شناسهٔ خبر: 37449 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخیار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت:

نسخه برجام‌ برای آب‌های کشور/ کارنامه ۴۴ ماهه کانتینری بنادر ۹.۳۶ میلیون TEU کانتینر بوده است/ تردد بیش از ۳۶ هزار فروند شناور در بنادر ایران

بندر افزایش ۹.۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر در سال ۹۵ ، افزایش ۵۳.۶ درصدی جابه‌جایی مسافران دریایی در ۴ سال‌گذشته، تردد بیش از ۳۶ هزار فروند شناور در بنادر ایران و رشد ۵.۵ درصدی از ابتدای دولت، ثبت رکورد تخلیه کشتی در بندر چابهار وتشریح تمهیدات سازمان بنادر برای جلوگیری از افزایش آلودگی‌های نفتی در دریای خزر مهم‌ترین اخبار حوزه بنادر در هفته ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:آمار عملکرد بنادر ایران در طول ۴۴ ماه فعالیت دولت یازدهم نشان دهنده رشد قابل توجه در بسیاری از بخش‌ها است. دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که به دلیل گسترش تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بسیاری از فعالیت‌های کشور متوقف شده بود و در این بین بنادر ایران از محدودیت‌های قابل توجهی رنج می بردند.

ممنوعیت تردد و پهلوگیری برخی از کشتی‌ها در آب‌های ایران، عدم علاقه لاینرهای بزرگ بین‌المللی برای همکاری با ایران و همچنین محدود شدن حق بیمه کشتی‌ها از سوی کشور تنها بخشی از عواملی بود که رقابت ایران با سایر کشورهای منطقه در حوزه آب‌های آزاد را با مشکل مواجه می‌کرد، مساله‌ای که در طول ماه‌های گذشته و با کنار رفتن تحریم‌ها تحولات جدی را پشت سر گذاشته است.

طبق آمار ارائه شده ۵۶۲ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی از آغاز سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده است که رشدی ۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد. عملکرد کانتینری بنادر ایران بدون تغییر باقی‌مانده  اما در حوزه ترانزیت کالاهای غیرنفتی رشدی قابل توجه به ثبت رسیده است.

مروری داریم بر اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت... ت.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۴۴ میلیون تن‌کالای نفتی و غیرنفتی در سال ۹۵

براساس آمار ارائه شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۵ از تمام بنادر ایران ۱۴۴ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۳۳۵ تن کالا تخلیه و بارگیری شد.

از کل آمار گفته شده مربوط به تخلیه و بارگیری کالاها، سهم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۹۸ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۲۷ تن بوده که از این میزان سهم تخلیه ۴۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۹۹۹ تن و سهم بارگیری ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۹۳۸ تن گزارش شده است.

در سال ۹۵، واردات کالای غیرنفتی ۳۳ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۴۲۴ و صادارت کالاهای غیرنفتی ۴۹ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۶ تن بوده است.

آمار ترانزیت ۴ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۷۲۲ تن اعلام شده است.

تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی

از کل آمار گفته شده مربوط به تخلیه و بارگیری کالاها، سهم تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی ۴۵  میلیون و ۴۶۳ هزار و ۴۰۸ بوده که از این میزان سهم تخلیه ۲۰ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۸۵ تن و سهم بارگیری ۲۵ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۲۳ تن گزارش شده است.

 در سال ۹۵، واردات کالاهای نفتی برابر ۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۷۳۱ تن و صادارت این نوع کالا برابر ۲۲ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۹۱۳ تن بود که دارای ۴۱.۵ درصد افزایش داشته است.

آمار ترانزیت برابر ۱ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۴۷۸ تن اعلام شده است.

افزایش ۵۳.۶ درصدی جابه‌جایی مسافران دریایی در ۴ سال‌گذشته/ تردد بیش از ۳۶ هزار فروند شناور در بنادر ایران و رشد ۵.۵ درصدی از ابتدای دولت

از آغاز سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵، ۵۶۲ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به آغاز زمان فعالیت دولت بالغ بر ۴.۵ درصد افزایش داشت زیرا از ۱۳۹ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۴۵ میلیون تن در پایان سال ۹۵ رسید. این در حالی است که بهترین عملکرد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر در این برهه زمانی متعلق به سال ۹۳ با ۱۴۶ میلیون تن تخلیه و بارگیری است.

عملکرد کانتینری بنادر ایران در ۴۴ ماهه دولت یازدهم بدون تغییر بوده است. زیرا میزان فعالیت کانتینری بنادر در سال ۹۲ با سال ۹۵ یکسان و به میزان ۲.۵۹ میلیون تن است. در کل کارنامه ۴۴ ماهه کانتینری بنادر ۹.۳۶ میلیون TEU کانتینر بوده است.

