شناسهٔ خبر: 37445 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی در هفته‌ای که گذشت:

مهرتایید مجلس بر خدمات‌دهی وزارت راه و شهرسازی به مسافران نوروزی/ رشد ۱۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های ایران

 فرودگاه اصفهان  در تعطیلات عید نوروز رشد ۱۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های ایران، شکست ر‌کورد پروازی در پایانه‌هوایی تهران و مرکز‌کنترل فضای‌کشور در نوروز امسال، تعلیق۲۱ دفترخدمات مسافرت هوايی و لغو مجوز ۴۷ دفتر، تقدیر رئیس مجلس از اقدامات موثر وزارت راه و شهرسازی در سفرهای نوروزی، مذاکرات مستقیم با ایرباس و ای.تی‌آر برای اخذ امتیاز ساخت قطعات هواپیما اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه شو هرسازی: براساس اعلام رحمت اله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از  ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۶ تعداد ۳۰ هزار و۲۵۳ سورتی پرواز در فرودگاه‌های سراسرکشور انجام شده است که این تعداد حاکی از رشد۱۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. درطول این مدت سه میلیون و ۷۲۱هزار و۹۵۶ نفر از هموطنان نیز پرواز را برای سفرهای نوروزی خود برگزیدندکه این رقم رشد ۱۶درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

رحمت‌اله مه‌آبادی با بیان این خبر گفت: از میان فرودگاه‌های کشور٬ فرودگاه‌های مهرآباد، حضرت امام خمینی(ره) و مشهد مقدس رتبه های اول تا سوم را به‌خود اختصاص دادند بطوریکه قریب به یک سوم از مسافران هوایی در نوروز از فرودگاه مهرآباد اعزام و پذیرش شده‌اند.

رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: فرودگاه مهرآباد طی بازه‌ی مذکور٬ رشد ۲۰ درصدی پذیرش مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد۱۵ درصدی پروازی راتجربه کرده است، بطوریکه ۹۸۸ هزار و۹۳۴ نفر از هموطنان عزیز از این فرودگاه اعزام و پذیرش شده‌اند و ۸ هزار و۱۶۲ سورتی پرواز نیز در این فرودگاه انجام شده است.

در زیر مرورزی داریم بر مهم ترین اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت.

رشد ۱۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های ایران

در اسفندماه تعداد ۴ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۵۹۲ مسافر در فرودگاه‌های ایران اعزام و پذیرش شد. درحالی‌که در زمان مشابه سال ۹۴ تعداد ۳ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۶۳۸ مسافر در فرودگاه‌های ایران اعزام و پذیرش شدند. بنابراین، در اسفندماه ۹۵ رشد ۱۷ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن برای فرودگاه‌های ایران رقم خورد

بر اساس این آمار در اسفندماه سال ۹۵ رشد ۱۲ درصدی در نشست و برخاست پروازها، رشد ۱۷ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و رشد ۱۴ درصدی ارسال و پست بار نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۴ به ثبت رسید.

در آخرین ماه سال ۹۵ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در کل پروازها رتبه نخست را کسب کرد و میزبان ۱۱ هزار و ۵۶۵ پرواز، یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵۵۳ مسافر و ۱۰ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۲۰۲ کیلوگرم بار ارسال و پست شد.

فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز در رتبه دوم پرترافیک‌ترین فرودگاه در برقراری کل پروازها قرار گرفت. این فرودگاه در اسفندماه پذیرای ۵ هزار و ۲۵۹ پرواز، ۷۴۲ هزار ۴۸۹ مسافر و ۶ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۳۹۰ کیلوگرم بار بود.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در این مدت ۶۳۴ هزار و ۶۵۵ مسافر و ۱۱ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۶۳۶ کیلوگرم بار را با ۴ هزار و ۴۶۶ پرواز را میزبانی کرده است.

