شناسهٔ خبر: 37324 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در اجلاس منطقه‌ای کنوانسیون تهران مطرح شد:

تشریح تمهیدات سازمان بنادر برای جلوگیری از افزایش آلودگی‌های نفتی در دریای خزر

شناور جمع آوری آلودگی نفتی عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه برگزاری اجلاس منطقه‌ای کنوانسیون تهران اظهار‌کرد: علاوه بر تردد کشتی‌ها به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش آلودگی‌های نفتی در دریای خزر، آلودگی‌های صنعتی از سمت ساحل نیز در افزایش میزان آلودگی این دریا ، تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به انجام برنامه ریزی و تبیین طرح‌های لازم الاجرا برای مقابله با آلودگی ها افزود: کنترل تردد کشتی ها و بازرسی نحوه رعایت الزامات مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست دریایی توسط کشتی ها  به عنوان عملیات پیشگیری از آلودگی های نفتی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

راستاد تصریح کرد: پایش مداوم کشتی هایی که در دریاها تردد می کنند و نحوه مدیریت دفع مواد زائد این کشتی ها و همچنین حصول اطمینان از نحوه فعالیت کشتی ها تا جایی که منجر به آلودگی دریا نشوند از مهمترین اقدامات در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی در کلیه بنادر کشور است .

معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمع آوری آلودگی مواد نفتی در دریا را کاری بسیار دشوار خواند و اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات متنوع و مختلفی را در بنادر کل کشور برای محدود کردن انتشار آلودگی های نفتی و جمع آوری آن از سطح دریا در اختیار دارد.

راستاد ارزش مالی تجهیزات مقابله با آلودگی های نفتی در بنادر کشور را رقمی افزون بر ۳۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشور آمادگی لازم برای مقابله با بروز هرگونه شرایط اضطراری را داشته و به صورت مستمر تمرینات آمادگی در راستای جمع آوری مواد نفتی از دریا را با استفاده از پرسنل متخصص انجام می دهد.

 مهندس چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در حاشیه برگزاری این اجلاس بیان کرد: نخستین اجلاس منطقه‌ای کنوانسیون تهران پس از لازم الاجرا شدن آن و با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو) و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات و با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای، در بندرانزلی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.

کنوانسیون تهران در راستای مقابله با آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست دریای خزردر سال ۲۰۰۳ به امضاء پنج کشور ایران، جمهوری آذر بایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان رسیده است.

 وی افزود : اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در بندر انزلی در خصوص اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو) کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی بررسی پیشنویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات در حال برگزاریست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد: با توجه به برگزاری اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در خصوص اجرایی کردن پروتکل منطقه ای مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین نمایندگان دستگاههای ذیربط ملی در گیلان، مانور ملی، منطقه ای (جستجو و نجات و جلوگیری از آلودگی های دریایی) در بندر انزلی برگزار خواهد شد.

 چراغی با اشاره به برگزاری مانور مقابله با آلودگی های زیست محیطی و ایمنی و نجات در روزهای ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ افزود : مسئولین کشوری، استانی و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر در این مانور حضور خواهند داشت.

 وی تبیین اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی، ارتقای فرهنگ دریا و دریانوردی در کشور، کاهش زمان امداد و نجات را از اهداف اجرای این مانور اعلام کرد.

نظر شما