شناسهٔ خبر: 37637 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی صورت گرفت:

قدردانی برنامه اسکان بشر از طرح اندیشه ایران‌شهری و سیاست‌های بازآفرینی ایران در دولت یازدهم

هبيتات مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی به دلیل طرح اندیشه ایران‌شهری و توجه به سیاست‌های بازآفرینی در دولت یازدهم از رئیس جمهور قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی WAIC با محوریت اهداف توسعه پایدار SDG، شکوفایی شهری CPI، فرصت‌ها و چالش‌ها روز یکشنبه سوم اردیبهشت در شهر تاریخی، فرهنگی قزوین برگزار با حضور رئیس جمهوری، نمایندگان سازمان ملل متحد، سفرا و شهرداران و جمعی از اندیشمندان علوم شهری و علوم دینی کشورهای ایران، ترکیه، عراق، هندوستان، اندونزی، بنگلادش، فلسطین، افغانستان، چین، مراکش، پاکستان و ... در سالن کنفرانس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

در این مراسم که با موضوع تشریح اهداف توسعه پایدار فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد تفاهم‌نامه‌ای علمی، پژوهشی و اجرایی بین رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با شهرداران کشورهای اسلامی، سفرا و نمایندگان سازمان ملل به امضا رسید.

همچنین در این مراسم رئیس جمهوری طی دریافت لوح تقدیری از سوی خوان کلوس مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل به دلیل طرح اندیشه ایران‌شهری و بحث بازآفرینی در دولت یازدهم مورد تشویق قرار گرفت.

متن این تقدیرنامه به شرح زیر است:

"به پاس قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دستور كار جدید شهری و برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد در نیل به شهرنشینی پایدار در ایران، كشورهای اسلامی و جهان، برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد از كار انجام شده در زمینه توسعه اجتماعی بازآفرینی شهری توسط طرح ایران-شهر قدردانی می‌كند".

گفتنی است اندیشه ایران‌شهر، طرح پیشنهادی وزیر محترم راه و شهرسازی است كه از سال ۹۴ در قالب یك سلسله نشست هم‌اندیشی آغاز و در حال حاضر در عرصه‌های مختلف راه و شهرسازی مبنای هم راستاسازی برنامه‌های عملیاتی با چشم‌انداز تبیین شده برای مفهوم توسعه در ایران است.

یكی از برنامه‌های كلیدی در این چارچوب اجرای سیاست بازآفرینی شهری با هدف ارتقای كیفیت زندگی و شاخص‌های زیست‌پذیری در شهرهای كشور است.

 لازم به ذكر است در حال حاضر بیش از یك سوم مساحت شهرهای كشور با چالش و بحران تنزل كیفیت زندگی رو به رو هستند و جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در این مناطق با مسایل مختلفی بویژه معضلات اجتماعی، عدم ایمنی و بحران‌های زیست محیطی رو به رو هستند. وزارت راه و شهرسازی دردولت یازدهم، سیاست بهسازی و نوسازی شهری را به عنوان یكی از اولویت‌های بخش مسكن و شهرسازی اعلام و برنامه‌های خود را در این حوزه متمركز و عملیاتی کرده است./

نظر شما