شناسهٔ خبر: 37729 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای‌که گذشت:

سرفصل‌های سازمان بنادر در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال/ ادامه‌ خارج‌سازی لاشه مغروقه‌های پرخطر/ جزئیات برنامه‌های صادراتی مجتمع بندری امام خمینی(ره)

بازدید مسافران نوروزی از مجتمع بندری امام خمینی (ره) رونق ترانشیپ بین بنادر داخلی وتوسعه‌گردشگری دریایی، ضرورت بیمه شدن ملوانان شناورهای سنتی، آخرین‌تمهیدات انجام شده برای اتصال ریل به بنادر مازندران، تدوام صادرات محموله‌های سنگ‌گچ از مجتمع بندری امام خمینی(ره) و افتتاح ترمینال‌کانتینری جزیره نگین بندر بوشهر در شهریور ماه اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:سعیدنژاد که طی بازدیدهای دوره خود به بندر جاسک سفر کرده بود، از اعمال تخفیف پنجاه درصدی هزینه‌های ترانشیب کالا بین بندر شهیدرجایی و بنادر کوچک کشور خبر داد.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعمال تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های بندری و حقوق و عوارض گمرکی برای رونق ترانشیب کالا بین بنادر داخلی گفت: رونق ترانشیپ بین بنادر داخلی، ورود مستقیم کالا به بنادر و توسعه گردشگری دریایی از دیگر برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری است.

اهم اخبار حوزه دریایی را در زیر مرور می‌کنیم...

رونق ترانشیپ بین بنادر داخلی وتوسعه گردشگری دریایی/ ضرورت بیمه شدن ملوانان شناورهای سنتی

محمد سعیدنژاد، توسعه محور شرق، فعال کردن بنادر کوچک، افزایش سطح رقابت‌‌پذیری بنادر بزرگ، رونق ترانشیپ بین بنادر داخلی، ورود مستقیم کالا به بنادر و توسعه گردشگری دریایی را از مهمترین برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری برشمرد.

وی افزود: برجام تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل دریایی داشت، به ‌طوری که روند تجاری کشور از واردات به جریان واردات و صادرات تبدیل و تراز صادرات کشورمان نیز مثبت شد.

سعیدنژاد بیان کرد: در سال گذشته سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد که به معنی مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر حوادث بیرونی است در سال جاری نیز بحث اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال مطرح است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعمال تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های بندری و حقوق و عوارض گمرکی برای رونق ترانشیب کالا بین بنادر داخلی گفت: رونق ترانشیپ بین بنادر داخلی، ورود مستقیم کالا به بنادر و توسعه گردشگری دریایی از دیگر برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: اگرچه سازمان بنادر و دریانوردی طراح و تسهیل کننده این اقدامات است، اما اجرای آنها بدون حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

وی یکی از مشکلات پیش‌روی صنعت حمل و نقل دریایی را بیمه ملوانان شناورهای سنتی دانست و گفت: در حال حاضر ملوانان و نیروی انسانی که در شناورهای متفرقه کار می‌کنند، تحت پوشش بیمه نیستندوی با بیان اینکه باید زمینه تحت پوشش قرار گرفت ملوانان فراهم شود، افزود: می‌توانیم از این روش در صنعت حمل و نقل دریایی نیز استفاده کنیم تا همه ملوانان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

آخرین تمهیدات انجام شده برای اتصال ریل به بنادر مازندران/ مبادلات تجاری با كشورهای حاشيه دريای مازندران افزایش می‌یابد

در راستای بررسی برنامه های مصوب سند آمايش سرزمين استان مازندران، نخستين نشست هم انديشی مديران و كارشناسان بنادر و دريانوردی و راه آهن استان، روز سه شنبه ۲۹ فروردين ماه در منطقه ويژه اقتصادی بندر نوشهر برگزار شد.

سياوش رضواني مدير كل بنادر مازندران در اين جلسه با اشاره به سرمايه گذاري‌هاي صورت گرفته در بنادر استان مازندران طي سال هاي اخير خاطر نشان كرد : با توجه به زير ساخت هاي ايجاد شده ظرفيت بنادر نوشهر، فريدونكنار و اميرآباد در حال حاضر به ۵/۱۱ ميليون تن در سال افزايش يافته است.

و‌ی افزود: با توجه به اهميت موضوع گردشگری دريايي، مطالعه و مكان يابي براي ايجاد مجتمع هاي تفريحي در سواحل استان توسط مشاور در دست اقدام می باشد و در صورت سرمايه گذاري بخش خصوصی در زمینه ايجاد زير ساخت‌های مورد نياز شاهد اشتغالزايی و درآمد زايی در مناطق ساحلی خواهيم بود.

