شناسهٔ خبر: 38257 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل سیستان و بلوچستان

جلسه اولین جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان با حضور معاونت فنی راه‌آهن کشور، مدیران ستادی حوزه فنی کشور با حضور اکثریت اعضاء به ریاست مدیرکل راه و شهرسازی استان در محل سالن کنفرانس راه‌آهن جنوب شرق کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، اولین جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان با حضور دکتر یزدانی معاونت فنی راه‌آهن کشور مدیران ستادی حوزه فنی کشور با حضور اکثریت اعضاء به ریاست مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی استان در محل سالن کنفرانس راه‌آهن جنوب شرق کشور برگزار شد.

مالکی مدیرکل راه و شهرسازی استان ضمن عرض خیرمقدم به کلیه اعضاء گفت: راه‌آهن یکی از محورهای توسعه است به‌ویژه استان ما که یک استان ساحلی است. بندر چابهار ظرفیت ۵/۲ تن کالا را در سال داشته که الآن به ۵/۸ تن ارتقاء پیدا کرده است با این افزایش دیگر جاده‌های ما  کشش حمل کالا را نخواهد داشت.

وی افزود: راه‌آهن چابهار به ایرانشهر و زاهدان که در دست اجرا است در ۴ قطعه طول مسیر از چابهار تا زاهدان ۶۲۰ کیلومتر با ۷۸ ایستگاه و ۴ تونل در دو فاز شروع شده است که فاز اول ۳۱۰ کیلومتر از چابهار تا ایرانشهر با پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصد است که ۳۲۵ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۲۵۰ میلیارد دیگر مطالبات پیمانکاری است که به‌صورت اسناد در حال تأمین است.

وی بیان کرد: همان‌طور که امسال به فرموده مقام معظم رهبری سال تولید و اشتغال است در این زمینه حدود ۱۲۰۰ نیرو حدود ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات مشغول بکار هستند و همچنین می‌شود گفت با توجه به اینکه بحث پتروشیمی در چابهار در حال احداث است و با توجه به ظرفیت عظیمی که الآن ترخیص کالا در بندر صورت می‌گیرد در افق طرح قرار شده ۸۵ میلیون تن کالا ترخیص شود.

وی ادامه داد: یکی از اهداف راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این است که کریدور جنوب شرق را به مرکز، شمال و آسیای میانه متصل کند.

این جلسه با هدف پیش‌بینی سوانح ریلی، شناسایی دقیق نقاط حادثه‌خیز در محدوده شهری و حوزه استانی و تلاش‌های صورت گرفته در رفع نواقص، سیستم کنترل قطار (atc کنترل و ctc ترمز) و اعلام ضعف‌ها و قوت‌های سیستم ریلی تشکیل شد.

دکتر یزدانی معاونت فنی راه‌آهن کشور گفت: توسعه حمل و نقل شرق کشور ضرورت ایمنی، امنیت و بهره‌وری است و واقعاً حمل و نقل عامل امنیت، ایمنی و بهره‌وری می‌شود در این استان فضا بکر است برای خدمت کردن خصوصاً در حوزه حمل و نقل  بطوریکه می‌توان گفت حمل و نقل عام‌المنفعه است.

وی افزود: راه‌آهن غرب کشور سوده ده نیست اما شرق کشور با حضور بندر چابهارـ زاهدان سنگان و منطقه سوده ده است با این اعتباراتی که به راه‌آهن زاهدان ـ چابهار ـ بیرجند تزریق می‌شود مدت‌زمانی طول می‌کشد تا به اتمام برسد به همین دلیل به دنبال یک سرمایه‌گذار هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسیم.

یزدانی بیان کرد: در راه‌آهن با مجوزی که سال ۸۴ گرفته در خصوص ترانزیت بین‌المللی دیتا، راه‌آهن توافقنامه‌ای را با شرکت ارتباطات زیرساخت امضاء کرده که به‌صورت انحصاری خط ترانزیت دیتا از پاکستان تا اروپا از طریق راه‌آهن منتقل شود این کار بدین معناست که حمل و نقل دارای امنیت است.

معاونت فنی راه‌آهن کشور اظهار داشت: راه‌آهن هر مسیری را با یک سرعت طراحی می‌سازد و عمدتاً یک مسیری را  با ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای حمل و نقل باری می‌سازیم همچنان که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که یک درصد از فروش نفت به بخش ریلی اختصاص داده و ابلاغ شده با هدف اینکه بار را از جاده به ریل بسپارند و دیگری کنترل تلفات انرژی انسان شود. یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز حمل و نقل باری است که شدیداً در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه فقط در خصوص حمل و نقل باری دو تا جمله فرمودند: ایجاد مزیت رقابتی برای حمل و نقل بار است که باعث افزایش توسعه می‌شود.

نظر شما