحی در بندر امیرآباد شامل کارخانه کاغذ سازی، ۶ پست اسکله، ۲ دهنه سیلوی ذخیره گندم، انبار ذخیره روغن، تجهیزات بارگیری و تخلیه مدرن، دیوار حفاظتی است.

افتتاح طرح های استان مازندران به صورت ویدئو کنفرانسی و نشست مردمی با نخبگان و فرهیختگان استان مازندران از برنامه های سفر یکروزه رئیس جمهوری به این استان شمالی کشور است.

سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بنادر کشور/ اجرای ۷۸۶ طرح بندری با اعتبار ۷۵ هزار میلیارد ریال در بنادر ایران

محمد سعیدنژاد روز سه‌شنبه در آئین افتتاح پروژه‌های زیرساختی بندر امیرآباد مازندران با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در آن استان، گفت: در دولت تدبیر و امید میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور حدود ۲ برابر سرمایه گذاری دولتی رشد کرد.

وی میزان سرمایه گذاری دولتی در بنادر کشور را در دولت تدبیر و امید ۲۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که حدود پنج هزار میلیارد ریال از این سرمایه گذاری در بندر امیرآباد جذب شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: هم اکنون ۷۸۶ طرح در بنادر ایران با اعتباری افزون بر ۷۵ هزار میلیارد ریال در دست اجراست.

سعیدنژاد افزود : در دولت تدبیر و امید گردشگری دریایی در بنادر ما در مقایسه با گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد : در دولت یازدهم ظرفیت گردشگری دریایی از ۱۱ میلیون به ۱۷ میلیون نفر افزایش داشته و ظرفیت برای رشد بیشتر نیز وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور ظرفیت جا به جایی مسافر و گردشگری دریایی موجود در بنادر را ۲۰ میلیون نفر در سال اعلام کرد و گفت : برای تسهیل در این جا به جایی هشت هزار و ۲۰۰ صندلی با تجهیزات کامل تامین شده است.

وی اضافه کرد : همچنین میزان جا به جایی کالا از بنادر کشور نیز در مقایسه با گذشته ۵۳ درصد رشد کرده است

افتتاح پروژه‌های عمرانی مازندران با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیاردتومانی با حضور روحانی / اتصال یکپارچه قائم‌شهر- فیروزکوه با اعتبار ۲۰۲ میلیارد تومانی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر یک‌روزه حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به استان مازندران به ارایه گزارشی در خصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی در استان مازندران پرداخت.

آخوندی در ابتدای گزارش با تبریک میلاد حضرت امیرالمومنین(ع)، گفت: امروز موفق شدیم که به دست مبارک رئیس جمهوری حاصل معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در استان مازندران افتتاح کنیم. از  این میان حدود ۹۸۵ میلیاردتومان برای توسعه حوضچه بندر امیرآباد و ۶ پست اسکله اختصاص دادیم و به این ترتیب در آینده نزدیک این بندر به سیستم رو - رو متصل می‌شود.

افتتاح همزمان اسكله‌های فاز ۲ بندر امیرآباد با حضور رئیس جمهوری

روز ۳شنبه ۲۲ فروردین و همزمان با سفر استانی رئیس جمهور به مازندران چند طرح عمرانی مهم در بندر امیرآباد به دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.

تجهیزات بارگیری و تخلیه در بندر امیرآباد، انبار ذخیره گندم و روغن، انبار سرپوشیده كالاهای صادراتی و همچنین سیلوهای غلات از جمله اين پروژه‌ها بود كه به دست رئيس جمهوری افتتاح شد.

افتتاح همزمان اسكله‌های فاز دو بندر امیرآباد نیز با حضور رئیس جمهوری در این مجتمع بندری انجام شد كه شامل افتتاح ۶ پست اسكله با ظرفیت حدود ۴ میلیون تن است.

رئیس جمهور در پایان افتتاح پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی در بندر امیرآباد گفت: از وزیر راه و شهرسازی تشكر می‌كنم كار مهمی در زمینه حمل ونقل دریایی و بنادر در چندسال گذشته انجام شده است.

