شناسهٔ خبر: 37402 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح کرد:

تشریح عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۶/ رشد ۱۸ درصدی تردد‌های مرزی و کاهش تخلفات رانندگی نسبت به سال قبل

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تردد ۹۶۶ هزار و ۸۶۶ نفر از مرزهای زمینی کشور در طول طرح نوروزی و رشد ۱۸ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در مجموع ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۷۲۳ مسافر با ناوگان عمومی جاده‌ای طی طرح نوروزی ۹۶ جابجا شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال ۹۶ در تشریح گزارش عملکرد و اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۶ حدفاصل ۲۵ اسفند ۹۵ لغایت ۱۵ فروردین ۹۶ اظهار داشت: طرح نوروزی امسال با شعار «نوروز۹۶-خدمات متفاوت» اجرایی گردید.

وی با اشاره اقدامات بخش زیرساخت‌ها، امکانات و نیروی انسانی در این ایام بیان داشت: ۱۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس با متوسط سن ۱۰/۲۲ سال، ۲۷۰۰۰ دستگاه مینی‌بوس با متوسط سن ۷/۲۳ سال و ۳۹۰۰۰ دستگاه سواری كرایه با متوسط سن ۹/۹۵ سال در طرح نوروزی سال ۹۶ به کار گرفته شد.

وی افزود: قریب به ۲۵۰۰۰ نفر در قالب بیش از  ۲۱۰۰ شركت حمل‌ونقل مسافری و تشکل‌های صنفی و بیش از ۱۱۹۰۰۰ راننده و کمک‌راننده برای خدمت‌رسانی به هم‌وطنان در این ایام فعالیت داشتند. همچنین  بیش از ۵۰۰ نفر در ستاد مركزی و ادارات كل استانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور جابجایی مسافرین نوروزی فعالیت مستقیم داشتند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه «تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی با افزایش ۵ درصدی به ۶۳۰ مجتمع رسیده است» ادامه داد:  تهیه دفترچه اطلاعات مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی و تعیین مدیر پاسخگو برای هر مجتمع در سراسر كشور در راستای مشتری مداری و تكریم ارباب‌رجوع نیز برای سفرهای نوروزی انجام گرفت.

رشد ۱۸ درصدی تردد‌های مرزی نسبت به نوروز ۹۵

 کشاورزیان با اشاره به میزان تردد و جابجایی مسافر از مرزهای زمینی کشور بیان داشت: درمجموع ۹۶۶۸۶۶ نفر از مرزهای زمینی کشور تردد داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۸ درصدی برخوردار است. از این مقدار  ۴۷۹۶۹۵ نفر معادل ۴۹ درصد از كل ترددها، ورودی و ۴۸۷۱۷۱ نفر معادل ۵۱ درصد از كل ترددها خروجی بوده است.

وی افزود: لازم به ذكر است از كل تردد صورت گرفته ۷۰۲۹۱۰ نفر معادل ۷۳درصد از كل را اتباع ایرانی و ۲۶۳۹۵۶ نفر معادل ۲۷درصد از كل را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پرترددترین پایانه‌های مرزی به ترتیب ۱  – مهران(مرز استان ایلام با كشور عراق) (۲۵ درصد از كل)،  ۲ – بازرگان  (مرز استان آذربایجان غربی با كشور تركیه)، (۱۴درصد از كل)،  ۳ – بیله سوار (مرز استان اردبیل  با كشور آذربایجان) (۸درصد از كل)،  ۴ –آستارا (مرز استان گیلان با كشور آذربایجان) (۷درصد از كل) و ۵- جلفا (مرز استان آذربایجان شرقی با  نخجوان) (۵درصد از كل) رتبه‌بندی شده‌اند.  

جابجایی بیش از ۷ میلیون و ۴۸۰  هزار مسافر در قالب نزدیک به ۶۵۰ هزار سفر در نوروز ۹۶

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمار سفرهای انجام‌شده از سوی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ایام طرح نوروزی ۹۶ گفت: در این مدت ۶۴۹۰۸۱سفر با صورت‌وضعیت انجام شد که  ۲/۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشت. همچنین  ۷۴۸۰۷۲۳ مسافر با صورت‌وضعیت جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد كاهش داشته است.

