شناسهٔ خبر: 37604 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اردبیل عنوان کرد:

اجرای ۲۵ پروژه بازآفرینی شهری اردبیل در سال ۹۶ / برنامه‌ریزی برای احیای شش محله قدیمی

مصاحبه رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی اردبیل از برنامه‌ریزی برای اجرای ۲۵ پروژه بازآفرینی در سطح استان اردبیل از جمله ساماندهی حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و طراحی مرکز محله معمار طی سال جاری خبر داد.

عبدالرحمان روحی، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: سال گذشته توانستیم در بین استان‌ها رتبه سطح دو کشوری را در حوزه عمران و بهسازی شهری بر اساس ارزیابی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی به دست‌آوریم. ما درحوزه بازآفرینی اهدافی را در زمینه ارتقای زندگی ساکنان در محلات هدف نظیر مناطق دارای بافت تاریخی و فرسوده، بافت ناهمگون شهری همچون پادگان‌ها، کارخانه‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی دنبال می‌کنیم.

روحی با بیان اینکه اکنون ۱۱۴۵ هکتار از مساحت سه شهرستان استان اردبیل را سکونتگاه غیررسمی و بافت ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: در سه سال گذشته با تشکیل جلسه ستاد ملی بازآفرینی با حضور مسئولان کشوری، استاندار اردبیل، مدیرکل راه و شهرسازی و فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان، موفق شدیم مهمترین مصوبه آن یعنی تخصیص یک ردیف بودجه اعتباری برای جبران عقب‌ماندگی و توسعه متوازن شهرهای استان را با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی در استان اردبیل کسب کنیم تا درکنار آن توسعه فضاهای عمومی در محدوده بافت ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی اجرایی شود.

اجرای مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه کسب و کار خرد

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان از اجرای مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه کسب و کار خرد در محلات هدف به صورت پایلوت کشوری خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی و پیش‌نگری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای استان اردبیل با هدف توسعه روستاهای پیرامون شهرهای استان اردبیل به عنوان پایلوت ملی در این استان اجرایی شده است. همچنین برنامه ویژه بازآفرینی بافت قدیم و ارزشمند شهرهای استان را عملیاتی کرده‌ایم.

وی به سایر فعالیت‌ها در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: تهیه یک فیلم با رویکرد شناسایی محلات هدف و تدارک برنامه نرم‌افزاری و برگزاری دو روزه با حضور اساتید ملی و همچنین استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد دربخش بازآفرینی با حضور اساتید برجسته بین‌المللی و حضور تمام دستگاه‌های عضو ستاد در کارگاه مشترک بازآفرینی در این زمینه انجام شده است. همچنین در قالب اعطای تسهیلات ما تنها استانی هستیم که در کنار سهمیه تخصیصی ۱۵۰۰ واحدی در استان موفق شدیم ۵۰۰ واحد سهمیه مازاد نیز دریافت کنیم.

روحی به پروژه‌های در دست اجرا نیز اشاره کرد و ادامه داد: سالن ورزشی ایران‌آباد به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع با پیشرفت ۷۵ درصد، اجرای آسفالت معابر در سکونتگاه‌های غیررسمی ایران‌آباد و پناه‌آباد به میزان ۲۶ هزار و ۶۶۰ متر مربع با پیشرفت صددرصد و پروژه خانه محله در شهرستان مشکین‌شهر در محله حسنعلی دره‌سی با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در حال اجراست.

وی از تکمیل و راه‌اندازی پروژه شاه اسماعیل خطایی از طرح‌های ساماندهی اطراف بقعه شیخ صفی‌الدین با زیربنای ۵۰۰۰ متر مربع به عنوان یک پروژه کالبدی خبر داد و اظهار کرد: در قالب طرح مطالعاتی، طرح پایلوت با عنوان اجرای برنامه توانمندسازی اجتماع محور مدنظر قرارگرفته و در استان اردبیل به عنوان پایلوت ملی در حال اجراست.

روحی با بیان اینکه بافت فرسوده و ناکارآمد اردبیل ۹۶۳ هکتار است و ۱۵ درصد شهر را دربردارد، گفت: ۲۴۸ هکتار یعنی ۲۱ درصد سطح شهر پارس‌آباد، ۹۵ هکتار یعنی هشت درصد مساحت مشکین‌شهر و ۸۴ هکتار یعنی ۱۷ درصد مساحت شهر خلخال شامل بافت فرسوده و ناکارآمد است. همچنین سکونتگاه غیررسمی شهر اردبیل ۸۱۲ هکتار است که از نظر جمعیت ۳۱ درصد و ۱۵ محله اردبیل را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در پارس‌آباد هفت محله به مساحت ۱۵۸ هکتار با پوشش جمعیتی ۲۶درصد و در مشکین‌شهر ۱۷۶ هکتار سکونتگاه غیررسمی که ۱۵درصد مساحت و ۳۳درصد جمعیت شهری را شامل می‌شود، دارای چنین ویژگی هایی هستند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی اردبیل از انعقاد تفاهمنامه با شهرداری‌های اردبیل، مشکین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال همچنین دانشگاه‌های محقق اردبیلی، آزاد اسلامی، مدیریت صنعتی و علمی کاربردی برای همکاری مشترک در حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی خبر داد و افزود: از سوی دیگر در اقدام مشترک با شهرداری، محله گلمغان در اردبیل، دره حسنعلی در مشکین‌شهر و زیرنهرتراب در پارس‌آباد به عنوان محله‌های هدف شناسایی شدند تا در این مناطق با همکاری دستگاه‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی پروژه‌هایی تعریف شده و برنامه‌ریزی دقیقی به انجام برسد.

وی با بیان اینکه امسال ۲۵ پروژه بازآفرینی در قالب هدایت و راهبری بازآفرینی شهری در استان اردبیل اجرایی می‌شود، توضیح داد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح جامع بازآفرینی شهرستان مشکین‌شهر، طراحی مرکز محله معمار و پیرمادر در شهرستان اردبیل، احداث درمانگاه عابدیان شهرستان پارس‌آباد، کمک به بازسازی امام‌زاده صالح(ع) شهرستان اردبیل، خرید خانه تاریخی در اردبیل، مطالعه طرح ساماندهی اطراف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در محله عالی‌قاپوی شهرستان اردبیل، راه‌اندازی نهاد توسعه محله ایران‌آباد اردبیل، احداث خانه محله گلمغان شهرستان اردبیل و اصلاح توسعه شبکه آب شرب محله زیرنهرتراب در پارس‌آباد اشاره کرد.

روحی از تکمیل چهار پروژه نیمه تمام در شهرهای مختلف استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در کنار آن مهمترین اقدام در سال جاری احیای ۶محله قدیمی در شهر اردبیل است که برمبنای آن اوچدکان، کلخوران، پیرمادر، ملاباشی، ججین و طوی مورد توجه قرار گرفته است. درمشکین‌شهر نیز احیای محله رضالو به عنوان محله هدف در سال جاری مورد توجه ماست.

وی تصریح کرد: در مجموع امسال در کنار اعتبارات سال‌های گذشته برای بازآفرینی به صورت ویژه ۵۲۰ میلیارد ریال برای احیا، توانمندسازی و بالابردن کیفیت زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی درنظر گرفته شده است. ۶۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات برای هر واحد ۴۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که امسال با پرداخت این تسهیلات به متقاضیان به عنوان تسهیلات بافت فرسوده بدون سپرده‌گذاری سعی می‌کنیم تا خدمات مناسبی را به هموطنان ساکن در مناطق بافت فرسوده ارائه کنیم.

روحی همچنین از راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در آینده نزدیک خبر داد.

نظر شما