در اسفندماه سال ۹۵ تعداد ۲۸ هزار و ۶۷۲ پرواز داخلی در فرودگاه‌های ایران برقرار شده است که به وسیله آن‌ها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۹۱۰ مسافر اعزام و پذیرش و ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۴۹ کیلوگرم بار ارسال و پست شد. بنابراین، در اسفندماه سال۹۵ رشد ۱۳ درصدی در نشست و برخاست پروازهای داخلی، رشد ۲۰ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و رشد ۲۳ درصدی در ارسال و پست بار محقق شد.

بنابراین در بخش پروازهای داخلی٬ فرودگاه مهرآباد میزبان ۱۱ هزار و ۵۶۵ پرواز، یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵۵۳ مسافر و ۱۰ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۲۰۲ کیلوگرم بار ارسال و پست شد. در این ایام در فرودگاه مشهد ۴ هزار و ۴۵۵ پرواز داخلی انجام شد و ۶۳۹ هزار و ۳۴۱ مسافر اعزام و پذیرش و ۴ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۴۱۰ کیلوگرم بار ارسال و پست شد.

شکست ر‌کورد پروازی در پایانه‌هوایی تهران و مرکز‌کنترل فضای‌کشور در نوروز ۹۶/ یک سوم از مسافران ‌نوروزی از فرودگاه مهرآباد اعزام و پذیرش شدند

رحمت‌اله مه‌آبادی با بیان این خبر گفت: از میان فرودگاه‌های کشور٬ فرودگاه‌های مهرآباد، حضرت امام خمینی(ره) و مشهد مقدس رتبه های اول تا سوم را به‌خود اختصاص دادند بطوریکه قریب به یک سوم از مسافران هوایی در نوروز از فرودگاه مهرآباد اعزام و پذیرش شده‌اند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: فرودگاه مهرآباد طی بازه‌ی مذکور٬ رشد ۲۰ درصدی پذیرش مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد۱۵ درصدی پروازی راتجربه کرده است، بطوریکه ۹۸۸ هزار و۹۳۴ نفر از هموطنان عزیز از این فرودگاه اعزام و پذیرش شده‌اند و ۸ هزار و۱۶۲ سورتی پرواز نیز در این فرودگاه انجام شده است.

مه‌آبادی با اشاره به کسب رتبه‌ی دوم توسط فرودگاه امام خمینی(ره) در این بازه اظهار داشت: فرودگاه حضرت امام توانست میزبان ۴۵۹۱ سورتی پرواز و همچنین ۶۷۶۱۶۴ مسافر در پروازهای خارجی باشدکه این رقم حاکی از ۱۳درصد رشد در آمارپروازی و ۱۰درصد رشد در اعزام و پذیرش مسافر است.

این مهم در حالی است که برای اولین بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تعداد پروازهای کنترل شده در پایانه هوایی تهران به بیش از ۷۰۰ پرواز در روز و به رکورد۷۲۲ سورتی پرواز رسید.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه افزود: فرودگاه مشهدمقدس در این ایام با استقبال از زائران امام مهربانی‌ها حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) میزبانی از۶۰۹ هزار و۹۱۹ نفر از زائران ایشان و ۴ هزار و ۱۹۸ سورتی پرواز را برعهده داشت که با رشد ۱۸ درصدی پروازها نسبت به مدت مشابه و۲۲ درصدی در اعزام و پذیرش مسافران ضمن کسب رتبه سوم درمیان فرودگاههای کشور، از لحاظ میزان رشد پروازی در نوروز ۹۶ رکورد دار کلیه فرودگاه‌های کشور بوده است.

به گفته مه‌آبادی٬ رکورد دیگری که در نوروز ۹۶ برای اولین بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ثبت شد٬ ارائه خدمات کنترل ترافیک هوایی به بیش از  ۲۱۰۰سورتی پرواز در طول یک شبانه‌روز توسط همکاران مرکزکنترل فضای کشور است. بطوریکه همکاران این مرکز با ارایه سرویس به ۲۱۷۰ سورتی پرواز در۲۴ ساعت این افتخار ستودنی را برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به ثبت رساندند.