به گفته کشاورزیان: میانگین تردد ساعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل  حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است  و سهم جابجایی مسافر در بخش درون استانی ۴۴  درصد و در بخش برون‌استانی ۵۶ درصد است.

وی به تعداد سفرهای انجام‌شده با ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: تعداد  ۲۲۳۵۷۶ سفر (۳۵درصد از كل) با اتوبوس،  ۱۱۰۴۸۱ سفر با مینی‌بوس و میدل باس (۱۷ درصد از كل)، ۳۱۵۰۲۴سفر (۴۸درصد از كل) با سواری كرایه،  انجام شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: ۴۶۰۴۰۸۲ نفر (۶۱ درصد از كل) با اتوبوس، ۱۶۶۴۵۸۲نفر (۲۲ درصد از كل) با مینی‌بوس و میدل باس،  ۱۲۱۲۰۵۹ نفر (۱۷ درصد از كل) با سواری كرایه  جابجا شد.

کاهش تخلفات رانندگی نسبت به نوروز ۹۵

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات میانگین تردد ساعتی در تردد شمارهای مشابه از ابتدا تا پایان طرح گفت: در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۰.۳ درصد افزایش داشته است و بیشترین تردد در روز دوشنبه ۷ فروردین‌ماه و كمترین تردد روز ۳۰ اسفندماه بوده است. همچنین بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از تردد شمارها از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین استان‌های تهران، البرز و قزوین به ترتیب با ۱۱۷۱۱، ۹۳۳۶ و ۵۵۵۸ وسیله در ساعت دارای بیشترین متوسط ساعتی ورودی بوده‌اند.

کشاورزیان بابیان اینکه «میزان تخلفات نسبت به دوره مشابه سال گذشته در تردد شمارهای مشابه ۰.۷۵% کاهش‌یافته است» خاطرنشان کرد: بررسی تخلفات سرعت غیرمجاز ثبت‌شده توسط تردد شمارها در طول تعطیلات نوروز ۹۶ نشان می‌دهد که به ترتیب استان­های خراسان­ جنوبی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و قم با ۲۳%، ۲۲%، ۱۸%، ۱۷% و ۱۵% دارای بیشترین درصد تخلفات سرعت غیرمجاز هستند و در ۸.۸۵% ترددهای ثبت‌شده در کل کشور در طول تعطیلات تخلف سرعت غیرمجاز صورت گرفته است.  

وی یادآور شد: میانگین سرعت در طول تعطیلات نوروز ۹۵، ۸۰.۱ کیلومتر بر ساعت بوده است که نسبت به بازه مشابه سال گذشته در تردد شمارهای مشابه ۱.۲ کیلومتر بر ساعت کاهش‌یافته است.

رشد ۱۱.۷ درصدی تماس با سامانه ۱۴۱ در ایام نوروز

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به افزایش استقبال و اشتیاق مردم برای استفاده از سامانه ۱۴۱ اشاره کرد و گفت: كل تماس‌های تلفنی سامانه ۱۴۱ از ابتدای طرح نوروزی تا پایان طرح ۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۱۶۹ تماس برقرارشده و ۱۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. كل تماس‌های تلفنی  بخش کارشناسی ۱۴۱ در طرح نوروزی نیز ۱۴۴هزار و ۲۸۸ تماس و  ۱۰.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. كل درخواست‌های سایت و اپلیکیشن همراه ۱۴۱ در این ایام نیز  ۱۹ میلیون و ۱۳۶ هزار درخواست بوده است. كل پیامك ارسال‌شده به سامانه ۱۰۰۰۱۴۱ نیز ۲۵۲ هزار و ۳ پیامك ارسال شد.

هماهنگی با ۱۴۱ مركز معاینه فنی و نظارت بر ۱۰۶ شرکت امداد خودرو

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام شده و تجهیزات تهیه‌شده برای تأمین ایمنی در طرح نوروزی گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی با ۱۴۱ مركز معاینه فنی سراسر كشور برای افزایش زمان ارائه خدمات  و آماده‌به‌کار بودن آن‌ها به‌منظور خدمات‌رسانی به ناوگان عمومی، نظارت بر عملكرد ۱۰۶ شركت‌ امداد فنی خودروی دارای مجوز از سازمان در طول راه‌های حوزه فعالیت و هماهنگی با مبادی مسئول جهت آماده‌سازی و ارائه خدمات پایگاه‌های امداد و نجات در طول راه‌ها شامل ۱۳۲۵ پایگاه اورژانس، ۴۹۹ پایگاه هلال‌احمر و ۳۰۷ پایگاه سیار و موقت هلال‌احمر در مدت اجرای طرح نوروزی اقدامات سازمان در این زمینه به شمار می‌رود.

