شناسهٔ خبر: 38012 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست صمیمانه با تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل مطرح شد:

تاکید آخوندی بر تغییر انگاره بنگاه‌داری و رفع مشکلات با همکاری تشکل‌های صنفی/ لزوم راه‌اندازی سیستم لیزینگ در حمل‌ونقل عمومی/ برندسازی در حمل‌ونقل جاده‌ای به مفهوم تشکیل بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس است

جلسه وزیر راه و شهرسازی در نشستی صمیمانه با تشکل‌های صنفی صنعت حمل‌ونقل کشور با اشاره به مسائل و مشکلات این بخش گفت: همه باید با هم تلاش کنیم زیرا این کاری نیست که بتوان به‌صورت فردی انجام داد بلکه کار سختی است و ابتدا باید انگاره بنگاه‌داری در کشور تغییر کند و من خوش‌بینم با کمک شما اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشستی صمیمانه میزبان روسای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل بود و در این جلسه به بررسی مسائل و مشکلات بخش خصوصی فعال در حمل‌ونقل کشور گوش فرا داد.

وزیر راه و شهرسازی پس از استماع سخنان نمایندگان تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل اظهار داشت: از آنجا که شما عزیزان کمابیش با نظرات من آشنا هستید، در این جلسه بیشتر تمایل داشتم شنونده باشم که نکات مهمی از جانب شما مطرح شد و باید به اتفاق پیگیری شوند.

وی افزود: اساسا مشکلات اقتصادی در کشور ما به گونه‌ای است که نمی‌تواند بنگاه‌های بزرگ مقیاس شکل بگیرد و این مساله شامل تمام بخش‌های اقتصادی مانند ساخت‌وساز مسکن نیز می‌شود.

آخوندی بخش مسکن را از چنین مشکلاتی مستثنا ندانست و گفت: اگر کسی متقاضی ساخت یک مجموعه باشد عملاً به‌قدری متحمل پرداخت هزینه‌های گوناگون می‌شود که سرانجام منصرف می‌شود. اما در مقابل مشکلات تک‌سازی بسیار کمتر است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید داشت: باید دست‌به‌دست هم دهیم و تلاش کنیم تا این مشکل را برطرف کنیم و مادامی‌که بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس شکل نگیرد از نظام بهره‌وری خوبی بهره‌مند نخواهیم شد.

وی با اشاره به پروژه برندسازی در شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای که توسط معاون وی داود کشاورزیان در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح‌شده، گفت: این ایده بسیار مفید و صحیح است زیرا مفهوم برند‌سازی همان تشکیل بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس است.

آخوندی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا مشکلات اجرای آن برطرف شود بیان داشت: از زمان حضور من در وزارت راه و شهرسازی همواره به این مسئله که اگر حمل‌ونقل ۸ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد، اما حتی یک درصد هم در بازار بورس سهمی ندارد، اشاره کرده‌ام.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مسئله بیانگر وجود نداشتن شرکت بزرگ‌مقیاسی با قابلیت عرضه سهم در بازار بورس است. البته این مساله در حمل‌ونقل می‌تواند عمیق‌تر باشد زیر امکان انجام کارهای ریز و پراکنده وجود دارد، زیرا شرکت‌هایی که از دل بخش خصوصی متولدشده باشند و در بازار بورس قرار گرفته باشند بسیار کم است و شاید به تعداد انگشت‌های دست هم نرسد.

وی تأکید کرد: قاعدتاً همه باید باهم تلاش کنیم زیرا این مسئله کاری نیست که بتوان به‌صورت فردی انجام داد بلکه کار سختی است که باید انگاره بنگاه‌داری در کشور تغییر کند. من خوش‌بینم با کمک دوستان بتوانیم کارهای مثبتی انجام دهیم.

آخوندی در ادامه بیان داشت: برای رفع این مشکلات نیاز به یک بازنگری در فرایندها داریم. لذا از معاون حمل‌ونقل وزارتخانه درخواست کردم فرایندهای حمل‌ونقل را ارزیابی و نقاط دست و پاگیر را شناسایی کند تا به کمک شما تمام فرایندهای حمل‌ونقل را مورد ارزیابی قرار دهیم. البته ادعایی نداریم که این فرایندها کارآمد هستند این فراینده‌ها قابل بازخوانی بوده و با پیشرفت فناوری این فرایندها نیز قابل بازنگری هستند. بنابراین اگر دوستان ما در بخش خصوصی مواردی را برای مطرح کردن داشته باشند، حاضریم در مورد آن بحث و نسبت به بازنگری فرایندهای حمل‌ونقل همواره استقبال کنیم. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  «با درد دل کردن کاری از پیش نمی‌توان برد اما با توجه بر فرایندها در بخش مالیات، صدور مجوز‌ها و بارنامه‌ها می‌توان به ترتیب بر مسائل و مشکلات فائق آمد.» گفت: به اعتقاد بنده، می‌توانیم در حوزه تمدنی با کشورهای همسایه و آسیای میانه ارتباط برقرار کنیم زیرا تأکید بر مسئله منطقه خاورمیانه نگاه غربی است که آن نیز باید از نگاه درون منطقه‌ای در حوزه دیگری موردتوجه قرار گیرد و از این طریق می‌توان نگاه استراتژیک خود را مطرح کرد.

وی افزود: طی ۲۰ سال اخیر به‌طور حتم باید راه‌آهن هرات به تاجیکستان را متصل می‌کردیم تا رقابت جدی‌تری با ترکمنستان ایجاد می‌شد. همچنین باید اتصال بنادر گوادر به چابهار را ایجاد و مشکلات مرز میلک را برطرف می‌کردیم. اما به دلیل اینکه نگاه ما استراتژیک نبوده همواره با مشکل مواجه بوده‌ایم. انی در حالی است که به مبحث لجستیک پارک به شکل عام اعتقاد دارم و بحث ترانزیت به‌صورت گسترده در حال پیگیری است و می‌توان آن را با همدیگر پیش برد.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم  برای لجستیک پارک‌های مخصوص کالاهای فاسدشدنی و کشاورزی باید یک فرایند مستقل فراهم کنیم و آخر کار باید مدل لیزینگ را راه‌اندازی کنیم. اکنون لیزینگ خودرو شخصی وجود دارد اما وارد بخش تجاری سیستم حمل‌ونقل نشده است ازاین‌رو سیستم لیزینگ باید در بخش ریلی و جاده‌ای راه‌اندازی شود.

نظر شما