وی گفت: حمل بار از بنادر ما ۲۱ درصد افزایش یافته كه رقم قابل توجهی است. همچنین مسافرت دریایی ۵۳ درصد افزایش یافته كه نشان دهنده رشد و توسعه در كشور ماست.

رشد ۱۵۱ درصدی تردد گردشگری دریایی در رودخانه های کارون و اروند/ بازدید بیش از ۱۰۲ هزار نفر گردشگر از بندر خرمشهر

عادل دریس مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، شمار گردشگران دریایی در خرمشهر در نوروز امسال را ۲۱۳ هزار و ۳۹۰ گردشگر دریایی عنوان کرد و گفت: این تعداد مسافر در قالب ۱۱ هزار و ۱۳۲ سفر دریایی در رودخانه های کارون و اروند تردد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵۱ درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ایام نوروز فعالیت شناورهای مسافری در مسیرهای کویت و عراق به علت افزایش تقاضا برای گردشگری دریایی در اروند و کارون متوقف شده بود افزود: شناورهای مسافری از ۱۶ اسفند ۹۵ تا ۱۳ فروردین ماه سالجاری به جابجایی مسافر در رودخانه های اروند و کارون مبادرت کردند.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: در ایام نوروز در راستای ایجاد ایمنی تمهیدات لازم را همچون سال گذشته در نظر گرفتیم و گشت‌های منظم دریایی در رودخانه اروند و کارون با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و هلال‌احمر انجام شد.

دریس افزود: در ایام نوروز امسال شناورهای جست و جو و نجات شامل ناجی ۴، سار ۲، قیام ۸، دو فروند قایق تندروی جستجو و نجات و یدک کش ناصر۳ رودخانه اروند و کارون را تحت پوشش قرار دادند.

وی نجات جان ۱۲ سرنشین یک فروند قایق تفریحی در رودخانه کارون را یادآور شد و گفت: این قایق تفریحی در تعطیلات نوروز در آب های کارون واژگون شد که تمامی سرنشینان آن با حضور به موقع شناورهای جستجو و نجات بندر خرمشهر از خطر غرق شدگی نجات یافتند.

۱۰۲ هزار و ۲۶۸ مسافر نوروزی و کاروان راهیان نور از بندرخرمشهر دیدن کردند

مدیر کل بندر و دریانوردی بندرخرمشهر اظهار داشت: در تعطیلات نوروز امسال ۱۰۲ هزار و ۲۶۸ میهمان نوروزی به صورت کاروان خودرویی و کاروان های راهیان نور از اقصی نقاط کشور از بخش های مختلف مجتمع بندری خرمشهر دیدن کردند.

دریس اظهار داشت: کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از محوطه ها، اسکله ها، تجهیزات، تأسیسات بندری، ساختمان مرکزی قدیمی، مناطق عملیاتی کربلای۴ و ۵، نوار مرزی و محل تلاقی رودخانه های اروند و کارون دیدن کردند و با امکانات، ظرفیت ها و توانمندی های مجتمع بندری خرمشهر از نزدیک آشنا شدند.

ترابری ایمن ۱۵۰ هزار نفر مسافر نوروزی در بنادر غرب هرمزگان/رشد ۲ درصدی مسافر نسبت به سال گذشته

محمود صابری در این رابطه گفت: از آغاز طرح نوروزی سفرهای دریایی سال ۱۳۹۶ که از بیست و پنجم اسفندماه آغاز و تا پانزدهم فروردین‌ماه به مدت بیست و یک روز ادامه یافت، ترابری تعداد ۱۵۴ هزار و ۹۳۰ نفر مسافر از بنادر لنگه، آفتاب و چارک در غرب استان هرمزگان به مقصد جزیره کیش و بلعکس انجام شد که این میزان نسبت به طرح نوروزی سال گذشته دو درصد افزایش داشت.