ترانزیت کالاهای غیرنفتی از بنادر در برهه زمانی نامبرده به ۱۷.۷ میلیون تن بالغ شده است که با توجه به اینکه از ۱.۳ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴.۶ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده است جهش ۲۵۳.۸ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

شاخص دیگری که در این آمار سازمان بنادر و دریانوردی، بررسی شده است صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر است که در ۴۴ ماهه دولت یازدهم به ۱۷۲ میلیون تن بالغ شده است. این در حالی است که صادرات این کالا از ۳۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۹ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده و موجب افزایش ۳۲.۴ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر تجاری کشور شده است

شاخص واردات کالاهای غیرنفتی در بنادر تنها شاخصی است که در این برهه زمانی با کاهش روبه‌رو شده است زیرا بر اساس سیاست‌های دولت مبنی بر کاهش واردات، این شاخص نه تنها در آمار گمرک بلکه در آمار سازمان بنادر و دریانوردی نیز کاهش یافت. بر این اساس واردات کالاهای غیرنفتی با کاهش ۲۶.۷ درصدی از ۳۵ میلیون تن در سال ۹۲ به ۳۳ میلیون تن در سال ۹۵ رسید. جمع واردات ۴۴ ماهه این کالاها در بنادر به ۱۴۳ میلیون تن کالا بالغ شد.

در همین زمان بررسی شده، ۳۶ هزار و ۶۴۶ فروند شناور به بنادر ایران تردد کردند که نسبت به ابتدای دولت ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

ثبت رکورد تخلیه کشتی در بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان کشتی حامل کود شیمیایی از کشورهای آلمان و هلند با ظرفیت ۳۷ هزار تن در بندر چابهار پهلو و تخلیه شد.

آقایی گفت: محموله کود شیمیایی از نوع فسفات پتاسیم متعلق به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است که در انبارهای بندر شهید بهشتی تخلیه، سپس کیسه گیری و به سراسر کشور فرستاده می شود.

‌وی این رکورد جدید تخلیه کشتی با تخلیه ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن در روز  را یک رکورد عملیاتی قابل توجه توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک با بهره گیری توان فنی روند تخلیه و بارگیری در بندر چابهار افزایش پیدا کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه طی یک ماه اخیر ۷۰ هزار تن کودشیمیایی در بندر چابهار تخلیه شده است و ما امیدواریم با بکارگیری تجهیزات پیشرفته شاهد تداوم ورود کشتی های حامل کود، شکر و کانتینر در ماههای آینده باشیم.

خارج‌سازی نخستین مغروقه در اروند رود در سال جاری/ ۷۲ فروند مغروقه دیگر در رودخانه‌های اروند و کارون باقیمانده است

این شناور غرق شده از نوع دوبه با ابعاد ۴۵ متر طول، ۸متر عرض و ۴ متر ارتفاع در محدوده کشتی سازان اروندان قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه مغروقه مذکور از مغروقه‌های نیمه سخت در اروند رود محسوب می شد افزود: این مغروقه در راستای ارتقای ایمنی و پاک سازی رودخانه اروند خارج سازی شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه با خارج سازی این مغروقه تعداد مغروقه های خارج سازی شده در کارون و اروند به ۱۸۰ فروند رسید، اضافه کرد: از سال ۷۲ تاکنون ۵۵ فروند از اروند و ۱۲۵ فروند مغروقه از کارون خارج سازی شده است.

دریس گفت: این مغروقه طبق قرارداد خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه در اروند رود که از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده است صورت گرفت.

 وی یادآور شد: قرارداد مذکور با اعتباری بالغ بر ۶۲۵ میلیارد ریال در حال انجام است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: بر اساس این قرارداد تاکنون ۱۷ فروند مغروقه شامل ۱۲ فروند مغروقه آسان، سه فروند مغروقه سخت و دو فروند نیمه سخت خارج سازی شده و ۲۲ فروند مغروقه دیگر نیز می‌بایست خارج سازی شود.

اجلاس منطقه‌ای پروتکل اکتائو کنوانسیون تهران در بندر انزلی

پروتکل اکتائو با هدف آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی، مهمترین پروتکل الحاقی کنوانسیون تهران است که از مردادماه ۱۳۹۵ با امضای پنج کشور حاشیه دریای خزر، لازم الاجرا شده است.

محمد راستاد در این باره گفت: در اجلاس مذکور به مواردی مانند: تصویب طرح اجرایی پروتکل اکتائو، توافق در مورد نحوه اجرای پروتکل اکتائو توسط کشورهای منطقه در دریای خزر، ارتقای تعامل و همکاریهای منطقه‌ای برای بهبود آمادگی و مقابله با سوانح آلودگی نفتی در دریای خزر و بررسی پروتکل پایش، ارزیابی، دسترسی و تبادل اطلاعات پرداخته خواهد شد.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر، براساس کنوانسیون بین المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی OPRC)) و پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی (اکتائو) از کشورهای عضو خواسته اند تا به صورت انفرادی یا در چارچوب همکاریهای دو یا چند جانبه برنامه هایی را برای تمرین و آموزش سازمانها و پرسنل مربوط به مقابله با آلودگی نفتی  خود برگزار نمایند.

