شناسهٔ خبر: 37457 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از قدامات مثبت حوزه راه و شهرسازی در دولت یازدهم؛

سه‌گانه نوسازی‌های موفق در دولت یازدهم/ بهبود دسترسی شهروندان به مسکن در ۲ سال گذشته/ توسعه ناوگان هوایی و شبکه ریلی کشور

هوا ریل مسکن بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه راه و شهرسازی در دولت یازدهم نشان می دهد که با وجود مشکلات ناشی از تحریم اما در این سه سال و اندی اقدامات فراوانی در حوزه های مختلف مسکن ، شبکه های ریلی، هوایی، دریایی و ... انجام شده است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در حوزه مسکن نیز هرچند که برخی منتقدان می گویند در شرایط کنونی رکود حاکم بربازار مسکن کشور را دچار مشکلاتی کرده، اما بررسی آمارها نشان می دهد دسترسی شهروندان به مسکن در ۲ سال گذشته بهبود یافته زیرا سیاست های کلی دولت یازدهم برپایه خانه دار شدن راحت مردم به ویژه مسکن اولی ها بود.

ایرنا نوشت:همچنین در این اقدام های فراوانی در زمینه شکوفایی و نوسازی راه و ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی انجام شده است. در زیر به برخی از اقدام های وزارت مشکن و شهرسازی اشاره شده است.

نوسازی ناوگان هوایی

صنعت هوایی کشور در سال های گذشته به واسطه تحریم های ناعادلانه دچار مشکلات فراوانی بود. روی کار آمدن دولت یازدهم د و به سرانجام رسیدن پرونده هسته ای ایران موجب شد تا فرصت های زیادی پیش روی اقتصاد کشور قرار گیرد؛ شرکت های هوایی ایران با اجرایی شدن برجام از دی ماه پارسال مذاکرات مستقیم را با شرکت های هواپیماسازی بزرگ دنیا از جمله ایرباس و بوئینگ آغاز کرد.

در این زمینه ایران ایر ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ از ایرباس خریداری کرد که در مجموع بیش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند. همچنین ایران ایر ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ تحویل می گیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ صندلی ظرفیت ایجاد می کند.

نخستین دستاورد دولت در زمینه خرید هواپیما از شرکت های خارجی این بود که منابع مورد نیاز برای خرید این هواپیما از طریق منابع خارجی فاینانس محقق شده است.
یکی از دیگر امتیازات صرفه جویی در مصرف سوخت است که در مورد هواپیمای ۳۲۱ که اولین هواپیمای مورد قرارداد با ایرباس بود شاهد آن بودیم که مصرف سوخت در این هواپیما تا سه برابر کاهش پیدا کرد.

در این دولت همچنین توسعه کانال های عبور ایمن هواپیماها از آسمان ایران در دستور کار قرار گرفت. این اقدام موجب شد تا روزانه حدود یک هزار هواپیما از آسمان ایران عبور کند؛ پیش از این تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران کمتر از ۵۰۰ مورد بود.

 توسعه شبکه ریلی و بین المللی کشور

توسعه شبکه ریلی با کشورهایی همسایه یکی از مهمترین اولویت های دولت یازدهم است. در این زمینه برای توسعه روابط با کشور های آسیای میانه تکمیل راه آهن گرگان – اینچه برون در اولویت کاری دولت تدبیر و امید قرار گرفت. این خط ریلی موجب توسعه روابط و انتقال بار از ایران به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان می شود.

از دیگر اقدامات دولت در زمینه توسعه خطوط ریلی کشور احداث ۵۷۰ کیلومتر خط ریلی و بازگشایی ۲۱ ایستگاه راه آهن است. همچنین عملیاتی شدن حدود یک هزار کیلومت خط ریلی در برنامه های دولت تدبیر و امید برای چهار ساله دوم قرار دارد.

جایجایی مسافر با خطوط ریلی در دولت یازدهم رشدی ۱۰ درصدی داشته است. طبق آمارهای موجود جابجایی ریلی در دولت یازدهم از ۳۲.۷ میلیون نفر به ۳۵.۶ میلیون نفر رسیده است که در طول سه سال می تواند رشد چشمگیر باشد. همچنین جابجایی مسافران حومه ریلی از ۲.۹ میلیون نفر سال ۹۲ به ۴.۷ میلیون نفر در سال ۹۴ رسیده است.

