شناسهٔ خبر: 38018 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت:

افتتاح راه‌های هوايی جديد و افزايش جذابيت عبور از آسمان ايران/ توسعه بیزنس پروازهای داخلی با ورود هواپیماهای کوچک

هواپیما هما افتتاح ۷ مسیر بین‌المللی با قابليتRNAV۱ برای اولین بار در‌‌کشور، افتتاح ۵هزار و دويست‌كيلومتر راه هوايی جديد در آسمان کشور، ورود نخستین هواپیمای ای. تی. آر به کشور تا دو هفته دیگر،آغاز بهره‌برداری از ده‌ها فرودگاه نیمه‌تعطیل با ورود هواپیماهای‌کوچک، اجرای طرح مسافرت سریع در فرودگاه امام اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: همزمان با اعلام خبر ورود نخستین فروند از هواپیماهای ای.تی. آر به کشور از سوی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اسلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی از آغاز بهره‌برداری از ده‌ها فرودگاه نیمه‌تعطیل با ورود هواپیماهای‌کوچک خبر داد و گفت:درحال حاضر به غیر از ۵ فرودگاه‌کشور باقی فرودگاه‌ها زیان‌ده بوده و برنامه‌ اصلی این بودکه پروازهای فرودگاه‌های نیمه تعطیل را با ورود این هواپیماها حداقل به روزی سه پرواز برسانیم.

وی اه‌اندازی پروازهای داخلی و توسعه بیزنس حمل و نقل داخلی را در بخش بار و مسافر ایده بسیار به‌جا و اقتصادی دانست و گفت: مسئله این است که درحال حاضر به غیر از ۵ فرودگاه کشور باقی فرودگاهها زیان ده بوده و اقتصادی نیستند و اکثرا تعطیل هستند و حتی هم اکنون فرودگاهی داریم که تنها یک روز درهفته پرواز دارد و تمام پتانسیل این فرودگاه‌ها غیراستفاده می‌ماند و برنامه ی اصلی این بود که پروازهای این فرودگاه‌ها را به حداقل روزی سه پرواز برسانیم.

به گفته سلامی این مزیت را ایران دارد و مثلا کشوری مثل امارات یا قطر به دلیل اینکه پهناور نیست و شرایط جغرافیایی ایران را ندارد نمی‌تواند پرواز داخلی داشته باشد ولی ایران با داشتن شهرهای متنوع و فاصله ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزارتایی بین مراکز اصلی می‌تواند بهترین پروازها را برای ای. تی. آرهای کوچک مهیا کند.

مروری داریم بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت ...

آغاز بهره‌برداری از ده‌ها فرودگاه نیمه‌تعطیل با ورود هواپیماهای‌کوچک

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در آستانه ورود نخستین هواپیمای ای. تی. آر به کشور به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: دولت برنامه اقتصادی‌کردن ده‌ها فرودگاه نیمه تعطیل کشور را با ورود این هواییماها رسما آغاز خواهد زد.

وی با اشاره به انتقادات و اظهارنظرهای گوناگون در خصوص خرید هواپیما، تاکید‌کرد که سخن گفتن درخصوص این صنعت باید از طرف کارشناسان و متخصصین مربوطه باشد و درعین حال نادیده‌گرفتن موفقیت بزرگ دولت در خریدهای هوایی را غیرعادلانه توصیف کرد.

سلامی با بیان اینکه منتقدان از ورشکستگی فرودگاهها و اقدامات نجات دهنده و ثمربخش دولت بی خبرند، اضافه کرد: دولت ۱۸۰ هواپیمای پهن پیکر و باریک پیکر با ظرفیت‌های بالای ۱۰۰ نفره خریداری کرده است و در این بین خرید ۲۰ هواپیمایی ۷۰ تا ۹۰ نفره از خانواده جت‌های ملخی برای اقتصادی کردن فرودگاههای زیان‌ده ضرورت داشت و حتی باید بیش از این از این مدل هواپیماها خریداری شود.

