شناسهٔ خبر: 38103 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اطلاع‌رسانی اشتباه در آمارهای مسکن مهر، ابزار تیلیغاتی برخی کاندیدای ریاست جمهوری/ افزایش دو برابری اعتبارات تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر در دولت یازدهم

مسكن مهر اعتبارات پروژه های خدمات زیرساخت مسکن مهر در زمینه تامین آب، برق و فاضلاب، در دولت یازدهم به ۱۱ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال رسید و به این ترتیب، اعتبارات این بخش نسبت به دولت دهم بیش از دو برابر افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا در کارزار انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، برخی از نامزدها با آگاهی یا بدون آگاهی و با هدف همراه کردن افکار عمومی و جلب آرا، اطلاعاتی غلط به مردم ارائه می‌کنند.

به عنوان نمونه، در هفته‌ای که گذشت یکی از نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در یکی از سخنرانی‌های خود در مورد قاچاق کالا اعلام کرد: «۲۵ میلیارد دلار در کشور قاچاق صورت می‌گیرد»؛ این در حالی است که بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرجع رسمی اعلام آمار و اطلاعات در مورد قاچاق، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این ستاد ابتدا در سال گذشته از کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق خبر داده بود و سخنگوی قاچاق در اطلاع رسانی خود اعلام کرده بود که حجم قاچاق برای سال ۹۵ حداکثر حدود ۱۳ میلیارد دلار است.

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق کالا نسبت به سال ۹۲ کاهش ۵۰ درصدی داشته است، در مورد اظهار نظرهای خلاف واقع در مورد قاچاق کالا گفت: اظهار نظرهایی که این روزها با هدف تشویش اذهان عمومی و جلب آرا در تبلیغات انتخاباتی مطرح می‌شود، در حقیقت ظلم به مجموعه خادمان ملت در دستگاه‌های عضو ستاد – از جمله گمرک جمهوری اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی - است. نامزدها باید در این مقوله تجدید نظر کنند و با تکیه بر آمار و اطلاعات دقیق اظهار نظر کنند.

این مساله فقط به موضوع قاچاق کالا خلاصه نمی‌شود، به تازگی یکی از موضوعاتی که دستمایه اطلاع‌رسانی اشتباه شده، «مسکن مهر» است.

پروژه مسکن مهر با هدف تامین واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد و کنترل بازار مسکن در دستور کار دولت نهم و دهم قرار گرفت؛ فرآیند قانونگذاری این پروژه در سال ۱۳۸۶ انجام شد و عملیات اجرایی آن برای شروع ساخت واحدهای مسکونی در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

این پروژه مخالفان زیادی داشت و دارد؛ چنانچه هفته گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به تشریح آسیب‌ها و نقص‌های این پروژه پرداخت و گفت: مسکن مهر یک طرح گمراه‌ کننده با بهره‌وری بسیار پایین بود و بیشتر اتلاف منابع ملی و تشدید مهاجرت را به عنوان سیاست‌های ضد توسعه‌ای به همراه داشت.

وی گفت: هم اکنون ١١٧‌هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی است؛ معنی آن این است که از مردم پول اخذ شده تا در محل مشخصی ساختمان سازی صورت گیرد، اما در نقطه‌ای خانه ساخته‌اند که متقاضی ندارد؛ آیا این عملکرد خیانت در امانت نیست؟

آخوندی تصریح کرد: گزارش سازمان بازرسی کل کشور در دولت قبل این موضوع را آشکار ساخته و مشاهده می‌شود این طرح دارای تخلف و اتلاف منابع ملی است و ظاهری دارد، چگونه می‌توان آن را افتخارآمیز دانست؟

با این حال دولت یازدهم خود را متعهد به اجرای تعهدات دولت قبل دانست و تکمیل این طرح را در دستور کار خود قرار داد؛ به نوعی که حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، هم اکنون تنها پنج درصد از پروژه مسکن مهر در سراسر کشور باقی مانده که آن هم در دست تکمیل است.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر، در ارتباط با عملکرد ریالی پروژه‌های خدمات زیرساخت مسکن مهر (تامین آب، برق و فاضلاب) در دوره‌های زمانی مدیریت دولت‌های دهم و یازدهم نیز گفت: در دوران طلایی درآمدهای ارزی و فروش نفت در دولت دهم، حدود ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به تامین زیرساخت های آب، برق و فاضلاب مسکن مهر تعلق گرفت.

محمدرضا امیرکمالی با اشاره به اینکه تامین منابع مالی در دولت یازدهم (تا پایان سال ۱۳۹۵) به ۱۱ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال (هزار و ۱۸۱ میلیارد تومان) افزایش یافت ، گفت: در شرایطی تامین اعتبارات دولتی برای تامین آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم بیش از دوبرابر شد که این دولت در زمینه فروش نفت و درآمدهای ارزی با مضایقی روبرو بود.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر گفت: از سال ۱۳۸۸ که احداث واحدهای مسکن مهر آغاز شد تا شروع دولت یازدهم ( اواسط سال ۱۳۹۲)، ۹۰۱ هزار واحد از دو میلیون و ۳۳۱ هزار واحد به پایان رسید و تحویل مردم شد؛ یعنی حدود ۳۹ درصد پروژه مسکن مهر در دولت دهم به مردم تحویل داده شد.

وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم (اواسط سال ۱۳۹۲) تا امروز (۱۳ اردیبهشت ماه) خدمات زیرساخت آب و برق و فاضلاب توسط شرکت های آب و فاضلاب،‌ شرکت های توزیع نیروی برق و شرکت های برق منطقه ای تامین و یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۹۵۹ واحد از مجموع ۲ میلیون و ۳۳۱ هزار واحد تحویل مردم شده است. به عبارتی دیگر، ۸۵ درصد از پروژه های مسکن مهر به بهره برداری رسیده و مردم از آن بهره مند هستند./

نظر شما