شناسهٔ خبر: 37319 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری از خرابی‌های سیل اخیر در استان آذربایجان غربی:

تلاش برای تامین اعتبار ساخت پل‌های موقت فلزی برای تردد مردم/ تخریب سه پل مهم و ۳۰ کیلومتر راه روستایی بر اثر سیل/ جایگزینی را‌ه‌های روستایی در حدفاصل سه راهی راژان تا زیوه/ خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی به راه‌ها و ابینه فنی استان

سیل معاون راهداری سازمان راهداری از خسارت حدود ۲۵۰ میلیارد ریالی به راه‌ها و ابنیه فنی استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از مسئولان استانی مقرر شد تا اعتبارات کافی برای ساخت‌ پل‌های موقت فلزی ظرف یک هفته آینده تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عبد الهاشم حسن نیا که در قالب گروه ویژه وزارت راه و شهرسازی به استان‌های سیل زده شمال غرب کشور سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: پس از بازدید و بررسی خسارات وارده به راه‌ها و ابنیه فنی استان آذربایجان شرقی هم اکنون در استان آذربایجان غربی ماموریت خود را ادامه می دهیم. هم اکنون 

وی اظهار داشت: با توجه به شدت سیل و آب بردگی راه‌ها در سطح استان‌ آذربایجان غربی، تصمیم بر این شد با ساخت پل‌های موقت فلزی مانع از بسته شدن مسیر سیلوانه شویم و از طرفی قابلیت تردد برای مردم از روی پل را فراهم کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از تلاش نیرو‌های راهداری برای مونتاژ و نصب پل فلزی دیگری در محور اشنویه خبر داد و گفت: با پیگیری‌های رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای با مسئولان استانی مقرر شد تا اعتبارات کافی برای ساخت‌ پل‌های موقت فلزی ظرف یک هفته آینده تامین شود.

حسن نیا در ادامه با اشاره به خسارات وارده به سطح جاده‌ها، ابنیه فنی و راه‌های روستایی استان آذربایجان غربی بیان داشت: طی دو روز گذشته در ارومیه و اشنویه شاهد بیشترین میزان بارش در بین سایر شهرها بودیم به‌طوری‌که طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور در ارومیه بالغ‌بر ۳۰ میلی‌متر و در اشنویه و ارتفاعات به ۵۰ میلی‌متر هم می‌رسید. 

خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی به راه‌ها و ابینه فنی استان آذربایجان غربی 

عضو گروه ویژه بررسی استان‌های سیل‌زده خسارات وارده به استان آذربایجان غربی را نزدیک به ۲۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سه پل مهم در راه‌ روستایی، فرعی و بین‌شهری به همراه ۳۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان بر اثر جاری شدن سیل تخریب شده است. همچنین چند نقطه از راه‌های اصلی دچار آب شستگی شده‌اند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای از انسداد سه راهی راژان تا زیوه به دلیل تخریب پل سه دهنه ۱۵ متری خبر داد و گفت: هم اکنون مردم می توانند از شبکه راه‌های روستایی به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند. 

حسن نیا خاطرنشان کرد: هم اکنون یک پل فلزی موقت در راهدارخانه راژان در حال مونتاژ است تا به جای پل هاشم‌آباد وصل گردد. 

وی یادآور شد: علی رغم فروکش کردن سیل، تمام راهداران استانی در حالت آماده‌باش قرار دارند و خوشبختانه سیل فروکش کرده است.

بيشترين خسارت به راه‌های اروميه، اشنويه و نقده وارد شد

همچنین داریوش نصر، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفت‌وگوبا خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: درسيل دو روز اخير بيشترين خسارت به ترتيب به راه‌های شهرستان‌های اروميه، اشنويه و نقده  وارد شده که بيش از يكصد دستگاه ماشين آلات نيمه سنگين وسنگين راهداری در حال فعاليت وانجام وظيفه هستند.

نصر با بیان اینکه درسیل اخیربه سه دستگاه پل  با ابعاد سه دهانه ١٥ متری، چهاردهانه ١٠ متری و ٤٠ دهانه لوله يك  ونيم متری خسارت وارد شده است، افزود: این سیل منجر به قطع ارتباط محورهای اشنويه - پيرانشهر در شهرستان اشنويه و محور راژان - زيوه در بخش سيلوانای شهرستان اروميه شده و  برآورد خسارت وارده به بخش راه استان با لحاظ آب بردگی‌ها و خسارات وارده به راه‌های روستايی وفرعی و ابنيه فنی مبلغ ٢٠٠ تا٢٥٠ ميليارد ريال است که در جلسه مديريت بحران استان آذر بايجان غربی با حضور وزيرنيرو و استاندار نیز اعلام شده است.

وی گفت: اکنون اكيپی درحال مونتاژ پل‌های فلزی موقت جهت برقراری تردد در مسير راژان - زيوه است.

آبگرفتگی در ۶۰ راه روستایی استان

عبدالحسین علی اکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگوبا خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: پس از ۴۸ ساعت بارندگی بارش در استان به پایان رسید درحالیکه سیل منجر به انسداد محور اشنویه- پیرانشهر و محور راژان- زیوه و آبگرفتگی در ۶۰ راه روستایی استان خصوصا درشهرستان ارومیه شد.

علی‌اکبری از تخریب سه دهنه پل به دنبال وقوع سیل خبر داد و گفت: در شهرستان ارومیه پل ۱۵ متری هاشم‌آباد در محور راژان- زیوه، پل چهار دهنه ۱۰ متری گلستانه و پل بخش سیلوانه تخریب شدند و خساراتی نیز به پل مارمیشو وارد شده است. در تلاشیم با راه‌اندازی پل‌های موقت تا یک هفته دیگر راه ارتباطی محورهای اشنویه-پیرانشهر و راژان-زیوه را دوباره برقرار کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی از حضور و تلاش راهداران برای امدادرسانی و بازگشایی محورهای روستایی و نیز محور اشنویه- پیرانشهر خبر داد و میزان خسارت به راه‌های استان را ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

نظر شما