پروازهای منطقه‌ای؛ یکی از فرصت‌های از دست رفته ایران

وی استفاده از بیزنس پروازهای منطقه‌ای را یکی از فرصت‌های از دست رفته ایران دانست و ادامه داد:صاحب یک کشورپهناور و چهارفصل هستیم؛ با این حال بیشتر بار جابجایی مسافران چه از لحاظ تجاری و چه توریستی روی دوش جاده است و به همین دلیل حادثه و تلفات جاده‌ای در کشور زیاد است. این درحالی است که به کارگیری هواپیماهای پهن پیکر و بزرگ در مسیرهای کوچک اقتصادی نیست. مخصوصا پروازهای به سمت یاسوج، سنندج، همدان، کرمانشاه و ... نیاز به هواپیماهای کوچک دارد که می‌توان به وسیله‌ی آنها روزی چند نوبت پرواز داشت و اگر قرار باشد هواپیمای ۲۰۰ نفره درهفته فقط یک‌بار پرواز کند مردم سفر جاده‌ای را ترجیح می‌دهند.

به گفته ی سلامی‌برنامه منظم پروازهای منطقه‌ای بین استان‌ها مردم را به سفر هوایی ترغیب و دلگرم می‌کند.

ای. تی. آرها برای اقتصاد خانواده ایرانی مناسب است

وی درعین حال این هواپیماها را برای اقتصاد خانواده ایرانی مناسب خواند و گفت:این هواپیماها نیازمند خدمه پروازی زیادی نیستند و درعین حال می‌تواند با حذف آپشن‌های اضافی مثل پذیرایی در مسیرهای خیلی کوتاه، قیمت تمام شده بلیت را برای مسافر پایین آورد. همین حالا اکثر پروازهای کوتاه در اروپا با همین ای. تی. آرها انجام می‌شود که بسیار به صرفه است و حتی گاهی موارد در مسیرهای بیست دقیقه‌ای به دلیل آنکه مسافر تنها یک کیف دستی به همراه دارد و هزینه بار را نمی‌پردازد بلیت بسیار ارزان تمام می شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر شیراز، اصفهان، تهران و مشهد را مراکز اصلی استانی قرار دهیم متوجه می‌شویم که بیش از اروپا امکان برقراری پروازهای کوتاه و استفاده از این بیزینس را داریم. درست مثل شهرهای آلمان که به اروپای مرکزی روزی ده‌ها پرواز دارد ما هم می توانیم از موقعیت جغرافیایی کشور خود استفاده کنیم.

 ایده به‌جا و اقتصادی توسعه بیزنس پروازهای داخلی

وی راه‌اندازی پروازهای داخلی و توسعه بیزنس حمل و نقل داخلی را در بخش بار و مسافر ایده بسیار به‌جا و اقتصادی دانست و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مسئله این است که درحال حاضر به غیر از ۵ فرودگاه کشور باقی فرودگاهها زیان ده بوده و اقتصادی نیستند و اکثرا تعطیل هستند و حتی هم اکنون فرودگاهی داریم که تنها یک روز درهفته پرواز دارد و تمام پتانسیل این فرودگاه‌ها غیراستفاده می‌ماند و برنامه ی اصلی این بود که پروازهای این فرودگاه‌ها را به حداقل روزی سه پرواز برسانیم.

به گفته سلامی این مزیت را ایران دارد و مثلا کشوری مثل امارات یا قطر به دلیل اینکه پهناور نیست و شرایط جغرافیایی ایران را ندارد نمی‌تواند پرواز داخلی داشته باشد ولی ایران با داشتن شهرهای متنوع و فاصله ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزارتایی بین مراکز اصلی می‌تواند بهترین پروازها را برای ای. تی. آرهای کوچک مهیا کند.

ورود نخستین هواپیمای ای. تی. آر به کشور تا دو هفته دیگر

فرهاد پرورش گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است هر ۴ فروند از این هواپیماها به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود تا در مسیرهای کوتاه هوایی از این هواپیماها استفاده شود.

وی با بیان اینکه این هواپیماها برای پروازهای کوتاه برد به مراکز استانها و جزایر جنوب ایران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این هواپیماها می‌تواند از جنوب ایران به دبی و یا از تبریز و یا ارومیه به باکو پرواز کنند.

