شناسهٔ خبر: 38049 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت:

پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۱ درصدی در راه‌آهن قزوین- رشت/ راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه پیگیری می‌شود/ تشریح عملکرد ریلی منطقه در نیمه نخست سال ۲۰۱۷

قطار ايستگاه پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در راه‌آهن قزوین-رشت، راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه پیگیری می‌شود و استفاده از ظرفیت های همکاری های ریلی در منطقه خاورمیانه ضروری است و ... از جمله مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۱ درصدی در راه‌آهن قزوین-رشت

جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن از افتتاح راه‌آهن همدان در آینده نزدیک خبر داد و و ضمن ابراز امیدواری به اتمام عملیات ریل‌گذاری سه پروژه قزوین-رشت، غرب کشور و ارومیه در فصل بهار در پاسخ به منتقدان راه‌ٖآهن قزوین-رشت گفت: این آقایان یا شناختی از حمل‌ونقل در این محور ریلی ندارند یا مغرضانه سخن بر زبان می‌آورند.

وی افزود: همچنین عملیات ریل‌گذاری در پروژه راه‌آهن‌های قزوین-رشت، غرب کشور و ارومیه با سرعت تمام در حال انجام است که امیدواریم در فصل بهار خبر اتمام ریل‌گذاری این سه پروژه را اعلام کنیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۳ هزار نیروی انسانی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان فعال هستند و بخش زیرسازی بالغ‌بر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مابقی طی ۲ سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون شرکت ساخت و توسعه با تأکید بر اینکه باید نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن از چابهار به آستارا تکمیل کنیم» عنوان کرد: مشتریان خارجی کریدور شمال-جنوب بارها اعلام آمادگی برای تأمین مالی این پروژه کرده‌اند به‌طوری‌که علاوه بر آذربایجان، چینی‌ها و هندی‌ها نیز ابراز علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه کردند

راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه پیگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌اهن ایران در حاشیه نوزدهمین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه گفت: یکی از  مهمترین نکات مورد توجه UIC راه‌اندازی کریدور جاده ابریشم است و توجه به راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی به دلیل قرار داشتن ایران در چهار راه‌ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب همواره یکی از  موارد پیگیری در جلسات مجمع به شمار می‌رود.

استفاده از ظرفیت های همکاری های ریلی در منطقه خاورمیانه ضروری است

مدیرکل اتحادیه منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) می گوید، ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری های ریلی در منطقه وجود دارد و این اتحادیه در انسجام همکاری های ریلی بین کشورهای خاورمیانه نقش مهمی ایفا می کند.

مدیرکل اتحادیه منطقه ای راه آهن های خاورمیانه، توسعه و تکمیل سیستم های حمل و نقل ریلی، تبادل اطلاعات فنی بین کشورهای عضو و استانداردهای سازی در بخش حمل و نقل ریلی را از مهمترین برنامه های این اتحادیه برای فعال شدن جاده ابریشم و کریدور دنیای اسلام برای دسترسی به راه ریلی فرا اروپا عنوان کرد.

تشریح عملکرد  ریلی منطقه در نیمه نخست سال ۲۰۱۷

عباس نظری مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن در نوزدهمین اجلاس مجمع منطقه‌ای روسای راه‌آهن‌های خاورمیانه به تشریح عملکرد ریلی منطقه در ۶ ماه سال ۲۰۱۷ پرداخت.

نظری ادامه داد: این سمینار در راستای برنامه‌های در نظر گرفته شده برای پیشبرد اهداف UIC تشکیل شده و بر روی سه حوزه مهم خط و زیربنا، علایم و ارتباطات و مدیریت دارایی‌ها متمرکز خواهد شد. همچنین استانداردسازی در حوزه ریلی و دیجیتال سازی نیز از دیگر موضوعاتی است که توسط متخصصین و تیم اعزامی UIC در سمینار ارائه خواهد شد.

وی در این جلسه به ارائه گزارش ۶ ماه اول سال ۲۰۱۷ منطقه اشاره کرد و گفت: سندی تحت عنوان «چشم‌اندازی از وضعیت راه‌آهن‌های خاورمیانه، حرکت در مسیر صحیح» با تلاش گروهی دفتر منطقه‌ای امروز در اجلاس توضیح شده است. در این سند با تکیه بر وضعیت فعلی راه‌آهن‌های خاورميانه به بررسی پروژه‌های ریلی جهت تکمیل خطوط گسستگی پرداخته شده است.

