شناسهٔ خبر: 37475 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای راه‌آهن در وزارت راه و شهرسازی:

تحقق وعده ریلی وزارت راه وشهرسازی با شنيدن صدای سوت قطار در ۵ استان/ ريل و توسعه راه‌آهن از دولت یازدهم به ماندگار می‌ماند

بازدید وزیر راه و شهرسازی از کارگاه ریل‌گذاری در مسیر راه‌آهن تهران- همدان و ایستگاه پیشنهادی راه‌آهن داخل شهر یکی از مهم ترین وعده‌های وزارت راه وشهرسازی در ابتدای کار اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری راه آهن بود که توانست در شرایطی به این وعده خود جامه عمل بپوشاند که قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به کمتر از ۳۰ دلار رسید و دولت با تنگنای مالی بی‌سابقه‌ای مواجه بود

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، «از دولت یازدهم ریل به ماندگار می ماند» وعده ای که چهار سال گذشته رییس جمهوری کشورمان به مردم داد امروز به ثمر رسیده  و در کنار  تمام اقدامات دولت در راستای تحقق پروژه های دو خطه سازی راه آهن، نوسازی ناوگان ریلی، ورود تکنولوژی های جدید در این حوزه و  ... تا پایان دولت، رویای دیرینه مردم ۵ استان کشورمان به تحقق می رسد و صاحب راه آهن می شوند.

هر چند که دولت های گذشته هم شعار توسعه راه آهن در کشور را سر می دادند اما نتوانستند اقدام قابل توجهی در این حوزه انجام دهند و اغلب این شعارها جنبه نمایشی داشتند. در حالی که درآمد نفتی دو دولت قبل از ۸۰۰ میلیارد دلار هم عبور کرده بود اما در پایان کار تقریبا هیچ دستاوردی در توسعه راه آهن برای مردم کشورمان نداشت به غیر از عقد قراردادهای بسیار گران با چینی ها مانند پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد که در این دولت جلوی این قرارداد بسیار گران با پیمانکار چینی گرفته شد.

اما در دولت یازدهم «ریل و توسعه راه آهن» در اولویت دولت چه در عملیات اجرایی و چه در تخصیص اعتبارات قرار گرفت. به طوری که امروز توسعه راه آهن به مهم ترین دستاورد دولت در بخش حمل و نقل تبدیل شده و حتی جریان مخالف دولت یازدهم هم نمی تواند این دستاوردها را انکار کند و دیدیم که در جریان استیضاح وزارت راه و شهرسازی حتی موافقان استیضاح وی در مجلس هم اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در توسعه راه آهن را تایید کردند.

یکی از مهم ترین وعده‌های وزارت راه وشهرسازی در ابتدای کار اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری راه آهن بود که توانست در شرایطی به این وعده خود جامه عمل بپوشاند که قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به کمتر از ۳۰ دلار رسید و دولت با تنگنای مالی بی سابقه ای مواجه بود اما در کنار تمام کمبود اعتبارات تا پایان دولت مردم  چهار استان گیلان، کرمانشاه، ارومیه  و همدان برای اولین بار صدای سوت قطار را می شنوند و راه آهن از مسیر جدید دوباره به  تبریز می رسد.

در این باره «جبارعلی ذاکری» معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه رکود ریل گذاری در کشور با احداث ۱۷۲۸ کیلومتر ریل در روز زده شد، گفت: از ابتدای دولت یازدهم پنج طرح اقتصاد مقاومتی در اولویت کاری وزارت راه قرار گرفت. تعهد دولت در حوزه ریل گذاری در سال ۹۵ ساخت ۵۹۱ کیلومتر راه آهن بود که برای سال جاری هم تعهد ساخت  ۴۰۰ کیلومتر راه آهن را برعهده داریم.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات دولت اظهار داشت: با توجه به بحث تامین اعتبار، پروژه های ریلی دیرتر از موعد مقرر صورت گرفت اما از بهمن ماه سال گذشته با تخصیص اعتبارات اجرای پروژه ها سرعت گرفتند. امروز هر ۵ پروژه ریلی به صورت همزمان در حال ریل گذاری هستند که این یک رکود بی سابقه در پروژه های عمرانی محسوب می شود.

وی با اشاره به رکورد زنی ریل گذاری در کشورمان گفت : بهترین رکورد را در ریل گذاری پروژه های ریلی را در  کارگاه همدان به احداث ۱۷۲۸ متر ریل در طول یک روز داریم و راه آهن تا ۷ روز دیگر به همدان می رسد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه راه آهن با بیان اینکه امروز ۵ پروژه ریلی نقده، قزوین- رشت، پروژه راه آهن غرب کشور (همدان و کرمانشاه) و مسیر جدید تبریز به صورت همزمان در حال ساخت است، ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم علمیات ریل گذاری این ۵ پروژه به اتمام خواهد رسید.     

ذاکری گفت : در حال حاضر میزان ریل گذاری در پروژه راه آهن قزوین - رشت در روز ۱۴۰۰ متر است. در پروژه راه آهن نقده ریل گذاری به ۵۰۰ متر در روز رسیده است و در مابقی پروژه ها هم سرعت اجرای عملیات قابل قبول است و ریل گذاری تمام این ۵ پروژه تا پایان دولت یازدهم به اتمام می رسد.    

اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا پایان۹۶

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ساخت ۸۲۴ کیلومتر راه در برنامه اقتصاد مقاومتی تعریف شده که ۵۷۶ کیلومتر آن، معادل ۷۰ درصد تاکنون ساخته شده است.

به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در  جلسه بررسی اهداف محقق شده در سال ۱۳۹۵ و پیش‌بینی اهداف تدوین شده شرکت ساخت و توسعه برای اجرا در سال ۹۶ از  انتقال ۴۱ پروژه از ستاد وزارت راه و شهرسازی به شرکت ساخت وتوسعه خبر داد و افزود: در برنامه‌ ریزی سال ۱۳۹۶، ساخت ۷ هزار و ۲۶۳ کیلومتر راه با اعتبار ۵ هزار و ۷۲ میلیارد ریال در قالب ۴۱ پروژه به شرکت ساخت محول شده است؛ در حالی که اعتبار پروژه‌های تکلیفی این معاونت در سال ۹۶، حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته است.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه عنوان کرد: ساخت ۸۲۴ کیلومتر راه و بزرگراه در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده که ساخت ۵۷۶ کیلومتر آن، معادل ۷۰ درصد تاکنون محقق شده است.

کدخدازاده همچنین در تشریح برنامه‌های سال ۱۳۹۶ اظهار داشت: در برنامه‌های تعیین شده سال جاری بهره‌برداری از ۹۲۰ کیلومتر راه و بزرگراه تعریف شده که از این میزان، ۸۰۷ کیلومتر آن پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و شامل ۶۸۵ کیلومتر بزرگراه، ۱۲۲ کیلومتر راه اصلی با اعتبار مورد نیاز ۱۷ هزار و ۶۴۰ کیلومتر است.

در ادامه این جلسه، جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با توجه به تأکید دولت بر گسترش خطوط ریلی، برنامه‌ریزی شده است تا در سال جاری، ۵ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه نیز ضمن ارایه گزارشی از اعتبارات مصوب شده و تخصیص یافته در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۵، ۱۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال اعتبار برای معاونت ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت به تصویب رسید که ۹۴۶ میلیارد ریال آن، معادل ۶ درصد محقق شده است.

نظر شما