پرورش با اشاره به سفر خلبانان ایران ایر برای انتقال این هواپیماها به کشور بیان کرد:با توجه به این که قرارداد خرید ۲۰ فروند ای. تی. آر دیر منعقد شد لذا کادر پروازی برای انجام آموزش‌های مورد نیاز دیر به فرانسه اعزام شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: هم اکنون خلبانان و کادر پروازی ایران ایر در فرانسه هستند تا با برگزاری دوره های آموزشی به همراه خلبانان فرانسوی این هواپیماها را به ایران منتقل کنند و نخستین فروند آن نیز تا دو هفته دیگر وارد ایران می شو

افتتاح ۵هزار و دويست كيلومتر راه هوايی جديد در آسمان کشور

عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی، اردشیر نوریان؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رحمت‌اله مه‌آبادی؛ رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها پس از سخنرانی و ارایه اطلاعات درباره اجرای فاز نخست پروژه فراملی «مدیریت آسمان ایرانشهر» و تکمیل آن با افتتاح ۵۲۰۰ کیلومتر راه هوایی، وارد هسته مرکز کنترل فضای کشور شدند.

وزیر راه‌وشهرسازی با دستور به سرشیفت این مرکز، ۵۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید را رسما به بهره‌برداری رساند. وی در ادامه نظر سرشیفت را درباره بهره‌برداری از این رویداد بزرگ تاریخی جویا شد و سرشیفت ضمن تشکر از حمایت‌های وزیر و تلاش متخصصان این شرکت، بهره‌برداری از این راه‌های هوایی را بسیار موثر و مفید توصیف کرد و گفت: «قطعا با بهره‌برداری از این مسیرهای هوایی ضریب ایمنی پروازها و دقت در هدایت آن‌ها افزایش می‌یابد و استرس کمتری بر کارکنان اداره‌کل مراقبت پرواز وارد می‌شود

این پروژه بخش دوم از فاز نخست پروژه فراملی «مدیریت آسمان ایرانشهر» بود. در بخش نخست این فاز، ۷۱۰۰ کیلومتر راه هوایی به بهره‌برداری رسید و امروز ۵۲۰۰ کیلومتر راه هوایی افتتاح شد تا صد در صد ترافيک هوايی فضای كشور در مسيرهای مستقيم و يک طرفه و با استفاده از فناوري RNAV انجام شود.

همچنین در این مراسم سکتور ۵ با حضور اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد تا براساس پیش‌بینی ترافیکی آماده پذیرش پروازهای آسیای جنوب شرق به شمال آفریفا باشد. بر این اساس با تقسیم سکتور ۵ به دو بخش٬ متخصصان شرکت فرودگاه‌ها می‌توانند ضمن پذیرش ترافیک هوایی بیشتر، سرویس بهتری به ایرلاین‌ها ارایه دهن

ترافیک پروازی در آسمان ایران از امروز روان‌تر می‌شود/ اولین رادار خریداری شده فردا وارد کشور می‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی‌کشور همزمان با افتتاح ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط‌هوایی جدید در آسمان کشور خبر داد که از اين به بعد صد در صد ترافيك هوايی فضای كشور درمسيرهای مستقيم و يك طرفه و با استفاده از فناوری‌RNAVانجام و بالغ ۶۰ درصد ترافيك داخلی و بين‌المللی‌در موقعيتی قرار می‌گيرندكه می‌توانند از فناوری نوين RNAV كه دقيق‌ترين شيوه برای ناوبری هوايی است استفاده كنند.

مه آبادی در خصوص اينكه تا به حال چه ميزانی از اين طرح اجرا شده است، گفت: در بخش اول این طرح که سال ۹۴ اجرایی شد ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح شد و پس از آن در سال ۹۵ نیز ۲ هزار کیلومتر راه هوایی جدید افتتاح کردیم و امروز نیز ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید در فضای کشور افتتاح شد.

وی در خصوص ميزان سرمايه گذاری انجام شده برای انجام این طرح، گفت: انچه انجام شده رويداد نرم افزاری است و با استفاده از ظرفيت‌های موجود بوده است. چيزی حدود سه دهه است اين تلاش‌ها برای اصلاح ساختار فضای كشور انجام مي شود اما در دو سال گذشته با حمايت‌هاي خاص وزير و همكاريهاي بي بديل نهادهاي فراقوه اي و شخص سردار باقری اين اتفاق افتاد وتلاش‌هايي كه برای طراحي راهها و مسيرها از سوی متخصیصن امر انجام شد کار را نهایی کرد.

