شناسهٔ خبر: 37767 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

شهرسازی ریل‌پایه؛ نظریه‌ای برای ‌کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها

قطار حومه ای قطارهای حومه‌ای طرحی است كه بر اساس نظریه شهرسازی ریل پایه باهدف كاهش تردد خودروهای شخصی و به‌منظور تقلیل تصادفات جاده‌ای و آلایندگی شهرهای بزرگ مطرح و درحال‌توسعه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن، حمل‌ونقل ریلی ازجمله شیوه‌های مرسوم حمل‌ونقل زمینی است كه واجد صرفه‌های اقتصادی بالا ازنظر مصرف انرژی و نیز ایمنی است. هرچند درگذشته به لحاظ سرعت كم قطارها، بهره‌گیری از ظرفیت راه‌آهن، بیشتر به‌منظور جابجایی كالا و مواد بوده است، اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حوادث جاده‌ای در كشور، حمل‌ونقل ریلی از استقبال بیشتری برخوردار شده است.

با مقایسه تولید گازهای آلاینده در دو بخش حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای به ازای هر واحد حمل و همچنین با در نظر گرفتن مصرف سوخت گازوئیل به این واقعیت می‌رسیم كه آثار آلوده‌کنندگی و تخریب محیط‌زیست توسط حمل‌ونقل ریلی بسیار كمتر از حمل‌ونقل جاده‌ای است

به‌طوری‌که طبق اعداد و ارقام موجود در بحث مقایسه هزینه‌های آلوده‌کنندگی حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، می‌توان نتیجه گرفت كه حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل خصوصاً حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار كارآمدتر بوده و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد بطوریكه با كاهش مصرف سوخت از طریق بهره‌گیری بیشتر از حمل‌ونقل ریلی در بخش حمل بار و مسافر می‌توان تا حد بسیاری زیادی از انتشار گازهای آلاینده كه باعث آلوده شدن هوا و محیط‌زیست می‌شوند جلوگیری كرد.

استاندارد نبودن برخی خودروهای تولیدی، عدم وجود خور دوهای فرسوده و مواردی ازاین‌دست نشان می‌دهد كه توجه به هرکدام از آن‌ها در كنترل آلودگی هوا تأثیر بسیاری زیادی دارد. درواقع بیش از ۸۰ درصد سهم آلودگی، ناشی از سوخت خودروها است؛ بنابراین استفاده از حمل‌ونقل ریلی بیشترین کار آیی و بهره‌وری را نسبت به سایر حمل‌ونقل دارد و همین‌طور كمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌كند. با توجه به سهم عمده منابع متحرك در آلودگی هوای تهران مانند خودروهای فرسوده و موتورسیكلت‌ها، توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان روش بهینه انتقال مسافر یك گزینه اجتناب‌ناپذیر است.

بی‌تردید با توسعه خطوط حومه‌ای و اتصال شبکه‌های حمل‌ونقلی مختلف با یكدیگر می‌توان روزانه چندین میلیون مسافر را در زمان مشخص و بدون مواجهه با ترافیك به مقصد رساند و از ورود سه تا پنج میلیون خودرو از ورودی‌های شهر تهران جلوگیری كرد.

كارشناسان ریلی و حمل‌ونقل حومه‌ای بر این باورند كه با استفاده از ظرفیت‌های شبكه حمل‌ونقل ریلی و اتصال این مجموعه به شریان‌های كشوری در اطراف شهر تهران می‌توان گام‌های مهم برای حل معضل ترافیك و مهم‌تر از همه كاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در کلان‌شهرها برداشت.

بدون شك خطوط برای قطارهای حومه‌ای طرحی است كه بر اساس نظریه شهرسازی ریل پایه باهدف كاهش تردد خودروهای شخصی و به‌منظور تقلیل تصادفات جاده‌ای و آلایندگی شهرهای بزرگ مطرح و درحال‌توسعه است.

نظر شما