شناسهٔ خبر: 37578 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن مطرح کرد:

اهمیت نقش حریم در توسعه خطوط ساده و برقی/ برای خط‌آهن حومه‌ای تهران- گرمسار نیازمند تعریف حریم جدید هستیم

خدایی عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن گفت: علاوه بر انجام عملیات تعریض و احداث خطوط جدید و خطوط فرعی، استقرار تجهیزات راه‌آهن برقی در حریم شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد خدایی در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و زیربنایی با اشاره به اولین دستور جلسه شورا مبنی بر  دستورالعمل تداخل حریم و محدودیت‌‌های حفاظتی راه و راه‌آهن که در نهایت با عنوان راهنما به تصویب رسید، ضمن تایید گفته‌های مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت باید در نظر داشت که قانون حریم، مصوب مجلس شورای اسلامی و بین راه و راه‌آهن مشترک است.

وی افزود: بنابراین ورود به حریم با عنایت به قانون محدودیت‌های بسیار زیادی دارد و در تعریض ریل و جاده، حریم باید به‌طور مجدد تملک و همواره لحاظ حریمی ۱۷ متری باید رعایت شود. اما به دلیل هزینه‌های سنگین، در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به حریم راه‌آهن گفت: در حالی که دوستان راهداری فقط به مسئله حریم راه‌آهن تأکید کردند اما باید توجه داشت که مسائل دیگری مانند تعریض خطوط با استفاده از ظرفیت موجود در حریم انجام می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به چهار خطه بودن خروجی‌های تهران گفت: این خطوط به‌طور کامل حریم راه‌آهن را پوشش داده‌اند و حتی برای احداث خطوط جدید در برخی مناطق مانند تهران-گرمسار نیاز به تعریف حریم جدید است.

وی تصریح کرد: در بخش راه‌آهن به‌طورقطع سیاست ما تبدیل خطوط تک‌خطه به دوخطه و علاوه بر این احداث خطوط فرعی در ۵ کیلومتری و به‌موازات خطوط راه‌آهن است که در حریم واقع می‌شوند.

خدایی افزود: به‌طور مثال، تجهیزات راه‌آهن برقی در حریم خطوط مستقر خواهد شد. همچنین استفاده از حریم راه‌آهن برای تثبیت خاک‌ریزها است و اگر حریم از ما گرفته شود، راه‌آهن به‌شدت با مشکل مواجه خواهد شد.

وی یادآور شد: در زمانی که اقدامات را انجام می‌دهیم خط را مسدود نمی‌کنیم، بلکه خط آزاد و در حال استفاده است. لذا در صورت گرفتن حریم از راه‌آهن به ناچار مجبور به انسداد خطوط می‌شویم زیرا ادوات را نمی‌توانیم به‌صورت طولی روی خط قرار دهیم، بلکه باید ادوات جاده‌ای در اختیار راه‌آهن باشد.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از مصارف مهم برای راه‌آهن داشتن جاده انحصاری راه‌آهن است به طوری که راه‌آهن در بسیاری از نقاط دارای جاده‌ اختصاصی است و غیر از اعضای راه‌آهن کسی حق وارد شدن به آن را ندارد و ورود و بحث‌های امنیتی شدیدتر است.

عضو هیات مدیره راه‌آهن در پایان خواستار لغو صدور دستورالعمل کلی شد.

نظر شما