در این زمنیه همچنین دولت تدبیر و امید توانست هزینه های حق دسترستی به ریل را از ۵۷ درصد سال ۹۲ به ۳۲ درصد در سال ۹۵ برساند. دولت همچنین در توافقی که با صندوق ملی توسعه داشت زمینه را برای تسریع در تکمیل اتصال ۶ مرکز استان به خط ریلی کشور فراهم کرد.

 تکمیل و تحویل واحد های مسکن مهر

طرح مسکن مهر که یکی از طرح هالی نیمه تمام و به یادگار مانده از دولت دهم بود که در دولت یازدهم تحویل آن به متقاضیان شتاب بیشتری گرفت. در نخستین سال های این طرح برای ساخت ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد با بانک های عامل قرارداد منعقد شد اما تکمیل و تحویل این واحد ها نسبت به زمان وعده داده شده، بیشتر شد تا جایی که موجب اعتراض جمع زیادی از متقاضیان مسکن مهر شد.

براساس آمار اعلام شده از سوی دولت یازدهم در سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شده است. برآوردهای وزارت راه و شهرسازی حکایت از آن دارد که تا پایان چهارسال اول دولت روحانی این تعداد از مرز ۸۰۰ هزار واحد عبور کند.

هر چند برخی منتقدان نگاه مسئولان راه و شهرسازی را بی توجه به طرح مسکن مهر نشان دهند اما نگاهی به کارنامه دولت نشان می دهد که ابتدا زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر برای متقاضیان از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش داد و در ادامه مبلغ این تسهیلات از ۲۵ میلیون تومان مصوب دولت پیشین به ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرد.
در این دولت همچنین سود تسهیلات دریافتی برای مسکن مهر در تمامی بانک های عامل یکسان سازی شد. دولت در زمینه سیاست های تامین مسکن دولت با اعطای تسهیلات وام به مسکن اولی ها توانست گام مهمی در تامین مسکن جوانان بردارد.

توسعه راه‌های ارتباطی

در زمینه توسعه راه های ارتباطی بویژه بزرگراه و آزاد راه در دولت یازدهم گام های بلندی برداشته شد. در این دولت از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۲۲۰ کیلومتر آزاد راه، یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه، و یک هزار کیلومتر راه اصلی به بهره برداری رسید.

همچنین در زمینه توسعه راه روستایی دولت یازدهم توانست سه هزار کیلومتر راه روستایی به بهره برداری رساند.

گسترش ناوگان دریایی

با افزایش تعاملات بین المللی کشور تجارت دریایی ایران در سه سال گذشته نیز رشد چشمگیری پیدا کرد. برداشتن تحریم های کشتیرانی و افزایش ظرفیت نفتکش ها از جمله مهمترین اقدام های دولت برای توسعه تجاغرت از طریق دریا بود.

در این دولت ظرفیت نفتکش های ایران رشدی بیش از ۱۰ درصد پیدا کرد و به ۱۵ میلیون تن رسید. همچنین در زمینه تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر تجاری ظرفیت کشور به ۲۱۰ تن افزایش رسید.

در زمینه زیرساخت های تجارت دریایی اقدام های گسترده ای در دولت تدبیر و امید شکل گرفت. در این دولت بیش از ۴۰ طرح توسعه و تجهیز بنادر کشور به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اجرایی شد.

بهره برداری از بزرگترین پایانه مسافربری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان یکی از مهمترین اقدام های دولت در توسعه حمل و نقل دریایی بود. اقدام های دولت تدبیر در حوزه حمل و نقل دریای موجب افزایش ۲۵ درصدی جابجایی مسافر دریایی نسبت به دولت پیشین شد. همچنین در دولت روحانی از تعداد ۱۴ موج شکن بنادر کوچک در سواحل جنوبی ایرانی بهره برداری به عمل آمد. /

نظر شما