شناسهٔ خبر: 37804 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات تجلیل از دست‌اندرکاران و تلاش‌گران ارتقاء ایمنی راه‌های استان همدان:

نیاز به اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی برای ایجاد حفاظ میانی و کناری در استان همدان/ گسترش راه‌های مواصلاتی استان موجب کاهش تصادفات جاده‌ای شده است

تصادف جاده‌ای مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه بزرگراه‌های استان فاقد حفاظ میانی هستند، گفت: استان همدان برای ایجاد حفاظ میانی و کناری بزرگراه‌ها نیازمند ۴۵ میلیارد تومان اعتبار است، این در حالیست که به گفته رئیس پلیس‌راه استان همدان، احداث آزادراه، بزرگراه و گسترش راه‌های مواصلاتی استان موجب کاهش تصادفات جاده‌ای شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان، محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در مراسم گردهمایی و تجلیل از دست‌اندرکاران و تلاش گران ارتقاء ایمنی راه‌ها در سفر جاده‌ای اظهار کرد: امروزه ارتقای ایمنی جاده‌ها در راستای کاهش تصادفات یکی از مقوله‌های مهمی است که باید تمام مسئولان در این زمینه تلاش کنند.

وی بابیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده‌ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده‌ای اعلام کرده است، افزود: همچنین شورای فرهنگ عمومی ۷ اردیبهشت‌ماه را به عنوان روز ایمنی حمل‌ونقل در تقویم سالانه ثبت کرده است.

وی از کاهش ۳۷ درصدی فوت‌شدگان تصادفات برون‌شهری استان همدان در ایام نوروز امسال خبر داد و تصریح کرد: این در حالی است که با گزارش‌های پیوسته از سوی مسئولان و رسانه ملی می‌توان فرهنگ استفاده از جاده و ماشین و رعایت قوانین و مقررات را به آحاد مردم یادآور شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ در تصادفات جاده‌ای کشور فوت شدند که از این تعداد ۷ هزار و ۷۹۴ نفر در تصادفات شهری، ۱۷ هزار و ۴۷۰ نفر در تصادفات برون‌شهری و یک هزار و ۵۶۷ نفر در تصادفات روستایی جان باختند.

رودباری بیان کرد: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر براثر سوانح جاده‌ای در کشور فوت شدند که نسبت به سال ۸۵ حدود ۱۱ هزار نفر کاهش داشته است.

وی از فزونی ۶ میلیون خودرو در سال ۸۵ به ۱۹ میلیون خودرو در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین در سال ۸۵، ۸ میلیون موتورسیکلت در سطح جاده‌های کشور وجود داشتند که در سال گذشته به ۱۵ میلیون رسیده است و با این وجود در طی این سال‌ها تصادفات برون‌شهری ۴۰ درصد کاهش داشته است که نشان‌دهنده ارتقای امین در سطح جاده‌هاست.

وی بابیان اینکه در سال گذشته ۵۵ دوربین ثبت سرعت در محورهای استان نصب و فعال بوده است، اظهار کرد: همچنین ۱۲ دوربین لیزردار بر روی دکل‌ها در سطح جاده‌های استان نصب و تا قبل از شروع سفرهای تابستانی فعال خواهد شد.

رودباری از وجود ۶۶ دستگاه تردد شمار در سطح جاده‌های استان خبر داد و گفت: این دستگاه‌ها به انجام ثبت سرعت، سبقت و فاصله طولی غیرمجاز می‌پردازند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۲۰ مجتمع خدماتی رفاهی در محورهای استان فعال هستند، بیان کرد: هدف از ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در طول جاده‌ها و تمرکز آن‌ها در یک مکان، دسترسی سریع رانندگان و مسافران به خدمات مورد نیاز، کاهش میزان تصادفات جاده‌ای و افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به ساخت راه‌ها و لزوم رعایت قوانین و مقررات آن، ابراز کرد: در هنگام راه‌سازی باید تمامی موارد ایمنی رعایت شود تا راهداری آن را تحویل و به بهره‌برداری برساند.

رودباری افزود: انتظار می‌رود مدیر ارشد استان و فرمانداران به مقوله ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات توجه داشته باشند و اعتبارات لازم را برای این بخش تخصیص دهند.

وی بابیان اینکه آموزش کاربران جاده‌ای خود عامل مهمی در کاهش تصادفات است، یادآور شد: این اداره کل در راستای ارتقای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای آموزش‌های لازم را به مدیران فنی، رانندگان ناوگان باری و مسافربری داده است.