دریافت کمترین گزارش نقص فنی و یا خطای سیستمی در تجهیزات ناوبری هوایی (اعم از تجهیزات ارتباطی، ناوبری، نظارتی) و زیرساخت‌های فرودگاهی در نوروز ۹۶ نکته مهم دیگری بود که مه‌آبادی بر آن تاکید کرد و گفت: این مهم نشان از برنامه‌ریزی دقیق، تلاش ستودنی و پیگیر متخصصان و کارشناسان شاغل در این حوزه‌ها، چک به‌موقع و نظارت کامل بر عملکرد این سامانه‌ها دارد.

۲۱ دفترخدمات مسافرت هوايی لغو مجوز و ۴۷ دفتر تعليق شدند

رضا جعفرزاده با اشاره به بازرسی موردی كارشناسان دفتر نظارت سازمان هواپيمايی كشوری از دفاتر خدمات مسافرت هوايی در دو ماهه گذشته اظهار داشت: به دليل تخلفات متعدد آئين‌نامه‌ای و تخلفات در خصوص فروش بليت هواپيما و عدم توجه به توصيه های سازمان هواپيمايی كشوری مبنی بر جلب رضايت مشتريان، مجوز ۲۱ دفتر لغو و ۴۷ دفتر تعليق شدند.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر عدم اطلاع رسانی پروازهای لغو شده در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی افزود: وظايف و نوع عملكرد دفاتر خدمات مسافرت هوايی به لحاظ ارتباط مستقيم با مردم بسيار حساس و خدمات شايسته اين بخش به خصوص در ايام پيك پروازی، ويژه و سرويس‌دهی به مردم از نگاه اين سازمان پوشيده نيست به همين منظور نسبت به هرگونه شكايات و تخلفی كه برای دفتر نظارت سازمان محرز شود بدون هيچ اغماضي برخورد خواهد كرد.

تقدیر رئیس مجلس از اقدامات موثر وزارت راه و شهرسازی در سفرهای نوروزی

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه روز سه شنبه مورخ ۱۵ فروردین‌ماه جاری با اشاره به اقدامات و تلاش‌های انجام شده از سوی تمام دستگاه‌های و نهادهای دست‌اندرکار در طرح سفرهای نوروزی ۹۶، از کوشش‌ها و اهتمام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بخش ‌های دیگر وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های ریلی و هوایی تقدیر و تشکر کرد.

متن نطق پیش از دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

«حجم مسافرت‌های زیاد در ایام نوروز، نیازمند اتخاذ تدابیر مختلفی از سوی دستگاه‌های مسئول بود که لازم است از همه این ذستگاه‌ها که در ایام نوروز در خدمت به مردم تلاش مضاعفی نمودند، تشکر کنم. از نیروهای مسلح که در ایام نوروز امنیت خوبی را در کشور سامان دادند، از نیروی انتظامی و پلیس که به صورت شبانه روزی خدمت گذاری مستمری داشتند تشکر می کنم.

وی در ادامه بیان داشت: از نیروهای امدادی، سازمان هلال احمر، وزارت بهداشت، نیروهای آتش نشانی، راهداری، بخش‌های خدمات هوایی، ریلی و زمینی وزارت راه و شهرسازی، بخش‌های ایرانگردی سازمان میراث فرهنگی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت و کشور، استانداری، فرمانداری و بخش‌داری‌ها که امکانات مورد نیاز را در ایام نوروزی برای هموطنان عزیز فراهم نمودند، تشکر ‌می کنم.

رتبه نخست پروازهای عتبات عالیات به فرودگاه امام‌خمینی رسید

بر اساس آمار ارایه شده از سوی اداره‌کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۴ هزار و ۸۵۰ پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است و به وسیله آن‌ها ۲ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۴۷۰ مسافر اعزام و پذیرش و ۳۱ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۵۱۲ کیلوگرم بار ارسال و پست شد.

بر اساس این آمار در سال ۱۳۹۵ رشد ۲۷ درصدی در نشست و برخاست کل پروازهای عتبات‌عالیات و رشد ۲۸ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و بار نسبت به سال ۱۳۹۴ در فرودگاه‌های ایران رقم خورده است.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با ۷ هزار و ۲۶۶ پرواز توانست یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۱۱۲ مسافر را اعزام و پذیرش و ۱۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۷۸۹ کیلوگرم بار را ارسال و پست کند.

