شناسهٔ خبر: 37398 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست علنی امروز مجلس صورت گرفت:

مجلس اظهارات قاضی‌پور را وارد ندانست/ آخوندی بار دیگر مجلس را قانع کرد/ تشریح نهضت ریلی و روند خرید تمام ریل کارخانجات داخلی

آخوندي مجلس وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در بخش ریلی به تشریح نهضت ریلی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم پرداخت و گفت: وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا کل تولیدات ریل کارخانجات داخلی را یکجا خریداری کند. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در جلسه امروز مجلس با توضیحاتی که در خصوص نهضت ریلی وزارتخانه راه و شهرسازی و آمادگی این وزارتخانه برای خریداری کردن کل تولیدات شرکت های واگن سازی داخلی ارایه کرد توانست نمایندگان مجلس را قانع کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه پس از استماع توضیحات آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برابر سوال نادر قاضی پور در خصوص علل بی‌برنامگی بخش حمل‌ونقل ریلی، سوال نماینده را وارد ندانستند. از ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه ۷۳ رای موافق،۹۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع داده شد.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال نادر قاضی پور که پرسید علل بی برنامگی در بخش حمل و نقل ریلی چیست؟ با رد این ادعا به تشریح سیاست جایگزین کردن ریل محوری به جای خودرو محوری پرداخت و با تشریح سیاست‌های سه گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه سه سیاست شهرسازی ریل پایه، راه‌آهن حومه‌ای و توسعه شبکه راه آهن ایران به تصویب مجلس رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزرگترین نهضت ریلی را در کشور به اجرا گذاشته‌ایم، گفت: وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا کل تولیدات ریل کارخانجات داخلی را یکجا خریداری کند.

تشریح سیاست‌های ریلی سه گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم

وی با تشریح سیاست های سه گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه سه سیاست شهرسازی ریل پایه، راه آهن حومه ای و توسعه شبکه راه آهن ایران به تصویب مجلس رسید.

آخوندی با تشریح جزئیات سیاست شهرسازی ریل پایه گفت: اصلی ترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راه آهن سراسری به شبکه ریلی شهری در کلیه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، انجام شد. به طور مثال ایستگاه قطار همدان که قرار بود در ۱۵ کیلومتری این شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال یافت و به کانون توسعه شهر تبدیل شد. در ارومیه نیز این سیاست پیاده شد.

آخوندی از اجرای سیاست راه آهن حومه ای برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خبر داد و افزود: در قالب این سیاست مردم به جای خودرو در سفرهای بین شهری از ریل استفاده خواهند کرد. به این منظور خط آهن ویژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحی و اجرا شده است. به این منظور ۱۵۰ واگن مسافری فقط به این خط آهن اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در مشهد،‌ گلبهار، اصفهان، نجف آباد، بهارستان، ‌شیراز و تبریز و کلیه شهرهای حومه آنها تردد از طریق ریل انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه راه آهن ایران را سومین سیاست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راه آهن کشور را به راه آهن کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه متصل کرده ایم. همچنین سیاست حمل و نقل بندر - ریل و سیاست حمل و نقل جاده - ریل را به اجرا گذاشته ایم. این در حالی است که سهم ریل در ابتدای دولت یازدهم کمتر از ۸ درصد بود،‌ اما با این سیاست هایی که به اجرا در آورده ایم به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

وی با اعلام آمار افزایش حمل و نقل بار از طریق ریل و آمار مرتبط با آن گفت: عملکرد انتقال بار از طریق ریل از ۳۲ به ۴۰.۳ میلیون تن در سال افزایش یافته است. سهم راه آهن در انتقال بار که تا سال ۸۴ شیب نزولی داشت، از سال ۹۴ به این سو شیب نزولی داشت که در سال ۹۱ به کمترین حد خود یعنی ۱۰ درصد رسیده بود، اکنون به ۱۲ و ۲۰ درصد افزایش یافته است. ترانزیت کالا از طریق ریل که روزی ۴.۴ دهم درصد بود در سال ۹۵ به ۱۳ درصد افزایش یافت. این اقدامات کارهای بزرگی است که هرگز بدون برنامه ریزی امکان پذیر نبود.

به گفته آخوندی سهم حمل و نقل بار از طریق ریل با افتتاح خطوط دوم و سوم راه آهن سراسری ۵۵ میلیون تن به ۷۴ میلیون تن گذشته افزوده شده است.

وزیر راه و شهرسازی از نوسازی ناوگان لوکوموتیو و واگن طی سه سال گذشته خبر داد و افزود: سن لوکوموتیو و واگن را از ۶۴ سال به ۴۵ سال کاهش داده ایم و به زودی واگن های با عمر ۳۵ سال را هم کنار خواهیم گذاشت. به این منظور ۲۰۰ واگن جدید مسافری با ۶۰۰ میلیارد خریداری و جایگزین کرده ایم.

آخوندی از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد.

وی از افزایش ریل گذاری در کشور خبر داد و افزود: ریل گذاری در مناطق و نواحی مختلف کشور روزانه به بالای ۵ هزار و ۵۰۰ متر افزایش یافته است. سرعت ریل گذاری در استان کرمانشاه بیش از هزار متر در روز و در همدان بیش از ۱۵۰۰ متر در روز است.

وی هر متر ریل گذاری را دارای ۵ میلیارد تومان هزینه دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی از طریق جذب سرمایه گذار خارجی از طریق قرارداد فاینانس منابع مورد نیاز توسعه ریل در کشور را تامین کرده است. نمونه آن قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با کشور چین است.

آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت های چینی برای برقی کردن قطار تهران - مشهد خبر داد.

وی همچنین از مشارکت بخش خصوصی در قطار کرمان - سیرجان اطلاع رسانی کرد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری انعقاد موافقتنامه مشترک این وزارتخانه با وزارتخانه های صنعت و تعاون گفت: در این موافقتنامه که در سال ۹۳ منعقد شد اعلام کرده ایم وزارتخانه کل ریل داخلی تولید شده را یکجا خریدار است.

نظر شما