مه آبادی در عین حال گفت:متاسفانه علی رغم اين تلاش‌ها رقباي ما در منطقه سرمايه گذاری های سنگينی كرده اند. تلاش ما اين است كه در مرحله اول بتوانيم ترافيك موجود را حفظ كنيم و در فاز بعد با سرمايه گذاری هایی كه در خريد رادارها و اجرای فاز دوم و سوم طرح مديريت آسمان ايران شهر داريم بتوانيم فضا را رقابتي‌تر كنيم.

افزایش ۲۰درصدی تعداد مسافران و ۱۵درصدی نشست و برخاست هواپیماها در سال ۱۳۹۵/ دستاوردها در حوزه هوایی شعار نیستند

عباس آخوندی در مراسم افتتاح بخش دوم فاز اول طرح فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر گفت: خوشحالم که این خبر خوب را به مردم بدهم که امروز ۵۲۰۰ کیلومتر مسیر جدید هوایی به افتتاح می‌رسد.

وی با بیان اینکه بحث استفاده از ظرفیت آسمان ایران همواره مطرح بوده و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به مفهوم ترانزیت تاکید شده است، گفت: یکی از مهمترین محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث ترانزیت است که ترانزیت هوایی هم بخشی از آن محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: کار در حوزه هوانوردی باید در سطح جهانی باشد و با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد اگر می‌خواهیم سهمی در بازار هوایی دنیا داشته باشیم باید سطح رقابت ایران در سطح جهانی افزایش یابد.

آخوندی ادامه داد: باید بتوانیم در سطح بین المللی در حوزه‌های ایمنی، دانش، تجهیز به دستاوردهای فناورانه با رقیبان قدرت رقابت داشته باشیم و این اقتدار را در سطح جهانی به دست بیاوریم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز در این جهت حرکت می‌کنیم که موقعیت خود را در منطقه و در سطح جهان باز پس بگیریم اظهار داشت: تمام آنچه که در این حوزه صورت گرفته است اقدامات دانش بنیان است این دستاوردها شعار نیستند و برای جلب توجه مردم هم نیست. تمام این دستاوردها و موفقیت‌ها واقعی هستند و برای افزایش قدرت ایران در صنعت هوانوردی ایجاد شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز شاهد اتفاقات نو در صنعت هوانوردی هستیم، گفت: افزایش ترانزیت عبوری و تایید ایکائو دستاوردهای کشور در صنعت هوانوردی را تایید می‌کند و توانسته‌ایم ظرف دو سال اخیر ترانزیت عبوری کشور را به دو برابر افزایش بدهیم.

آخوندی تاکید کرد: تمام این دستاوردها نتیجه تلاش دولت تدبیر و امید برای محقق کردن اهداف برجام بوده است.

وی ادامه داد: وقتی مدعی هستیم که می‌خواهیم که پروازهای عبوری ایران را افزایش دهیم تحقق این برنامه مستلزم جلب اعتماد خطوط هوایی دنیا است که برای عبور خطوط هوایی دنیا از آسمان ایران اقدامات بسیار پیچیده‌ای انجام شده است و جلب اعتماد آنها کار ساده‌ای نیست.

آخوندی افزود: وقتی می‌خواهیم ایران در بخش ترانزیت عبوری در منطقه جایگاه برتری را داشته باشد باید صلاحیت خود را به همگان نشان دهیم و برای این کار باید بتوانیم تمام تجهیزات صنعت هوانوردی را به روز کنیم.

وی با اشاره به نوسازی سیستم ناوبری هوایی ایران گفت: امروز توانسته‌ایم بخش های کنترلی بر روی زمین را افزایش دهیم به طوری که ۵ مرکز کنترلی را به ۱۳ مرکز کنترلی افزایش داده‌ایم. امیدوارم به این ترتیب بتوانیم قدرت مالی و سهم ایران از بازار هوانوردی جهان را افزایش دهیم.