وی افزود: جابجایی خودرو در این مدت نیز با یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۳۶ هزار و ۸۱۶ دستگاه رسید.

رئیس کمیته حمل‌ونقل دریایی شهرستان بندرلنگه گفت: تمام تلاش‌ها با تأسی از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص خدمت مؤثر به هموطنان انجام پذیرفت که نتیجه آن افزایش سفرهای ایمن در کارنامه اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه و گشت و گذاری پرخاطره برای خاطر مهمانان نوروزی شد.

صابری از اقدامات بنادر غرب هرمزگان پیش از آغاز طرح و به منظور ارزیابی و افزایش میزان آمادگی نیروها و دستگاه‌های خدمات رسان سخن به میان آورد و افزود: چهار مانور «جستجو و نجات دریایی»، «مانور مقابله با آلودگی نفتی دریایی»، «مانور عملیاتی گروه ویژه حفاظت از شخصیت‌ها» و «مانور ملی اطفاء حریق بر اساس سیستم فرماندهی حادثه (آی سی اس ۳۰۰) با مشارکت ارگان‌های همکار در اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه برگزار شد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه علل افزایش ایمنی تردد مسافران را این‌گونه تشریح کرد و گفت: این بندر با تشکیل جلسات مختلف با جامعه دریایی و متولیان سفرهای دریایی و نیز آموزش دریانوردان در سال ۹۵ کوشید تا با آموزش دریانوردان و ابلاغ دستورالعمل‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص چگونگی انجام سفرهای ایمن و همچنین با نظارت دقیق بر امکانات شناورها و شرایط رعایت نکات ایمنی، تدابیر لازم برای ایمنی بیشتر جان و مال هم وطنان عزیزمان را بیندیشد و با نصب تابلوهای هشداردهنده و بیلبوردهای راهنما و بنرهای محیطی و سی‌دی‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و همچنین افزایش نیروهای حفاظتی این مهم را محقق سازد.

رشد ۱۴۲ درصدی گردشگری دریایی در بندر آبادان/ افزایش ضریب ایمنی مسافران

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان عنوان‌کرد: گردشگری دریایی در نوروز سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  در بندر آبادان  بر مبنای سامانه آمار سازمان بنادر و دریانوردی با رشد ۱۴۲ درصدی روبه‌رو شده است.

وی افزود:تعداد گردشگران و استفاده کنندگان از مسافرت‌های دریایی در نوروز سال گذشته بیش از ۱۲۶ هزار نفر بوده که امسال افزایشی بالای ۳۰۷ هزار نفر را به همراه داشته است.

سفاری با بیان اقدامات انجام شده این مدیریت در رسیدن به این جایگاه در گردشگری دریایی  خاطرنشان کرد: با بررسی نقاط ضعف و قدرت از اجرای تورهای تفریحی دریایی در سال ۹۵ و بالابردن ضریب ایمنی مسافران از طریق بهره‌مندی از دو فروند شناور مسافری مجهز، به آب‌اندازی دو فروند قایق موتوری تحت عنوان همیار ناجی به‌منظور اسکورت شناورها در مسیر و آموزش مسافران در بدو ورود به بندر در زمینه رعایت نکات ایمنی دریایی و استفاده از وسایل حفاظت فردی و اطلاع رسانی، توزیع بروشور در بین مسافران و گردشگران نوروزی از اساسی‌ترین فاکتورهای رسیدن به این رشد است.

سفاری در خصوص جاذبه گردشگری اسکله مسافری بندر آبادان عنوان کرد: اسکله مسافری بندر آبادان با بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی مناسب و همجواری با کشور عراق و آبراه بین‌المللی اروندرود دارای جذابیت خاصی جهت گردشگران و مهمانان نوروزی نیزهست که امسال سعی داریم با حمایت‌های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و سازمان بنادر و دریانوردی بتوانیم در طول سال از خدمات رسانی در حوزه گردشگری دریایی در آبراه اروندرود بهره‌مند شویم.

نظر شما