رضازاده معاون فنی و زير بنايی اداره كل راه آهن شمال نیز با تشريح وضعيت خطوط ريلی موجود در سطح استان و برنامه‌ها و پروژه‌های در دست اقدام  به احداث خط آهن اينچه برون به تركمنستان اشاره و خاطر نشان كرد: با توجه به اتصال بندر اميرآباد به شبكه ريلي كشور امكان افزايش مبادلات تجاری با كشورهای حاشيه دريای مازندران وجود دارد.

تدوام صادرات محموله‌های سنگ گچ از مجتمع بندری امام خمینی(ره)

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به رضایت صاحبان کالا از تدوام خدمات و تمهیدات عملیاتی به کار گرفته شده در مجتمع بندری امام خمینی(ره) و به منظور تقویت روند صادرات کالا از این بندر، محموله ی دوم سنگ گچ با بهره گیری از باکت مکانیکی بارگیری شد.

گرایلو در ادامه افزود: برخورداری این مجتمع بندری از محوطه های وسیع دپوی کالا، تجهیزات مناسب بارگیری و همچنین عمق مناسب اسکله ها با ظرفیت بالا برای پذیرش شناورهای با ابعاد بزرگ، موجب استقبال روزافزون صاحبان کالا از این بندر بزرگ تجاری برای تدوام صادرات کالاهای معدنی گردیده است.

وی در تشریح مزایای افزایش بارگیری مواد معدنی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) بیان داشت: ادامه ی روند بارگیری مواد معدنی از جمله سنگ گچ از این بندر موجب افزایش حجم تولیدات آماده ی صادرات گردیده و علاوه بر تشویق صاحبان کالا به صادرات، فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی بیشتری را برای بازرگانی منطقه فراهم می‌سازد.

خارج‌سازی لاشه مغروقه پرخطر ازجنوب جزيره لاوان

حمید رضا پوررجبی ازخروج لاشه يك فروند مغروقه پر خطر از جنوب جزيره لاوان وانتقال آن  به بندر شهيد رجايی خبرداد و گفت :خارج سازی مغروقه مذكور درراستای انجام تعهدات سازمان بنادر ودريا نوردی پيرامون ايمن سازی آبراه های حاكميتی كشور انجام گرفت است.

معاون فني و نگهداري اداره كل بنادر ودريا نوردي استان هرمزگان با بيان اينكه اين مغروقه حدود ۵۰ متر طول و ۱۲ متر عرض  داشت، وزن آن را حدود ۲۰۰ تن آهن آلات شامل بدنه زير آبيی و موتور اصليی و ديزل ‌زنراتوراعلام كرد و افزود: اين مغروقه از قديمي ترين سازه ها پرچي با موتوري از نوع استاپ انجين بوده كه در حال حاضر اين نوع شناوربه ندرت توليد مي شود.

پور رجبي عمليات برشكاري زير آبي، خارج سازی و انتقال اين مغروقه به مجتمع بندری شهيد رجايی را به مدت ۷۵ روز كاري اعلام كرد و افزود:اين مغروقه از قديمی ترين سازه های موجود در مسير تردد بودكه مشكلاتی را براي شناورها متردد در جنوب جزيره لاوان بوجود می آورد.

وی افزود با خارج سازی مغروقه و پاكسازی محدوده، تردد درمنطقه  جنوب جزيره لاوان با ايمني بيشتري صورت می‌گيرد

افتتاح ترمینال کانتینری جزیره نگین بندر بوشهر در شهریور ماه

محمدمهدی بنچاری در نشست بررسی توسعه زیرساخت‌های برق رسانی در مجتمع بندری نگین بوشهر با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها در این مجتمع بر عهده سازمان بنادر است، اظهار داشت: در این زمینه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیربنایی مجتمع بندری نگین بوشهر در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: ایجاد تاسیسات زیربنایی شامل برق رسانی، پل و جاده دسترسی، لایروبی کانال برای دسترسی به عمق مناسب و احداث دروازه و ورودی بندرنگین از جمله برنامه‌های زیربنایی در نگین بوشهر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در اجرای طرح پست برق ۶۳ کیلوولتی در مجتمع بندری نگین بوشهر سازمان بنادر ۶۰ میلیارد ریال تامین اعتبار می‌کند و مابقی از سوی شرکت برق منطقه‌ای فارس تامین می‌شود.

بنچاری با اشاره به افتتاح ترمینال کانتینری جزیره نگین بندر بوشهردر شهریور ماه افزود: ترمینال کانتینری بندر بوشهر دراجرای پروژه مجتمع بندری جزیره نگین با مشارکت بخش خصوصی به عنوان پسکرانه این بندر شهریور ماه امسال افتتاح می‌شود.

وی تاکید کرد: احداث ترمینال کانتینری در ۱۵هکتار، فاز نخست جزیره نگین با ۳۰۰ متر اسکله و ظرفیت پذیرش کشتی های ۵۰ هزار تنی در دست اجراست.

نظر شما