شناسهٔ خبر: 37640 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رحیمی انارکی خبر داد:

انحصار عرضه «تسه» از روی دوش بانک مسکن برداشته شد/ ارائه پیشنهاد تسهیلات ترکیبی بانک مسکن به بانک مرکزی

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی عضو هیأت مدیره بانک مسکن با بیان اینکه پیشنهاد استفاده از تسهیلات ترکیبی در انتظار تایید بانک مرکزی است، گفت: اشخاصی که برای خانه دار شدن عجله ندارند، به جای خرید تسه در صندوق یکم سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس ابوالقاسم رحیمی انارکی با اشاره به معاملات اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا به اصطلاح تسه در فرابورس و عدم تناسب حجم عرضه این اوراق به تناسب تقاضا؛ گفت: طی سال قبل، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای داشتند که بر مبنای آن تمامی بانک‌هایی که آمادگی ارایه طرح اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را داشته باشند، بتوان بر اساس آن مجوز، انحصار عرضه «تسه» از روی دوش بانک مسکن برداشت.

عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان اینکه تمامی بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی می‌توانند طرح‌های خود را در این زمینه تهیه و به بانک مرکزی ارایه کنند، افزود: کلیه بانک‌ها هم اکنون پس از تایید بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار می‌توانند طرح‌های خود را در حوزه انتشار اوراق تسه ارایه دهند. از این رو هم اکنون محدودیتی برای اینکه سایر بانک‌ها در کنار بانک مسکن نتوانند وارد حوزه انتشار اوراق تسه شوند، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با توجه به نرخ مرکب سود اوراق "تسه" چرا عنوان می‌شود، این تسهیلات برای تقاضای موثر مسکن مناسب نیست و گران است؟ گفت: محصولات بانک مسکن در زمینه ارایه تسهیلات در واقع محصولات متنوعی است و به هر حال افراد با توجه به متغیرهای مختلف می‌توانند انتخاب کنند که کدامیک از محصولات را استفاده کنند.

در حال حاضر محصولاتی برای دهک‌های پایین درآمدی جامعه از جمله حساب پس انداز جوانان وجود دارد که با واریز حداقل مبلغ ماهیانه توسط افراد می‌تواند افتتاح شود، منتهی مدت استفاده از تسهیلات در بازه بلند مدت تعیین شده است که هر اشخاص می توانند برای فرزندان خود افتتاح کنند.

به گفته انارکی حداقل مدت انتظار برای استفاده از تسهیلات این نوع حساب ۵ ساله بوده و تا ۱۵ سال قابل افزایش است و این در حالی است که با رقم های ماهیانه جزیی ، این حساب می تواند واریز داشته باشد.

وی ادامه داد : حساب صندوق پس انداز یکم و سایر حساب های صندوق نیز وجود دارد که افراد اگر عجله ای برای استفاده از تسهیلات نداشته باشند و یکسال مهلت برای خود قائل باشند، می توانند این نوع حساب را افتتاح کنند که با واریز حداقل مبلغ مورد نیاز است در حساب ، بعد از گذشت یکسال و حداکثر سه سال، تا مبلغ شش برابر متوسط موجودی می توانند تسهیلات بانکی برای خرید مسکن  را در اختیار داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نرخ سود دو نوع حساب تسهیلات بانک مسکن از سود تک رقمی برخوردار است ،گفت: حساب پس انداز تسهیلات جوانان با نرخ ۹ درصد و حساب صندوق پس انداز یکم اگر در بافت فرسوده خرید انجام شود با نرخ سود ۸ درصد و غیر از بافت فرسوده با نرخ سود ۹.۵ درصد هستند که شرایط خوبی برای افزاد فراهم می کند.

سقف تسهیلات اعطایی صندوق سپرده گذاری یکم بانک مسکن مبلغ  ۸۰ میلیون تومان در تهران و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۶۰ میلیون تومان و همچنین در سایر شهرها مبلغ ۴۰ میلیون تومان است که برای زوج های جوان می توانند دو برابر این سقف را استفاده کنند.

