شناسهٔ خبر: 37361 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل بورس تهران خبر داد؛

انتشار اوراق بدهی ارزی به زودی/ صدور ۸۰۰ کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی

بورس مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه در سال ۹۶ اوراق بدهی ارزی منتشر می‌شود، گفت: تعداد کدهای معاملاتی سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران به ۸۰۰ کد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «حسن قالیباف اصل» امروز (دوشنبه) در نشست خبری در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه افزود: سال گذشته ارزش اسمی بازار بورس به ۱۳۸ هزار میلیارد تومان رسید در حالیکه ارزش اسمی بازار در سال ۹۴ معادل ۱۱۷هزار میلیارد تومان بود که رشد ۱۸ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: سهامداران حقیقی مالکیت ۲۰ درصد سهام بازار را در اخیار دارند، اما ۵۰ درصد معاملات متعلق به سهامداران حقیقی است.

قالیباف اصل گسترش تعاملات بین‌المللی بورس را خاطرنشان کرد و گفت: سال گذشته ۱۲ تفاهمنامه از جمله با بورس مونیخ، ترکیه و یونان امضا شد.

وی درباره مذاکره با بورس ترکیه گفت: اکنون یک شرکت ایرانی همزمان در حال پذیرش در بورس تهران و استانبول است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن استقبال از تامین‌مالی شرکت‌های ایرانی از بازارهای خارجی، گفت: سال گذشته ۲۶۰ نفر سرمایه‌گذار خارجی در بورس تهران حاضر شدند و ۲۶۰ کد سرمایه گذاری خارجی صادر شد.

وی اضافه کرد: پس از برجام رفت وآمدهای سرمایه گذاران خارجی به بورس تهران افزایش یافت و انتظار می رود، این روند تداوم داشته باشد.

مدیرعامل بورس تهران درباره وضعیت شاخص کل بورس تهران نیز گفت: شاخص کل در مجموع در سال گذشته، ۳.۵ درصد کاهش یافته و از ۸۰ هزار و ۳۸ واحد به ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد رسید، اما شاخص «کل هم وزن» رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.

ایرنا از قول قالیباف اصل نوشت: ارزش کل معاملات در بورس تهران نیز رشد ۱۴ درصدی داشته است، بر این اساس، از ۵۶۰ هزار میلیارد ریال (۵۶ هزار میلیارد تومان) در سال ۱۳۹۴ به ۶۴۰ هزار میلیارد ریال (۶۴ هزار میلیارد تومان) در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.

وی درباره معاملات بازار بدهی نیز گفت: ارزش معاملات بازار بدهی در سال ۱۳۹۴ حدود ۸۷ هزار میلیارد ریال( ۸۷۰۰ میلیارد تومان) بود که در سال ۱۳۹۵ با رشد هشت درصدی به ۹۳ هزار میلیارد ریال(۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان) رسید.

مدیرعامل بورس تهران از دستاوردهای سال ۱۳۹۵ سازمان بورس را راه اندازی معاملات آپشن (اختیار معامله) عنوان کرد و بیان داشت: پارسال ۳۰ هزار قرارداد آپشن در بازار سرمایه مورد معامله قرار گرفت که امسال نیز گسترش بیشتری می یابد.

قالیباف به ورود شرکت‌های جدید به بورس اشاره کرد و گفت: سال گذشته هفت شرکت عرضه شدند که با ورود آنها ۱۰۰ هزار میلیارد ریال (۱۰ هزار میلیارد تومان) به ارزش بازار اضافه شد.

وی درباره رشد معاملات آنلاین (برخط) در بورس نیز گفت: سال گذشته حدود ۳۰ درصد معاملات به ارزش ۲۸۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال( ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان) به صورت برخط انجام شد.

مدیرعامل بورس تهران با بیان این که ارزش معاملات برخط در بورس ۲۳ درصد رشد داشته است، یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ ارزش معاملات برخط ۲۳۰ هزار میلیارد ریال(۲۳ هزار میلیارد تومان) بوده است.

قالیباف درباره صدور کدهای معاملاتی بورسی نیز گفت: در سال گذشته ۱۴۵ هزار کد سهامداری صادر شده و بر این اساس، تعداد کدهای معاملاتی رشد ۲۶ درصدی داشته است.

مدیرعامل بورس تهران با بیان این که میزان افزایش سرمایه در سال گذشته ۱۶۷ هزار میلیارد ریال بوده است، بیان داشت: البته مجوز ۲۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه گرفته شده بود.

قالیباف درباره برنامه های پیشرو برای توسعه بازار بورس گفت: مهم ترین برنامه انتشار اوراق بدهی ارزی است. با شماری از نهادهای خارجی برای انتشار اوراق بدهی ارزی مذاکره شده که البته بانک مسقط (عمان) در این موضوع جدی تر است.

مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد، انتشار اوراق ارزی، ریسک ندارد و هزینه تامین مالی شرکت ها را کاهش می دهد.

گفتنی است، دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه شنبه این هفته در محل نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.این نمایشگاه تا بیست و نهم فروردین ماه (هجدهم آوریل ۲۰۱۷)، در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپاست.

۳۶۰ شرکت و مجموعه اقتصادی شامل ارکان بورس، کارگزاری ها، شرکت های تامین سرمایه، شرکتهای مشاور سرمایه گذاری، موسسه های اعتباری و مالی، شرکت های خدمات بازار سرمایه، فعالان بورسی و بیمه ها در ۱۶ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی حضور دارند./

برچسب‌ها:

نظر شما