شناسهٔ خبر: 37876 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه آبادی خبر داد:

افتتاح ۵هزار و دويست كيلومتر راه هوايی جديد در آسمان کشور/ ترافیک پروازی در آسمان ایران از امروز روان‌تر می‌شود/ اولین رادار خریداری شده فردا وارد کشور می‌شود

مه‌آبادی درجمع مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی‌کشور همزمان با افتتاح ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط‌هوایی جدید در آسمان کشور خبر داد که از اين به بعد صد در صد ترافيك هوايی فضای كشور درمسيرهای مستقيم و يك طرفه و با استفاده از فناوری‌RNAVانجام و بالغ ۶۰ درصد ترافيك داخلی و بين‌المللی‌در موقعيتی قرار می‌گيرندكه می‌توانند از فناوری نوين RNAV كه دقيق‌ترين شيوه برای ناوبری هوايی است استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌الله مه‌آبادی در حاشیه مراسم افتتاح ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید به خبرنگاران گفت:امروز يكی از بزرگترين رويدادهای تاريخ حمل و نقل هوايی ایران در قالب بخش دوم فاز اول مدیریت آسمان ایرانشهر به بهره‌برداری می رسد که يك تحولی بزرگ را در شركت ناوبری هوايی ايران رقم خواهد زد.

وی با اعلام اینکه فاز اول طرح مديريت آسمان ايران شهر با هدف رقابتی شدن فضای كشور و تبديل شدن فضای آسمان ايران به نقطه تعادل منطقه ‌ای تدوين شده است، تصریح کرد:امروز بيش از ۵ هزار و دويست كيلومتر راه هوايی جديد در فضای كشور افتتاح خواهيم كرد و شرايط به گونه ای خواهد شد كه از اين به بعد صد در صد ترافيك هوايی فضای كشور درمسيرهای مستقيم و يك طرفه و با استفاده از فناوري RNAVانجام و بالغ ۶۰ درصد ترافيك داخلی و بين المللی و همينطورپ روازهاي عبوری در موقعيتي قرار مي گيرند كه مي‌توانند از فناوری نوين RNAV كه دقيق‌ترين شيوه برای ناوبری هوايي است در راههای هوايی استفاده كنند.

وی ادامه داد:تلاش ما اين بوده است كه بتوانيم از فرصت استراتژيك و ژئوپلیتیک كشور برای اجرای سياست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف سند چشم انداز در آسمان كشور استفاده كنيم.

مه آبادی در خصوص اينكه تا به حال چه ميزانی از اين طرح اجرا شده است، گفت: در بخش اول این طرح که سال ۹۴ اجرایی شد ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح شد و پس از آن در سال ۹۵ نیز ۲ هزار کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح کردیم و امروز نیز ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید در فضای کشور افتتاح شد.

وی در خصوص ميزان سرمايه گذاری انجام شده برای انجام این طرح، گفت: انچه انجام شده رويداد نرم افزاری است و با استفاده از ظرفيت‌های موجود بوده است. چيزی حدود سه دهه است اين تلاش‌ها برای اصلاح ساختار فضای كشور انجام مي شود اما در دو سال گذشته با حمايت‌هاي خاص وزير و همكاريهاي بي بديل نهادهاي فراقوه اي و شخص سردار باقری اين اتفاق افتاد وتلاش‌هايي كه برای طراحي راهها و مسيرها از سوی متخصیصن امر انجام شد کار را نهایی کرد.

مه آبادی در عین حال گفت:متاسفانه علی رغم اين تلاش‌ها رقباي ما در منطقه سرمايه گذاری های سنگينی كرده اند. تلاش ما اين است كه در مرحله اول بتوانيم ترافيك موجود را حفظ كنيم و در فاز بعد با سرمايه گذاری هایی كه در خريد رادارها و اجرای فاز دوم و سوم طرح مديريت آسمان ايران شهر داريم بتوانيم فضا را رقابتي‌تر كنيم.

وی در خصوص وضعيت پروازهاي عبوري گفت:هم اکنون موفق به ثبت رشد ۱۰.۸درصدی نسبت به سال قبل در پروازهاي عبوری شده ایم.

وي در خصوص كاهش نقاط كور نیز گفت: در فضای كشورمان به واسطه نقاط ممنوعه شکست‌های زیادی داشته ایم و چندين نقطه بحراني داشتيم كه مورد اعتراض سازمان های بين المللي قرار گرفته است  اما امروز و به واسطه اجرای این طرح بسياری از گره‌هاي ترافيكي برطرف مي شود كه باعث مي شود هم ترافيك روان تری و هم سطح ايمني در ناوبري هوايي به طرز چشمگيري ارتقا يابد.

مه ابادی در خصوص خريد تجهيزات گفت: تا پايان سال نوسازي در بخش سامانه‌ها انجام مي شود در حوزه ناوبري خريدهاي خوبي انجام داديم كه به زودي در فرودگاههاي مختلف نصب مي‌شود. در حوزه راداري اولين رادار خریداری شده تا فردا  ترخيص و در  فرودگاه بندرعباس نصب مي شود.

نظر شما