وی در ادامه گزارش به اقدامات سازمان راهداری در راستای تحقق شعار نوروز۹۶-خدمات متفاوت بیان داشت: در ابتدا شیوه‌نامه جامع برای چگونگی انجام اقدامات و خدمات‌رسانی به مسافران در بخش راهداری و حمل‌ونقل عمومی مسافر(داخلی، بین‌المللی) مدیریت راه‌ها، مجتمع‌های خدماتی رفاهی، راهداری  و شیوه‌‌های اطلاع‌رسانی تهیه گردید. همچنین مقرر شد با استفاده از شیوه‌های نوین به اطلاع‌رسانی و دریافت نظرات و پیشنهادات در نوروز ۹۶ پرداخته شود.

استفاده از ۱۵۰ بیلبورد در راستای جلب توجه به مساله ایمنی و اطلاعات راه‌ها

کشاورزیان افزود: ۱۵۰ بیلبورد برای  در سراسر كشور جهت اطلاع‌رسانی در خصوص ایمنی و اطلاعات راه‌ها و ترغیب به استفاده از ناوگان عمومی در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان راهداری ادامه داد: جهت بهره‌مندی و ارائه خدمات حداكثری و مطلوب به مسافرین ناوگان عمومی جاده‌ای تفاهم‌نامه فی‌مابین كانون سراسری انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر كشور و كانون سرمایه‌گذاران مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی منعقد گردید. از طرفی با توجه به استقرار سامانه سپهتن ناوگان اتوبوسی جهت ثبت ساعت در پاسگاه‌های پلیس‌راه‌های جاده‌های شریانی نیازی به توقف در کنار پاسگاه پلیس نداشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تهیه لوح فشرده صوتی با مضامین آموزشی، اطلاع‌رسانی، ارتقای ایمنی با رویكرد طنز و شادمانه و پیش‌بینی توزیع آن در میان مسافران نوروزی در پایانه‌های مسافری، عوارضی‌ها و چادرهای مشترك اطلاع‌رسانی ستاد سفرهای نوروزی، تدارك برنامه زنده رادیویی پیش از آغاز طرح نوروزی و در ایام نوروز جهت اطلاع‌رسانی حقوق مسافرین و مباحث  مرتبط با سفرهای جاده‌ای و تدارك و برنامه‌ریزی و هماهنگی برای تولید و پخش ۳۰ برنامه نوروزی در شبكه شما باهدف حضور مدیران و كارشناسان استان‌ها جهت  تشریح  فعالیت‌های  خاص نوروزی و خدمات مرتبط با راهداری و حمل‌ونقل را دیگر فعالیت‌های این سازمان بیان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به فعالیت‌ها و اقدامات سازمان راهداری در قبل و حین طرح نوروزی ۹۶ اشاره کرد و گفت: در بخش اقدامات قبل از آغاز سفرهای نوروزی طبق سرفصل شیوه‌نامه حوزه راهداری ۱۷ مورد تعریف و بدان عمل شد که ازجمله می‌توان به  لکه‌گیری و درز گیری و روکش‌های موضعی مقاطع موردنیاز در سطح راه‌ها. پاک‌سازی سطح راه‌ها و آبروی پل‌ها از مصالح باقیمانده از عملیات زمستانی و تنقیه آبروها جهت سرویس‌دهی مناسب آبروها در بارش‌های بهاری، دپیگیری جهت تكمیل پروژه‌های احداثی، ساماندهی علائم عمودی و افقی و تجهیزات ایمنی راه‌ها باهدف دستیابی به راه‌های بخشنده و خود معرف نام برد.