تاكید بر همكاری‌های ریلی و فنی در راستای تحقق سیستم یكپارچه حمل و نقل ریلی منطقه‌ای

سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن در اجلاس منطقه‌ای UIC خاورمیانه گفت: لازم است تا همكاری‌های ریلی و فنی بیش از پیش تقویت شود و كشورهای منطقه تمركز بیشتری بر روی پروژه‌های منطقه‌ای و اتصال به هم داشته باشند و از هیچ تلاشی درجهت ارتباط بیشتر بین راه‌آهن‌های خاورمیانه فروگذار ننمایند تا بتوانیم به زودی شاهد یك سیستم یكپارچه حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه باشیم.

مدیر عامل شركت راه‌آهن ادامه داد: مجامع منطقه‌ای UIC با هدف گسترش همكاری‌های ریلی میان اعضای منطقه و شناسایی زمینه‌های جدید همكاری بین المللی نقش مهمی را در گسترش ارتباطات بین‌المللی و منطقه‌ای در جهت توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش مشاركت راه‌آهن‌‌ها در فعالیت‌ها برنامه‌ها و پروژه‌های UIC بازی می‌كنند.

تحقق اقتصاد مقاومتی در حمل‌ونقل تغییر سیاست از جاده به ریل است

خیر‌اله خادمی درباره وضعیت زیرساخت های حمل و نقلی کشور گفت: کشور ما کشوری است که ۹۰ درصد بخش حمل و نقل آن هم در زمینه بار و هم مسافر بر جاده استوار است. این وضعیت، چندان مطلوب نیست و علت آن، ارزان بودن انرژی و یارانه ای است که در بنزین وجود داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقتصادی‌ترین شکل حمل و نقل در دنیا حمل و نقل ریلی است و اتفاقا حمل و نقل جاده ای در بسیاری از کشورها جزء گران‌ترین شقوق حمل و نقل محسوب می شود، افزود: اگر بخواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کنیم، باید سیاست تغییر جاده به ریل را پیاده و اجرا کنیم.

خادمی رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی را شهرسازی ریل پایه عنوان و اظهار کرد: برای اجرای این سیاست قصد داریم شهرهای دارای مترو و قطار شهری را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم. به این صورت که ایستگاه های قطار در کلانشهرهای دارای مترو، به عنوان هاب حمل و نقلی آن شهر تبدیل شده و مسافران بتوانند از درب منزل تا مقصد نهایی با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی که ارزان و ایمن است، استفاده کنند.

ضرورت اجرای شبکه ریلی آسیایی و بازنگری شبکه حمل و نقل ملی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در چهارمین همایش تجاری و بانكی ایران-اروپا با تأکید براین نکته که ما موظفیم برای توسعه روابط با جهان بیرون شبکه ریلی آسیایی را در کشور ایجاد کنیم گفت: رویکرد ما در این مسیر بسیار فراتر از آن است که بخواهیم تنها به ساخت ریل بین شهرهای ایران بپردازیم، ما در وزارت راه و شهرسازی تصور می‌کنیم که این شبکه باید در تمامی منطقه تکمیل شود، ما منطقه آسیا را به عنوان یک منطقه یکپارچه درنظر گرفته و اعتقاد داریم که باید نقش و سهم خود را در آن به طور کامل ایفا کنیم.

وی اشاره به حوزه ناوگان کرد و ادامه داد: دنیای وسیعی از فرصت برای مشارکت ملی و بین‌المللی وجود دارد گفت: تا سال گذشته در حوزه ریل واگن‌هایی با عمر ۶۴ سال در حال تردد بودند، ناوگانی که برای چیزی حدود ۱۳ هزار کیلومتر شبکه راه‌اهن در کشور است، اگر قرار باشد شبکه ریلی ما به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند  (که باید این امر اتفاق بیفتد) و همچنین ضروری باشد که ما با کشورهای همسایه رفت و آمد ریلی ایمن و مطمئنی را برقرار کنیم و همچنین قرار باشد بخش عمده‌ای از بار کلانشهرها از جاده به ریل منتقل شود افزون بر نوسازی نیاز به توسعه چندین برابری حجم ناوگان در این بخش داریم.

نظر شما