شناسهٔ خبر: 37817 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سال گذشته صورت گرفت:

رسيدگي به بيش از ۵۰۰۰ تخلف اضافه تناژ/ استفاده بیش از ۵ میلیون مسافر از ناوگان حمل و نقل عمومی برون‌شهری

محمدرضا نازک کار مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان گزارشی از تخلف اضافه تناژ، جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی برون‌شهری و مراجعه خودروهای سنگين به مراکز معاینه فنی را در سال گذشته ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان، محمدرضا نازک‌کار مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان در نشست تخصصی حوزه ایمنی و ترافیک اداره کل گفت: بر اساس آمار مأخوذه از سیستم اضافه تناژ اداره کل، در سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ فقره تخلف اضافه تناژ از سوی پلیس‌راه استان کشف و برای اعمال قانون معرفی شدند.

وی در ادامه ضمن تقدیر از همکاری پلیس‌راه استان افزود: بررسی آمارها حاکی است که در سال گذشته به‌طور متوسط بالغ بر ۴۵۰ تخلف اضافه تناژ به‌طور ماهانه در سیستم ثبت تخلفات اضافه تناژ ثبت و مشمول پرداخت جریمه شده است.

 وی سپس با اشاره به این نکته که جریمه‌های اخذ شده به هیچ وجه با آسیب‌های جدی که حمل بار اضافی به راه‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی وارد می‌کند مطابقت ندارد، گفت: تخریب محورهای مواصلاتی به خصوص راه‌های اصلی و شریانی استان، وارد آمدن آسیب به ابنیه راه و به ویژه پل‌هایی می‌شود که با صرف هزینه‌های بالا ساخته می‌شوند و افزایش تصادفات و تلفات رانندگی از جمله تبعات منفی اضافه‌بار است که متوجه آحاد جامعه می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان در ادامه از رانندگان وسایط نقلیه سنگین خواست با رعایت میزان مجاز حمل بار، ضمن سهیم شدن در ارتقاء ایمنی تردد جلوی آسیب رساندن به سرمایه‌های ملی را بگیرند.

این مقام مسئول تصریح کرد: راه‌اندازی گشت‌های نظارتی نامحسوس با مشارکت پلیس‌راه استان یکی دیگر از اقداماتی است که این اداره کل در راستای برخورد با تخلفات اضافه تناژ همه‌ساله در دست اجرا دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اعلام این خبر افزود: در سال گذشته ۵ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۳۳ نفر مسافر طی ۷۱۹ هزار و ۴۸ سفر به مقاصد داخل و خارج استان توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی عزیمت نمودند.

 وی سپس با اشاره به این نکته که ۶۰ درصد جابجایی مسافر در سال گذشته در قالب سفر درون استانی و ۴۰ درصد نیز در قالب سفر برون‌استانی صورت پذیرفته است، گفت: سرانه سفر با وسایط نقلیه حمل‌ونقل عمومی مسافری در استان طی سال گذشته به ترتیب اتوبوس ۱۴/۵ نفر-مینی بوس ۱۶/۴ نفر و سواری ۳/۹ نفر بوده است.

نازک‌کار سپس گفت: از کل سفرهای انجام یافته، ۱۱۱ هزار و ۹۳۰ سفر توسط اتوبوس، ۱۳۶ هزار و ۱۰۵ سفر با مینی‌بوس و ۴۷۱ هزار و ۱۳ سفر نیز توسط سواری انجام گرفته است.

 وی افزود: طی این مدت به ترتیب شهرستان‌های رشت با جابجایی ۳ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۴۷ نفر، انزلی با ۴۲۱ هزار و ۹۲۷ نفر و لاهیجان با ۳۸۵ هزار و ۱۴۰ نفر مسافر بالاترین آمار جابجایی را به خود اختصاص دادند.

این مقام مسئول بیان کرد: ۱۱۶ شرکت حمل و نقل مسافر برون‌شهری در گیلان فعال هستند، همچنین ۸۰۴۵ هزار ناوگان حمل و نقل عمومی در گیلان فعالیت می‌کنند که ۳۰۹۶ دستگاه مربوط به بخش حمل‌ونقل مسافر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گيلان همچنین گفت: به طور متوسط ماهیانه بیش از ۱۶۰۰ خودروی سنگین شامل انواع کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس به دو مرکز فعال معاینه فنی استان مراجعه نموده که ۹۲ درصد آن‌ها موفق به اخذ برگه معاینه فنی شدند.

آقای نازک‌کار در ادامه افزود: تعداد ۱۸۲۲۴ مورد پس از سپری نمودن مراحل مختلف تست مكانيزه برگه معاينه فنی دريافت نمودند و به ۱۵۱۹ مورد نيز به دليل داشتن اشكالات فنی جهت رفع نواقص مشاهده شده و مراجعه مجدد به مركز معاينه فنی مهلت لازم داده شد.

شايان ذكر است خودروهای سنگين پس از ورود به مراکز معاینه فنی مراحل مختلف تست مكانيزه را كه شامل بررسی ميزان آلايندگی - ميزان صدا - لغزش جانبی چرخ‌های جلو - تست کمک‌فنر - تست كيلومترشمار- تست ترمز- تست جلوبندی - تست ظاهری اطراف بدنه - تست نور چراغ را پشت سر می‌گذارند و در صورت تأیید برگه معاینه فنی دریافت می‌نمایند.

نظر شما