رحیمی انارکی با بیان اینکه بانک مسکن برنامه خاصی برای افزایش سقف تسهیلات تا مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان را ندارد ، گفت: در مواقع مناسب بانک مسکن پیشنهاد خود را در این زمینه ارایه خواهد داد، ولی بر روی این سقف ها فعلا اقدام جدیدی نخواهیم کرد.

وی افزود: از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن باید گفت این اوراق برای افرادی است که برای استفاده از تسهیلات عجله داشته و می‌خواهند  به سرعت از این اوراق به منظور معامله ملک مسکونی استفاده کنند و یا زمانی برای پس انداز ندارند.

وی افزود: یک عده از افراد دیگری نیز هستند که قبلا پس انداز کرده اند و پس از یک دوره انتظار تعدای از اوراق تسهیلات یا تسه در اختیار آنها قرار گرفته که یا خودشان می‌توانند از ان استفاده کنند یا این اوراق را در اختیار افرادی بگذارند که برای دریافت تسهیلات مسکن عجله دارند.

اتفاقی که در این زمینه می افتد اینکه بانک در حالی تسهیلات مورد نظر را پرداخت می کند که نرخ سود تسهیلاتی که بانک مسکن دریافت می کند کمتر از نرخ تسهیلات بدون سپرده است.

عضو هیات مدیره بانک مسکن ادامه داد: در واقع این سود همان نرخی است که بانک بابت تسهیلات خود دریافت می کند و آن افراد در سپرده گذاری که نزد بانک مسکن انجام داده اند پیشتر سود خود را برده اند و در واقع مازادی در اختیار دارند که قدرت استفاده از تسهیلات را دارد که می توانند در بازار فرابورس بر اساس نیاز بازار و عرضه و تقاضا آنرا کشف قیمت کنند. این قیمت تعادلی به بانک مسکن ارتباطی نخواهد داشت و حتی بازار گردانی تسه ها نیز در تابلوی معاملات فرابورس که به نوعی بازار حراج است تعیین می شود.

به گفته وی قیمت اوراق تسه در حالی هم اکنون حدود ۷۳ هزار تومان است که در ۸ ماه پیش در ایام تابستان نزدیک ۱۰۰ هزار تومان هم می رسید و یا در پاییز به ۸۵ هزار تومان کاهش یافت. بنابراین قیمت تسه در فرابورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و بانک نقشی در این رابطه ندارد.

رحیمی انارکی با یادآور شدن اینکه اوراق تسه برای افرادی که می خواهند سریع تر به تسهیلات دست یابند و یا بنا به دلایلی نیاز به خرید سریع مسکن دارند مناسب است ولی کسانی که فرصت کافی برای خرید مسکن دارند توصیه می شود  بجای خریداری اوراق تسه در صندوق پس انداز یکم افتتاح  حساب کنند که هم نرخ سود آن پایین تر است و هم از مدت باز پرداخت ۱۲ ساله برخوردار  است.

رحیمی انارکی با بیان اینکه بانک مسکن امسال همچنان به ارایه سبدی از محصولات خود در سال گذشته را نیز امسال ادامه خواهد داد ، گفت: محصولاتی که پارسال تعریف شد، سبد کاملی است که همه افراد را پوشش می دهد و امسال تاکید و تمرکز بیشتری بر این محصولات و معرفی آنها به عموم مردم خواهیم داشت .

وی تصریح کرد:  امسال به عنوان یک کار جدید شاید بتوان محصولات ترکیبی را معرفی و با هم استفاده کرد که به عنوان یک اقدام جدید انجام خواهد شد. این پیشنهاد هم اکنون در بانک مرکزی است و در صورت ارایه مجوز این محصولات به صورت یک سبد و ترکیبی با یکدیگر استفاده خواهیم کرد که به توسعه قدرت مالی تسهیلات گیرندگان برای بخش مسکن کمک میکند./

برچسب‌ها:

نظر شما