به گفته کشاورزیان اقدامات انجام‌شده در خصوص بخشندگی و خود معرف بودن راه‌ها  شامل: احیاء یا اصلاح خط‌کشی راه‌ها، تكمیل، اصلاح و مرمت تابلوها و تكمیل، مرمت و نصب گارد ریل در محل‌های موردنیاز و رنگ‌آمیزی آن‌ها مطابق با استاندارد، شستشو، پاک‌سازی و مشخص نمودن علائم و حفاظ‌ها، رنگ‌آمیزی نرده پل‌ها و آشکارسازی محدوده پل‌ها، بازبینی و تعمیر چراغ‌های روشنایی در مسیر و تونل‌ها و چراغ‌های چشمک‌زن، تعمیر و بروز رسانی سخت افرازی و نرم‌افزاری تابلوهای پیام متغیر و سرعت متغیر است.

ریزش برداری ۳۵۰۰ مقطع بدون انسداد جاده

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه جلسه یادآور شد اقدامات گسترده‌ای در بخش راهداری صورت گرفته است اما به‌طور خلاصه و اعلام اهم اقدامات می‌توان به ادامه استقرار اکیپ‌های زمستانی با تجهیزات موردنیاز در طی مدت طرح نوروزی و ریزش برداری بیش از ۳۵۰۰ مقطع بدون هیچ‌گونه انسداد جاده‌ای، به‌کارگیری و استقرار بالغ‌بر  ۱۵۰۰اكیپ راهداری متشكل از ۱۲ هزار نفر راهدار و ۷۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و حدود ۷۰۰ اكیپ امدادی و تعمیراتی و ۱۶۰۰ گشت راهداری در محورهای كشور و خط‌کشی به طول ۳۰ هزار كیلومتر اشاره کرد.

آشکارسازی ۱۵۳۲ نقطه پر تصادف

همچنین تكمیل، مرمت و نصب حفاظ‌های فلزی و بتنی در محل‌های موردنیاز به طول۶۰ كیلومتر، آشکارسازی ۱۵۳۲ نقطه پر تصادف، تجهیز و تعیین ۷۰۰ راهدارخانه جهت اسكان اضطراری مسافران و اسكان ۱۳۰۰ نفر از مسافران در راهدارخانه‌ها، كمك به ۵۲۰۰ دستگاه خودرو در طول راه‌ها، بازسازی راه‌ها و پل‌های تخریب‌شده از سیل در حین و قبل از نوروز (محور امیدیه -دیلم، محور جهرم-شیراز، محور كازرون-فراشبند، محور بم-كرمان و ...) و اسکان کاروان راهیان نور در ادارات  راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان به دلیل بارندگی دیگر اقدامات شاخص ما در طرح نوروزی ۹۶ به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از راه اندازی گشت راهداری با ابلاغ چارچوب جدید و خودروهایی باکیفیت‌تر و ظاهر جدید برای اولین سال و پس از ادغام ادارات کل استانی خبر داد و گفت: فرآیند مأموریت گشت‌های راهداری و همچنین فرم خاص گشت روزانه تهیه و ابلاغ شد که بر اساس شماره‌سریال آن‌ها قابل‌پیگیری هستند.

کشاورزیان با اشاره به ابلاغ ماموریت برای تمامی مدیران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت بازدید از محورهای مهم یادآور شد: بحث آشکارسازی نقاط پر حادثه در چندین نوبت با روش‌های مختلف انجام گرفت و پیرو آن  تمام استان‌ها گزارش‌های ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص آشکارسازی نقاط اخذ گردیده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان عرایض خود به اقدامات ویژه‌ای که امسال انجام گرفت اشاره کرد و گفت:  استفاده از حفاظ‌های مقاوم‌تر در نواحی پرتگاهی علی‌رغم وجود گارد ریل‌ها، خاک‌ریزی در پرتگاه‌ها، استفاده از رنگ‌های زرد برای ایجاد کانتراست درخط کشی برخی جاده‌های مورد نظر و نصب ۸ هزار بنر اطلاع رسانی در راستای رفتارسازی در جاده‌ها نصب شد. همچنین ۵۳۰ ایستگاه برای استراحت رانندگان محورهای کشور ایجاد شد و چند محور مانند محور مشهد نیز با طرح و تیپ یکسان اجرا شد که می تواند این ایستگاه‌ها در محورهای مورد نیاز توسعه پیدا کند.

لازم به ذکر است برای مشاهده فایل pdf گزارش عملکرد و اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص طرح نوروزی ۹۶ می‌توانید اینجا کلیک کنید.

نظر شما