شناسهٔ خبر: 38241 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اردبیل:

تشریح وضعیت سکونت‌گاه غیررسمی اردبیل/ پرداخت تسهیلات به سه هزار متقاضی بافت فرسوده در اردبیل

عبدالرحمن روحی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر یک‌هزار و ۱۴۵.۹ دهم هکتار از مساحت سه شهرستان استان اردبیل را سکونتگاه غیررسمی و بافت ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، عبدالرحمن روحی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در جلسه شورای اداری گفت: ما در سال گذشته موفق شدیم در یک جلسه ستاد ملی بازآفرینی با حضور مسئولان کشوری، استاندار اردبیل، مدیرکل راه و شهرسازی و فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان حضور پیدا کنیم.

وی به مهم‌ترین مصوبه این ستاد ملی در ارتباط با استان اردبیل اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مصوبه تخصیص یک ردیف ویژه اعتباری برای جبران عقب‌ماندگی و توسعه متوازن شهرهای استان بود که در کنار آن شاهد تخصیص ردیف بودجه‌ای با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی در استان اردبیل برای هموطنان بودیم تا در کنار آن توسعه فضاهای عمومی در محدوده بافت ناکارآمد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی اجرایی شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان از اجرای مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه کسب و کار خرد در محلات هدف به صورت پایلوت کشوری خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی و پیش‌نگری از گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهرهای استان اردبیل با هدف توسعه روستاهای پیرامون شهرهای استان اردبیل به عنوان پایلوت ملی در این استان اجرایی شده است.

روحی به برنامه ویژه بازآفرینی بافت قدیم و ارزشمند شهرهای استان اشاره کرد و افزود: ما موفق به تشکیل هفت جلسه ستاد استانی با ۵۵ مصوبه و ۱۳ ستاد شهرستانی با ۴۰ بند مصوبه بازآفرینی شدیم و هشت کارگاه تخصصی نیز در قالب فرهنگی، اقتصادی و پیشگیری شکل گرفت.

وی به سایر فعالیت‌ها در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: تهیه یک فیلم با رویکرد شناسایی محل‌های هدف و تدارک برنامه نرم‌افزاری و برگزاری دو دوره با حضور اساتید ملی و همچنین استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش بازآفرینی با حضور اساتید برجسته بین‌المللی و کشوری و حضور تمام دستگاه‌های عضو ستاد در کارگاه مشترک بازآفرینی در این زمینه انجام شده است.

روحی از بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان به همراه معاونان از محلات هدف اردبیل، پارس‌آباد و خلخال خبر داد و بیان کرد: در این بازدیدها بسیاری از نقاط قوت و ضعف‌های احتمالی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در قالب اعطای تسهیلات ما تنها استانی هستیم که در کنار سهمیه تخصیصی، هزار و ۵۰۰ واحدی استان موفق شدیم ۵۰۰ واحد سهمیه مازاد را نیز دریافت کنیم که جا دارد از همراهی مدیریت بانک مسکن استان اردبیل در پرداخت این تسهیلات به متقاضیان قدردانی کنیم که بیشترین همکاری را با ما داشتند.

روحی به پروژه‌های در حال اجرا نیز اشاره کرد و ادامه داد: سالن ورزشی ایران‌آباد به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع با پیشرفت ۷۵ درصد، اجرای آسفالت معابر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایران‌آباد، پناه‌آباد به میزان ۲۶ هزار و ۶۶۰ مترمربع با پیشرفت صد درصد و پروژه خانه محله در شهرستان مشگین‌شهر با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در محله حسنعلی دره‌سی در حال اجراست.

وی از تکمیل و راه‌اندازی پروژه شاه اسماعیل خطایی از طرح‌های ساماندهی اطراف بقعه شیخ صفی‌الدین با زیربنای پنج هزار مترمربع به عنوان یک پروژه کالبدی خبر داد و اظهار کرد: در قالب طرح مطالعاتی، طرح پایلوت با عنوان اجرای برنامه توانمندسازی اجتماع محور مدنظر قرار گرفته و در استان اردبیل به عنوان پایلوت ملی در حال اجراست.

روحی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در محلات هدف که ۳۰ درصد مساحت کل شهرهای استان را تشکیل می‌دهد، ضرورت دارد عمران و بهسازی از طریق ستاد بازآفرینی انجام شود.

وی در ادامه گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت ناکارآمد در اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال بیش از یک‌هزار و ۵۲۳.۳ دهم هکتار است.

روحی افزود: بافت فرسوده و ناکارآمد اردبیل ۹۶۳ هکتار که ۱۵ درصد سطح شهر، در پارس‌آباد ۲۴۸ هکتار ۲۱ درصد سطح شهر، در مشگین‌شهر ۹۵ هکتار هشت درصد مساحت شهر و در خلخال نیز ۸۴ هکتار ۱۷ درصد مساحت شهر را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: سکونت‌گاه غیررسمی شهر اردبیل ۸۱۲ هکتار است که از نظر جمعیت ۳۱ درصد و ۱۵ محله اردبیل را شامل می‌شود.

روحی اضافه کرد: در پارس‌آباد هفت محله به مساحت ۱۵۸ هکتار با پوشش جمعیتی ۲۶ درصد و در مشگین‌شهر ۱۷۶ هکتار سکونت‌گاه غیررسمی که ۱۵ درصد مساحت و ۳۳ درصد جمعیت شهری را شامل می‌شود، دارای چنین ویژگی‌هایی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ما با چهار شهرداری اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال تفاهم‌نامه امضا کردیم و در کنار آن با چهار دانشگاه محقق اردبیلی، آزاد اسلامی، مدیریت صنعتی و علمی کاربردی نیز تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری مشترک در حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی داریم که امیدواریم شاهد به نتیجه رسیدن این تفاهم‌نامه‌های همکاری باشیم.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: سال قبل توانستیم دستگاه‌های مختلف را دور هم جمع کنیم تا یک سری محلات هدف را که تعریف شدند، در قالب ستاد بازآفرینی با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی نسبت به تعریف پروژه و اقدام مشترک هدف‌گذاری داشته باشیم.

روحی تصریح کرد: در اقدام مشترک با شهرداری محله گلمغان در اردبیل، دره حسنعلی در مشگین‌شهر و زیر نهر تراب در پارس‌آباد به عنوان محله‌های هدف شناسایی شدند تا در این مناطق با همکاری دستگاه‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی پروژه‌هایی تعریف شده و برنامه‌ریزی دقیقی به انجام برسد.

نظر شما