شناسهٔ خبر: 37711 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در ادامه همکاری‌های منطقه‌ای انجام شد:

ملاقات ‌آخوندی با رییس پارلمان قرقیزستان در تهران/ لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان

دیدار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با «چینی بای تور سونبکوف» رئیس‌ پارلمان قرقیزستان دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های ریلی و هم‌چنین جدیدترین دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان گفت وگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جین بای تورسون بک اف رئیس مجلس قرقیزستان با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت وگو کرد.

عباس آخوندی در این دیدار با تشریح برنامه‌های ریلی ایران، به موضوع اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان موسوم به Ktai  (خط ریلی ترانزیتی) پرداخت و توضیح داد که هم اکنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل است و قطعه ۷۲ کیلومتری خواف به هرات در دست تکمیل است.

آخوندی با اشاره به لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان، تاکید کرد: لازم است که مذاکره‌ای با چینی‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم تا این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد. .

وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست ۵ جانبه با کشورهای چین، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان در خصوص فعال‌سازی این پروژه اعلام آمادگی کرد و در‌عین حال گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان قطعا راه‌های همکاری‌های تجاری را برای تجار و توریست‌ها تسهیل کرده و آنان رغبت بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.

آخوندی هم چنین در این دیداراز آمادگی ایران برای ارائه خدمات لجستیکی در بنادر ایران به کشور قرقیزستان خبرداد. .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اينكه ايران و قرقيزستان در يك حوزه تمدنی مشترك قرار دارند، گفت: زمينه‌های توسعه همكاری‌های اقتصادی بین دو کشورمتعدد و گوناگون است. .

وی اظهار اميدواری كرد در كميسيون مشترك بعدی كه در تهران برگزارخواهد شد كليه توافقات و تفاهمات همكاری اقتصادی مورد پيگيری قرار خواهد گرفت. .

هم‌چنین جین بای تورسون بک اف رئیس مجلس قرقیزستان نیز با تشکر و تقدیر از دکتر آخوندی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، گفت:شما در پیشبرد اهداف دو جانبه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نقش مهمی داشتید.

وی با اعلام اینکه  قرقیزستان از توسعه روابط که در نهایت منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه شود حمایت می‌کند، با اشاره به مذاکرات هوایی ایران و قرقیزستان از امکان برقراری پروازمستقیم بین دو کشور خبر داد.

ئیس مجلس قرقیزستان از آغاز مطالعات در خصوص توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور خبرداد و  درخصوص فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان قول مساعد داد و گفت: این پروژه برای قرقیزستان نیز اهمیت بسزایی دارد.

نظر شما