شناسهٔ خبر: 38026 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در دومین نشست تخصصی ایرانشهر قزوین:

حفظ هویت تاریخی و فرهنگی مهم‌ترین وظیفه ما در قبال آیندگان است

نشست عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در دومین نشست تخصصی ایرانشهر قزوین با عنوان شهر آرمانی، شهر واقعی مطرح کرد: شهر قزوین از نظر تاریخی و فرهنگی دارای جایگاه مهمی در کشور است و در بخش‌های شهرنشینی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی زمینه‌های بسیاری دارد که لازم است مسئولان شهری به آن بیشتر توجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، دکتر حسین ایمانی جاجرمی در دومین نشست تخصصی ایران‌شهر قزوین که با عنوان شهر آرمانی، شهر واقعی در سالن آمفی‌تئاتر آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام (ره) قزوین برگزار شد، گفت: امروزه شهرهای ما به سمتی پیش می‌روند که در حال از دست دادن هویت‌های تاریخی فرهنگی و اجتماعی خود هستند.

وی افزود: هویت‌های تاریخی و فرهنگی ما سرمایه‌های ارزشمند و غیرقابل بازگشتی هستند که متأسفانه در حال از بین رفتن بوده و اگر در راه حفظ و نگهداری آن‌ها اقدامی انجام ندهیم در نهایت چیزی برای ارائه به آیندگان نخواهیم داشت.

عضو کمیته تخصصی معماری و شهر مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه شهرهای ما تبدیل به سکونتگاه‌های خودرو محور شده اضافه کرد: ایران از جمله کشورهای خانواده محور بوده که ارزش‌های خانوادگی برای مردم بسیار حائز اهمیت است و ما باید در طراحی شهرها به گونه‌ای عمل کنیم که خانواده‌ها فضاهای فرهنگی و تفریحی و اجتماعی خود را از دست ندهند.

وی بیان کرد: پیش‌تر در شهرهای ما فضاهایی پیش‌بینی شده بود برای استفاده خانواده‌ها که امروزه با توجه به خودرو محور شدن شهرها و قربانی شدن آن‌ها برای آمد و شد خودروها، این فضاها از جامعه سلب شده و خانواده‌ها در معرض آسیب‌های اجتماعی فراوانی قرار گرفته‌اند. به طوری که مسائل خانواده در کشور ما امروز به چالشی بزرگ برای دولت تبدیل شده اما در گذشته این مسئله برای کشور یک بحران نبود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی گفت: شهرها محل زندگی معلولان، کودکان و افراد کهنسال هم است و به همین خاطر مسئولان شهری، شهرداری‌ها، شورای شهر و سایر ارگان‌های تصمیم‌گیرنده لازم است در طراحی‌های شهری نگاه جامع و کامل‌تری نسبت به جامعهٔ هدف و خواسته‌ها و نیازهای آنان داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اتفاق‌های ناخوشایندی در امور شهری در حال وقوع است، افزود: شهرهای ما امروزه با بحران‌هایی روبرو هستند که ضعف در مدیریت و همچنین تصمیم‌گیری‌های غلط در مورد مسائل شهری باعث شده که هرچقدر بیشتر رو به جلو حرکت می‌کنیم این بحران‌های شهری جدی‌تر و پررنگ‌تر می‌شوند.

جاجرمی با اشاره به اینکه مسئله خانواده محوری در ایران بسیار حائز اهمیت بوده، بیان کرد: با نگاهی به تاریخ و فرهنگ گذشتگان خود در می‌یابیم خانواده یکی از اساسی‌ترین رکن‌های جامعه بوده و در شهرها برای خود فضا و حریمی داشتند که متأسفانه امروز این فضا به خاطر برنامه‌ریزی‌های غلط و به بهانه ساخت خانه‌های ارزان و یا فضاهای تجاری از بین رفته و ما در حال نابودی ارزش‌های اجتماعی خانوادگی فرهنگی و تاریخی شهرهای خود هستیم.

جاجرمی با بیان اینکه ما نباید به راحتی از هویت‌های تاریخی خود بگذریم، افزود: متأسفانه جامعهٔ ما به شدت رو به سمت مصرف‌گرایی و کالایی محور شدن پیش می‌رود و در همین راستا مسئولان شهری فضاهای عمومی و اجتماعی که در واقع حق شهروندان است را به راحتی از بین برده و فضاهای تجاری را جایگزین آن‌ها می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: چند سالی است که بزرگ فکر کردن را فراموش کرده و تنها خود را به اجرای طرح‌های بزرگ معطوف کرده‌ایم اما باید بدانیم میراث فرهنگی اجتماعی و فرهنگی بخش بزرگی از هویت ما را تشکیل می‌دهد که باید در حفظ آن تلاش کنیم چون این‌ها سرمایه‌های باارزشی هستند که در صورت از دست رفتن غیرقابل بازگشت می‌باشند.

جاجرمی در پایان با توجه به اینکه شهر قزوین از نظر فرهنگی، تاریخی و ارزش اجتماعی دارای جایگاه مهمی در کشور است، گفت: قزوین در بخش‌های شهرنشینی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی بسیار مستعد رشد و پیشرفت بوده و زمینه‌های بسیاری دارد که لازم است مسئولان شهری به آن بیشتر توجه کنند.

گفتنی است در دومین نشست تخصصی ایران‌شهر قزوین که با عنوان شهر آرمانی، شهر واقعی در سالن آمفی‌تئاتر آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام (ره) قزوین با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و انجمن دوستداران یادمان‌ها برگزار شد، دکتر حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی، دکتر معززی مدیر اجرایی دبیرخانه ایرانشهری وزارت راه و شهرسازی مهندس مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی، مهندس اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری و مهندس رافع ناصری فر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری این اداره کل، دکتر فرزانه نظری پور معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین و جمعی از مدیران، مسئولین و جامعه مهندسین و دانشگاهیان حضور داشتند.

نظر شما