شناسهٔ خبر: 37467 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از راه‌آهن رشت- قزوین/ آغاز عملیات اجرایی آخرین پل راه‌آهن قزوین-رشت

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ظهر امروز از پروژه احداث راه‌آهن قزوین - رشت در محدوده منجیل بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ظهر در جریان بازدید از پروژه احداث راه‌آهن قزوین ـ رشت در محدوده منجیل با اشاره به اجرای عملیات ریل‌گذاری این مسیر اظهار کرد: سال گذشته دولت اتصال پنج استان به شبکه ریلی کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی را برنامه‌ریزی کرد و یکی از این محورها که از سخت‌ترین مسیرها محسوب می‌شود مسیر قزوین ـ رشت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرای این طرح، محور ارتباط ترانزیتی شمال-جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر خواهد گرفت، فعال می‌شود، بیان کرد: با ارائه خدمات و راه‌اندازی راه‌آهن در گیلان حمل و نقل ترکیبی در این کریدور به کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد.

وی از اتصال گیلان به شبکه ریلی کشور به‌زودی خبر داد و افزود: عملیات اجرایی ۲۵ کیلومتر تونل‌های مسیر راه‌آهن قزوین – رشت در حال اتمام است و از حدود ۵۰ پل بزرگی که در این مسیر احداث شده، عملیات اجرایی آخرین پل آغاز شده و تا ۲۰ روز آینده به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه تعداد ۵۸ تونل در مسیر راه‌آهن قزوین ـ رشت حفر شده است، تصریح کرد: عملیات اجرایی محور مذکور در حال اتمام است و از ۱۶۵ کیلومتر طول مسیر، ۱۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده و ۶۵ کیلومتر ریل‌گذاری آن باقی مانده است.

خادمی از ریل‌گذاری در چهار مسیر در محور راه‌آهن قزوین ـ رشت خبر داد و بیان کرد: تا پایان دولت کنونی طبق برنامه زمان‌بندی انجام شده، عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت به اتمام می‌رسد و در تلاش هستیم قطار را به رشت برسانیم و مردم گیلان از نعمت ریلی کشور برخوردار شوند.

وی مسیر راه‌آهن قزوین ـ رشت را به لحاظ مهندسی یکی از مهم‌ترین و مناسب‌ترین محورها و فعالیت ساختمانی و راهسازی کشور عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی محور مذکور بسیار سنگین است و بناهای بسیار بزرگ، سنگین و منحصربه‌فردی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر مسیرها و تونل‌های پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت در بعضی از مواقع دچار ریزش شدند، بیان کرد: امر مذکور سبب طولانی شدن بعضی از عملیات اجرایی شده و با توجه به تمام مشکلات عملیات احداث پروژه مذکور رو به  اتمام است.

خادمی با بیان اینکه این پروژه منحصر به فردترین محور ریلی کشور محسوب می‌شود، تأکید کرد: بلندترین پل در این میسر احداث شده و پل شاهرود زیباترین پل این پروژه است.

وی با بیان اینکه مسیر راه‌آهن قزوین ـ رشت یکی از محورهای ریلی گردشگری و جذاب برای تمام مردم ایران است، اظهار کرد: یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و زیرسازی محور مذکور هزینه شده اما ارزش ریالی مسیر حدود سه هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به عملیات اجرایی احداث راه‌آهن در پنج استان گیلان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کرمانشاه به طور همزمان در کشور اشاره کرد و افزود: روزانه به طور متوسط پنج کیلومتر در محورهای مذکور ریل‌گذاری انجام می‌شود.

خادمی از شکسته شدن رکورد روزانه ریل‌گذاری در کشور خبر داد و بیان کرد: روز گذشته یک‌هزار و ۷۲۸ متر در محور تهران ـ همدان ریل‌گذاری در یک روز کاری انجام شده و رکورد جدیدی در ریل‌گذاری کشور محسوب می‌شود.

نظر شما