وی ادامه داد: در طرح ایمنی سازی مدارس حاشیه شهر، ۴۰۰ مدرسه با ۵ هزار دانش‌آموز از آموزش‌های لازم در جهت پیشگیری از تصادفات جاده‌ای بهره‌مند شدند.

وی بابیان اینکه بسیاری از تصادفات ناشی از نقص خودروها است، گفت: رانندگان خودروهای سنگین باید با مراجعه به مراکز معاینه فنی از صحت خودروی خود مطلع شوند و در غیر این صورت کارت هوشمند آنان لغو خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: استان همدان دارای ۶۰۰ کیلومتر راه شریانی است و تاکنون به اصلاح هزار کیلومتر شیب شیروانی راه‌های استان پرداخته است.

رودباری بابیان اینکه بزرگراه‌های استان فاقد حفاظ میانی هستند، افزود: استان همدان برای ایجاد حفاظ میانی و کناری بزرگراه‌ها نیازمند ۴۵ میلیارد تومان اعتبار است.

همچنین سرهنگ رضا عزیزی رئیس پلیس‌راه استان همدان در این مراسم اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارائه از فوت‌شدگان حوادث ترافیکی استان همدان در سال گذشته ۵۰ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ ساله بودند که از این تعداد ۷۳ درصد مرد و ۲۷ درصد زن بودند.

وی افزود: ۱۸ درصد جان‌باختگان سال گذشته در استان همدان زیر ۲۰ سال، ۱۵ درصد ۲۱ تا ۳۰ سال، ۲۰ درصد ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۵ درصد ۴۱ تا ۵۰ سال، ۱۳ درصد ۵۱ تا ۶۰ سال و ۱۹ درصد بالای ۶۰ سال سن داشتند.

وی بابیان اینکه چهار عامل انسانی، راه، وسایل نقلیه و شرایط جوی زمینه‌ساز تصادفات است، تصریح کرد: همچنین مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در کشورهای توسعه یافته فزونی خودروها، عدم مهارت رانندگی، عدم زیرساخت‌های ارتباطی و مواصلاتی و سایر عوامل دیگر است.

رئیس پلیس‌راه استان همدان اظهار کرد: در سال ۸۵ تصادفات برون‌شهری استان همدان منجر به فوت ۶۶۷ نفر شده است که در سال گذشته به ۳۵۸ نفر تقلیل پیدا کرده است که به طور سالانه ۶/۴ درصد تصادفات جاده‌ای کاهش داشته است.

عزیزی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تصادفات جاده‌ای ارتقای فرهنگ ترافیکی است، بیان کرد: احداث بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و گسترش راه‌های مواصلاتی استان از دیگر عوامل کاهش تصادفات جاده‌ای است.

وی افزود: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با همکاری پلیس‌راه ۱۰۶ نقطه حادثه‌خیز را شناسایی و ۳۶ نقطه اصلاح شده که به ۷۰ نقطه حادثه‌خیز کاهش پیدا کرده است.

رئیس پلیس‌راه استان همدان اظهار کرد: ۴۹ درصد تصادفات برون‌شهری استان همدان به دلیل واژگونی خودرو است که از میانگین کشوری بالاتر است.

عزیزی از کاهش ۴۶ درصدی حوادث ترافیکی از سال‌های ۸۵ تا ۹۵ خبر داد و گفت: همچنین ۲۳ درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از سرعت غیرمجاز بوده است.

وی بابیان اینکه در راستای کاهش تصادفات برون‌شهری باید نیوجرسی را جایگزین گاردریل کرد، افزود: برابر با دستورالعمل مصوب شده، باید از نیوجرسی به عنوان حفاظ مطمئن در محورهای استان استفاده شود و نسبت به جمع‌آوری گاردریل عامل تشدیدکننده تصادفات اقدام شود.

بهروز کارخانه‌ای مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان نیز گفت: چهار عامل انسان، جاده، شرایط آب و هوایی و وسیله نقلیه عامل تصادف جاده‌ای هستند.

وی افزود: ۱۰۰ درصد عوامل تصادفات جاده‌ای عامل انسانی است چرا که انسان باید بداند در چه لحظه‌ای حرکت و توقف کند.

وی تصریح کرد: در جهان سالانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر به علت حوادث سوانح جاده‌ای فوت می‌کنند و در زمانی که شرایط جوی تغییر و گرم می‌شود مرگ و میر ناشی از تصادفات افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان بیان کرد: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در محور نهاوند- فیروزان ۱۹۷ مورد حادثه ایجاد شده که از این تعداد ۹۱ مورد مرتبط با حوادث اقلیمی بوده است.

نظر شما