 بنابراین در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۹۴ رشد ۱۷ درصدی در نشست و برخاست پروازهای عتبات، رشد ۲۴ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و رشد ۱۹ درصدی در ارسال و پست بار به ثبت رسید.

هیچ زیانی از بابت خرید هواپیماهای برجامی به کشور وارد نشده است/ تغییر دولت آمریکا مانع قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ نيست.

آخرین تمهیدات پروازی در فرودگاه مهرآباد در روز ارتش/ فرودگاه‌های تهران سه‌شنبه از ۷ تا ۱۱ صبح تعطیل است

علی رستمی مدیر کل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساعت‌۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح روز ۲۹ فروردین، رژه هوایی پرواز نیروهای مسلح در آسمان تهران انجام می‌شود.

وی از جلسه مشترک با شركت‌های هواپيمايی و هندلينگ كننده‌ها درخصوص پروازهای روز ارتش، خبر داد و گفت:آخرین پرواز خروجی از مهرآباد تا قبل از ساعت ۶:۴۵ صبح ۲۹ فروردین به مقصد مورد نظر خواهد بود و از بعد از این ساعت فرودگاه به مدت ۴ ساعت تعطیل می‌شود و با از سرگیری پروازها ،نخستین پرواز از هواپیمایی کاسپین راس ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه تهران را به مقصد شیراز ترک خواهد کرد.

وی ادامه داد: از شركتهای هندلينگ‌كننده خواسته ایم برنامه‌ريزی كاملی برای آغاز پروازها بعد از اتمام رژه داشته باشند تا بعد از پایان مراسم اخلالی در از سرگیری پروازها به وجود نیاید.در همین راستا استقرار نيروی اضافه و تجهيزات كامل جهت سرويس‌دهی مناسب و به موقع به پروازها بعد از انجام مانور ضروری است تا پروازها در زمان مقرر و بدون هیچگونه تاخیر احتمالی انجام شود.

وی گفت:همچنین شركتهای هواپيمايی باید نسبت به اطلاع‌رسانی دقيق و مناسب زمان پروازها اقدام  نمایند و درخصوص هرگونه تغيير زمان پروازها به مسافرین قبل از عزیمت به فرودگاه اطلاع رسانی داشته باشند.

هم‌چنین معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها روز گذشته اعلام کرد که به منظور حفظ ایمنی پرنده‌های شرکت‌کننده در رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، کلیه پروازهای غیرنظامی فرودگاه‌های مهرآباد، امام خمینی (ره) و پیام از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ روز ۲۹ فروردین لغو شده است.

مذاکرات مستقیم با ایرباس و ای.تی‌آر برای اخذ امتیاز ساخت قطعات هواپیما

سورنا ستاری با اشاره به بخشی از قرارداد ایران‌ایر با دو کمپانی ایرباس و ای. تی. آر مبنی بر همکاری برای ساخت برخی از قطعات هواپیما، اظهار داشت: مذاکرات مستقیم معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری با ایرباس و ای.تی‌آر برای اخذ امتیاز ساخت برخی از قطعات هواپیما آغاز شده است.

وی ادامه داد: جلساتی را با این دو شرکت سازنده هواپیما داشته‌ایم و به زودی نتیجه مذاکرات، نهایی خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که بر سر ساخت چه قطعاتی از هواپیما به توافق رسیده‌اید/ ، گفت: در حال نهایی کردن لیست قطعاتی هستیم که قرار است ایران در ساخت آنها با این دو شرکت همکاری کند.

ستاری تاکید کرد: در تمام مذاکرات موضوع اصلی این است که این قطعات در ایران تولید شود.    

وی با بیان این که در کشورمان ظرفیت‌هایی برای ساخت برخی از قطعات وجود دارد، ادامه داد: در حال بررسی هستیم، همکاری با ای . تی. آر  و ایرباس برای فعالسازی این ظرفیت‌ها چگونه می‌تواند شکل بگیرد.

نظر شما