شناسهٔ خبر: 37875 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم بویراحمد درمجلس شورای اسلامی خبر داد

ساخت۸۰۰ کیلومتر راه روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم/ رشد سه برابری اعتبارات عمرانی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید

غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت که بهسازی و آسفالت افزون بر ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان بیانگر اهتمام ویژه دولت یازدهم به مناطق محروم و توسعه پایدار در روستاهاست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلام محمد زارعی، با اعلام این خبراظهار کرد: افزون بر دو میلیون مترمربع نیز بهسازی و آسفالت در سطح معابر روستایی استان در دولت تدبیر و امید انجام شده که در طول همه دولت‌ها بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایرنا، ۶۱۰۰ کیلومتر راه ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان چهار هزار و ۵۳۰ کیلومتر روستایی است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای یکهزار و ۷۶۲ روستاست که از این تعداد ۷۲۲ مورد بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

بیش از ۴۴ درصد جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها سکونت دارند.

وی تصریح کرد: مردم مناطق محروم و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد در سالیان متمادی همواره از توزیع ناعادلانه امکانات و منابع نگران بودند و همین امر سبب افزایش بی رویه مهاجرت به مرکز استان شد.

زارعی یادآور شد: اکنون با توزیع عادلانه منابع و اهتمام جدی دولت و مسئولان امر نسبت به توسعه پایدار در روستاها، میزان مهاجرت به شهر یاسوج تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و حتی در مناطق عشایری استان نیز مهاجرت معکوس شکل گرفته است.

وی گفت: پس از فراهم شدن امکانات زیست عشایری در دولت تدبیر و امید، ۸۰۰ خانوار نیز در مناطق مختلف استان کهگیلویه وبویراحمد دوباره به جمع عشایر بازگشتند.

کهگیلویه وبویراحمد ۱۲هزار خانوار عشایری با ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میزان اعتبارات عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در دولت یازدهم و از سال ۹۲ تا ۹۴ افزون بر سه برابر رشد یافت.

زارعی گفت: ظرف چهار سال گذشته افزون بر ۵۰۰۰ میلیارد ریال برای شهرستان‌های بویراحمد و دنا پیش‌بینی شد که البته به دلیل کمبود منابع مالی و مشکلات اقتصادی در کشور به‌ویژه در مورد ماده ۱۸۰ بخشی از این اعتبار هنوز تخصیص نیافته است.

وی افزود: شهر یاسوج با وجود منابع، ظرفیت‌ها و مواهب طبیعی و خدادادی یکی از شهرهای راهبردی و مورد هدف گردشگری در ایران به‌ویژه در شرایطی که بسیاری از استان‌ها و مناطق کشور دچار مشکلات و معضلات زیست محیطی شده‌اند، خواهد بود.

زارعی حاشیه‌نشینی را یکی از معضلات و مشکلات اساسی شهر یاسوج دانست و گفت: باید بتوان با سوق دادن امکانات و منابع در روستاها زمینه کاهش میزان مهاجرت به این شهر را کاهش داد.

بیش از ۳۸ هزار نفر اکنون در حاشیه شهر یاسوج و در دو منطقه سررود شمالی و جنوبی ساکن هستند.

نظر شما