شناسهٔ خبر: 37300 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش کشاورزیان از مناطق سیل‌زده آذربایجان شرقی:

خسارت ۲۴۰ میلیارد ريالی به ابنیه فنی و راه‌های روستایی آذربایجان شرقی/ پیگیری تامین اعتبار مورد نیاز از اداره کل برنامه و بودجه استان/ اعلام راه‌های روستایی یک‌طرفه آذربایجان شرقی

داود كشاورزيان معاون وزیر راه و شهرسازی از خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی به پل‌های بزرگ و ۱۴۰ میلیارد ریالی به راه‌های روستایی استان آذربایجان شرقی بر اثر وقوع سیل طی دو روز گذشته خبر داد و گفت: در جلسه امروز قول مساعد اداره کل برنامه و بودجه استان برای تامین اعتبار بهبود سریع قضایا و ترمیم خرابی‌های وارده از سیل به وزارت راه و شهرسازی داده شد.

داود کشاورزیان که در راس گروه ویژه وزارت راه و شهرسازی به مناطق سیل زده سفر کرده بود پس از جلسه مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه از لحظات ابتدایی وقوع سیل در استان آذربایجان شرقی نیروهای راهداری استان با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی در محل حاضر بودند.

وی افزود: در راه‌های روستایی نیز با توجه به شرایط حادثه بلافاصله بعد از وقوع سیلاب عملیات بازگشایی آغاز شد. اما به غیر از راه‌های روستایی و شریانی و فقط در برخی راه‌های روستایی، پل‌ها و جاده‌ها دچار آب‌شستگی شده بودند که عبور یکطرفه برای تردد فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل برنامه و بودجه استان بیان داشت: قول مساعد آنها برای تامین  اعتبار بهبود سریع قضایا و ترمیم خرابی های وارده از سیل به وزارت راه و شهرسازی داده شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه به جلسه مشترک شب گذشته با اسماعیل نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور اشاره کرد و گفت: تمهیدات لازم در تمام زمینه ‌ها اندیشیده شد و دستورات لازم به استاندر و معاونت راهداری اجرا گردید.

کشاورزیان علت اصلی دو طرفه کردن مسیر از روی یک پل را احتمال  آب‌شستگی در زیر فونداسیون پایه وسط پل اصلی شهرستان آذرشهر به عجب شیر اعلام کرد و گفت: متاسفانه این پل تخریب شد و هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ترمیم و بازسازی آن هستیم.

به گفته کشاورزیان، میزان خسارت وارده به پل‌های بزرگ استان ۱۰۰ میلیارد ریال و خسارات وارده به راه‌های روستایی ۱۴۰میلیارد ریال برآورد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در شهرستان اسکو، مسیر روستای گونبد، شهرستان بستان‌آباد، مسیر دسترسی به روستای آقبلاغ و نوجه ده، شهرستان هشترود مسیر روستای بسیط، بره ده و باتمانقلیچ، شهرستان تبریز مسیر روستاهای باران لو و بیرق(که تبدیل به شهر شدند)، شهرستان مراغه مسیر روستای اشان، ورزقان روستاهای کوجان، چارایماق، گویچه قلعه و در شهرستان شبستر مسیر روستای کوشک یک طرفه هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: نیروهای واکنش سریع سازمان راهداری با ۶۵ دستگاه ماشین الات سنگین راهداری شامل ۵ دستگاه بیل مکانیکی، ۱۰ دستگاه گریدر، ۱۲ دستگاه بولدوزر، ۳۸ دستگاه لودر به استعداد ۱۰۰ نفر از پرسنل راهداری برای مقابله با خرابی‌های ناشی از سیل وارد مناطق شدند تا شرایط به وضعیت قابل قبولی برسد.

کشاورزیان تصریح کرد: این حجم از بارندگی در استان آذربایجان شرقی طی ۵۰ سال اخیر کم نظیر بوده است و علت اصلی آسیب دیدن پل‌ها را می‌توان به طراحی «دبی» پل‌ها مرتبط دانست زیرا حجم آب عبوری از این پل‌ها چند برابر دبی طراحی شده برای آنها بوده است و از طرفی در هنگام سیل احجامی مانند درخت و قطعه ‌های سنگ نیز به پل برخورد کرده‌اند.

نظر شما