ورود کشتی‌کروز به ناوگان مسافری ایران/ آغاز فصل جدیدی در سفرهای‌دریایی و گردشگری دریایی

دو هفته بعد از اعلام رسمی خبر ورود نخستین کشتی کروز به کشور از سوی معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی کشورمان، نخستین کشتی کروز اقیانوسپیما با نام «سانی» شامگاه صبح ۲۴ فروردین در بندر کاوه قشم پهلو گرفت.

تمرکز بر استفاده از ظرفیت گردشگری دریایی با دستورات جدی و جدید وزیر راه و شهرسازی و تعامل گسترده سازمان بنادر با بخش خصوصی، بش از هر زمان دیگری درحال نمود خارجی است و این مهم را می‌توان از خبر ورود نخستین کشتی اقیانوس پیما به آب‌های گرم کشورمان دریافت.

دو هفته بعد از اعلام رسمی خبر ورود نخستین کشتی کروز به کشور از سوی معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی کشورمان، نخستین کشتی کروز اقیانوسپیما با نام «سانی» شامگاه صبح ۲۴ فروردین در بندر کاوه قشم پهلو گرفت.

این کشتی برای ارائه خدمات مناسب و فراهم کردن سفر دریایی ایمن برای گردشگران وارد آب‌های خلیج‌فارس شده است، موضوعی که این روزها به رویکرد اصلی سازمان بنادر در جذب توریست و افزایش آمار سفرهای دریایی تبدیل شده است.

این کشتی سه هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای رستورانی، کافی‌شاپ، استخر و سونا، ۲ سالن سینما، کتابخانه، اتاق مطالعه، سالن برگزاری همایش و اتاق بازی برای کودکان و آشپزخانه ایرانی برای پخت انواع غذاهای ایرانی دارد.

کشتی کروز "سانی" می‌تواند ۱۵۰ خودروی سواری به همراه ۳۰ کامیون و یا  ۲۵۰  خودروی سواری را جابجا کند. کشتی کروز «سانی»   برای سفرهای کوتاه مدت چهار تا هفت روزه دریایی توسط کشور سوئد ساخته شده است.

محمد راستاد چندی پیش گفته‌بود با این رویداد فصل جدیدی در سفرهای دریایی و گردشگری دریایی کشور رقم می‌خورد که امیدواریم نتایج خوبی داشته باشد.

او از آشکار شدن نتایج اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی و رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی برای گسترش سفرهای دریایی و ترغیب مردم به سفر دریایی خبر داد و گفته بود:اقدامات و تلاش‌های خوبی برای نوروز امسال اندیشیده شده بود؛ به صورتی که در بندر شهیدحقانی، روزانه ۱۳ هزار مسافر دریایی تردد داشتند که ۱۰ هزار نفر آنها فقط در چهار ساعت جابه جا می شدند؛ به بیان دیگر ساعتی ۲۵۰۰ مسافر جابه جا می شد؛ اما با این وجود، هیچ گونه ترافیک و تاخیری ایجاد نشد و سفرها به صورت عادی و روان با سهولت کامل صورت می گرفت.

تشریح تمهیدات سازمان بنادر برای جلوگیری از افزایش آلودگی‌های نفتی در دریای خزر

وی با اشاره به انجام برنامه ریزی و تبیین طرح‌های لازم الاجرا برای مقابله با آلودگی ها افزود: کنترل تردد کشتی ها و بازرسی نحوه رعایت الزامات مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست دریایی توسط کشتی ها  به عنوان عملیات پیشگیری از آلودگی های نفتی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

راستاد تصریح کرد: پایش مداوم کشتی هایی که در دریاها تردد می کنند و نحوه مدیریت دفع مواد زائد این کشتی ها و همچنین حصول اطمینان از نحوه فعالیت کشتی ها تا جایی که منجر به آلودگی دریا نشوند از مهمترین اقدامات در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی در کلیه بنادر کشور است .

معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمع آوری آلودگی مواد نفتی در دریا را کاری بسیار دشوار خواند و اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات متنوع و مختلفی را در بنادر کل کشور برای محدود کردن انتشار آلودگی های نفتی و جمع آوری آن از سطح دریا در اختیار دارد.

راستاد ارزش مالی تجهیزات مقابله با آلودگی های نفتی در بنادر کشور را رقمی افزون بر ۳۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشور آمادگی لازم برای مقابله با بروز هرگونه شرایط اضطراری را داشته و به صورت مستمر تمرینات آمادگی در راستای جمع آوری مواد نفتی از دریا را با استفاده از پرسنل متخصص انجام می دهد.

 مهندس چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در حاشیه برگزاری این اجلاس بیان کرد: نخستین اجلاس منطقه‌ای کنوانسیون تهران پس از لازم الاجرا شدن آن و با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو) و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات و با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای، در بندرانزلی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.

کنوانسیون تهران در راستای مقابله با آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست دریای خزردر سال ۲۰۰۳ به امضاء پنج کشور ایران، جمهوری آذر بایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان رسیده است.

نظر شما