خرید هواپیماهای‌کوچک بحران زیان‌دهی فرودگاه‌ها را حل می‌کند

هادی‌ بهادری  خرید هواپیماهای کوچک را در توسعه حمل و نقل هوایی و قرارگرفتن فرودگاه‌ها در مسیر اقتصادی حائز اهمیت خواند و گفت: برای هر مسئله‌ای باید به دنبال راه‌حل خاص آن باشیم. برای برقراری پروازهای روزانه بین‌استانی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ مناسب نبود و اصولا شرکت‌های هواپیمایی تمایلی به سرمایه‌گذاری در خطوط هوایی کوچک نداشتند. ضمن اینکه انتظار اینکه هواپیمای بالای صد نفره وارد ناوگان هوایی کوچک شود غیرمعقول بود.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه بسیاری از پروازهای منطقه‌ای تحت‌شعاع همین مسئله قرارگرفته بود، گفت: فرودگاه‌های کوچک دچار ضعف اقتصادی شده بودند به همین دلیل ترکیب هواپیماهای پهن پیکر و کوچک در سبد خرید هواپیما بهترین انتخاب بود که منجر به مدیریت این بحران شد.

فرودگاه‌ها به مدار حمل و نقل کشور باز می‌گردند

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس دهم ادامه داد: هواپیماهای ای. تی. آر تا حدود زیادی کمک‌دهنده وضع موجود هستند. هم‌اکنون بسیاری از فرودگاه‌های ما بازدهی اقتصادی ندارند و اصلا پروازی در طول روز در این فرودگاه‌ها انجام نمی‌شود. با ورود این هواپیماها این فرودگاه‌ها به مدار حمل و نقل کشور باز می‌گردند ضمن اینکه استفاده اقتصادی از فرودگاه‌ها باعث توسعه شهرها نیز می‌شود.

به گفته بهادری یکی از زمینه‌های توسعه شهرها توسعه فرودگاه‌ها است و اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم به توسعه مردم این مناطق هم کمک کرده‌ایم.

وی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بسیاری از حوزه‌ها را قابل دفاع خواند و با اشاره به انتقادها درخصوص عدم تحویل واحدهای مسکن مهر در برخی استان‌ها نیز گفت: مسکن یک نیاز اجتماعی است ولی قرار نیست فرد با خرید خانه در یک چهاردیواری حبس شود، بلکه باید بتواند با محیط اطراف ارتباط داشته باشد.

اجرای طرح مسافرت سریع در فرودگاه امام/کاهش زمان ايستايی پیش از سفر مسافران به یک ساعت

حمدرضا بیاتی مدیر همکاری‌های بین‌المللی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) پس از ديداربا نمایندگان  یاتا (انجمن بین‌المللی شركت‌های هواپیمایی) اعلام نمود كه همکاری با اين سازمان در خصوص اجرای پروژ‌ه‌ای با نام Fast Travel (مسافرت سریع) آغاز شده است.

وی در مورد این همکاری گفت: هدف از این پروژه تسهیل پروسه جريان مسافري و کاهش زمان ایستایی مسافر در محوطه چک-‌این است. کانسپت اصلی این پروژه به این صورت است که مدت زماني كه مسافر در فرودگاه از تاکسی پیاده و از گیت گذرنامه عبور می‌کند حدود ۱۰ دقیقه به طول بینجامد.

بیاتی افزود: این پروژه را یاتا در بسياری از فرودگاههای بزرگ دنیا با موفقیت پیاده کرده است و با توجه به برنامه ريزی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در راستاي ارائه خدمات مطلوب‌تر به مسافران محترم مقرر شد كه اين طرح در فرودگاه حضرت امام (ره) نيز اجرايي شود.

به گفته او اتفاق مهمی که با اجرایی شدن پروژه فست تراول می‌افتد این است که ما به جای اختصاص دادن زمان سه ساعته به هر مسافر، آن را در نهايت به یک ساعت کاهش خواهیم داد.

مدیر همکاری‌های بین‌المللی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در خصوص چگونگی این عملکرد توسط مسافر توضیح داد: فاز اول پروژه، موبایل‌چک-این و آنلاین‌چک‌-این به علاوه سلف بگیج دراپ (Self Baggage Drop) است، به این معنی که چک-این و گرفتن کارت پرواز توسط مسافر به صورت آنلاین و یا به وسیله موبایل از طریق اپلیکیشن انجام می‌شود و با رسیدن به فرودگاه، موبایل آنان درواقع بعنوان كارت پرواز خواهد بود و مسافر با استفاده از کیوسک‌های اتوماتيك مستقر درمحوطه ترمينال می تواند تگ بار همراه خود را نيز دريافت كند که این پروسه تنها یک دقیقه به طول می‌انجامد.

نظر شما