شناسهٔ خبر: 37759 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست هم‌اندیشی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان مطرح شد؛

تشریح ضرورت‌های ۵ تغییر نگرش در ویرایش جدید مباحث مقررات ملی ساختمان/ ویرایش جدید مبحث۲۲ و توجه به ویژگی‌های ۴ گانه اجرایی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی

جلسه نشست هم‌اندیشی درباره مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان با حضور نمایندگان معاونت مسکن و ساختمان و همچنین رئیس و اعضای کمیته تدوین مقررات ملی ساختمان با تاکید بر ویرایش جدید این مبحث و توجه به چهار ویژگی اجرایی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه هم‌اندیشی مشترک در خصوص مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که در حال‌حاضر تحت‌عنوان مراقبت و نگه‌داری از ساختمان‌ها شناخته می‌شود و نخستین ویرایش آن در سال ۹۳ انجام شده است، با حضور نادر نجیمی رئیس کمیته مبحث ۲۲ و سایر اعضای کمیته تدوین این مبحث، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی، و خانم پاکروان نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و نماینده معاونت مسکن و ساختمان از رئیس کمیته تخصصی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان درخواست کرد تا متن جدید پیش از تصویب طرح، در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در اختیار معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا برای تبادل نظر از جنبه‌های چهارگانه فوق نیز بررسی شود.

مانی­‌فر ضمن اشاره به برنامه‌های ترویجی دفتر مقررات و کنترل ساختمان در خصوص مباحث مقررات ملی ساختمان اظهار داشت، اگر متون مباحث مقررات ملی ساختمان پیش از ابلاغ و اجرا از جنبه­ اجرائی و عملی بودن آن و تنظیم نظامات اداری صحیح بر اساس ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، از جنبه اقتصادی به دلیل لزوم ایجاد صرفه اقتصادی و عدم تحمیل هزینه و افزایش غیرضرور هزینه‌های ساختمان، از جنبه حقوقی برای احراز اطمینان از عملی بودن و فقدان مغایرت با قوانین جاری کشور و حقوق اشخاص، از جنبه اجتماعی برای تسهیل شرایط پذیرش در جامعه، مطالبه اجرای این الزامات توسط ذینفعان و مردم و فراهم کردن زمینه مراجعه مردم به دست‌­اندرکاران متخصص و دارای صلاحیت بررسی و تحکیم شود، نتایج بسیار مفید، موثر و کارآمدتری خواهد داشت.

در این جلسه منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان نیز اظهار داشت: مشکلی که در حال‌حاضر در جامعه ما وجود دارد این موضوع است که ایمنی، جدی گرفته نمی‌شود. در حالیکه هزینه ایمنی جزو ضروری‌ترین هزینه‌هاست و در بخش ساختمان، اهمیت ویژه‌­ای دارد که در همه مباحث بخصوص مباحث ۱۲ و ۲۲ مقرارت ملی ساختمان بر آن تاکید شده است.

شیبانی‌اصل ۵ تغییر نگرش ضروری را در جامعه برشمرد که باید در اجرای مقررات ملی ساختمان مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: اولین تغییر نگرش در بحث ایمنی است. دومین تغییر نگرش بی‌توجهی به نگه‌داری ساختمان‌ها است. ما در این بخش فاقد مالکان خواهان نگه‌داری از ساختمان‌ها هستیم و ساختارهای موجود به شدت از نهادینه شدن این نگرش ممانعت می‌کنند که باید در صدد رفع مشکل فوق برآییم. همچنین، سومین تغییر نگرش مربوط به مسئولیت‌پذیری است که حادثه ساختمان پلاسکو گواه این است که در حوادث ساختمانی باید مسئولیت‌پذیری لازم وکافی وجود داشته باشد. بی‌توجهی به تخصص چهارمین تغییرنگرشی است که باید در مورد آن تجدید نظر شود و در نهایت پنجمین عامل سوداگری در ساخت و ساز است که باید تغییر نگرش اصولی در مورد آن انجام گیرد.

وی تصریح کرد: چرا باید ساختمان‌های کنونی بعد از ۳۰ سال از ساخت آن، تخریب و از نو ساخته شود. در حالی که با نگهداری صحیح می­‌توان عمر آن را برای سالیان طولانی افزایش داد.

وی در بیان پیشنهاد خود به کمیته تدوین مبحث ۲۲ و سایر مباحث مقررات ملی ساختمان، بر رفع ابهام از واژه‌ها نیز تاکید کرد و افزود: از پراکنده‌گویی و ابهام در واژه‌ها در تدوین مباحث مقررات ملی ساختمان باید جلوگیری و نیز تلاش شود تا نگهداری از ساختمان‌ها از لحظه طراحی در مقررات ساختمان لحاظ شود.

شیبانی‌اصل همچنین گفت: مطابق نظر وزیر محترم راه و شهرسازی تدوین مقررات ملی ساختمان به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار گردید تا این مقررات بر اساس فرایند تحقیقی، پژوهشی صورت گیرد و از منابع پژوهشی سایر کشورها که شامل تجربیات موفق آنها در عرصه تئوری و عمل است بهره کافی برده شود.

وی ادامه داد: آموزش کدنویسی یکی دیگر از موضوعاتی است که بسیار ضروری است. در کشورهای توسعه یافته، اشخاص زیادی در نهادهای ذیربط شاغلند که آموزش کدنویسی دیده‌اند و این یکی از ضرورت‌های جامعه امروز ایران در تدوین ضوابط و مقررات حوزه ساخت و ساز بخصوص مقررات ملی ساختمان است.

نادر نجیمی رئیس کمیته تدوین مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیز از تدوین نهایی نظام اداری این مبحث توسط کمیته تدوین و وزارت کشور خبر داد و سایر اعضای کمیته نیز نظریات تخصصی و فنی مربوط به مباحث مقررات ملی ساختمان را بیان نمودند که با تبادل نظر حاضران ادامه یافت./

نظر شما