شناسهٔ خبر: 38335 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بخشنامه جديد اقامه نماز در پروازها به شركت‌های هواپيمايی ابلاغ شد

شرکت فرودگاه‌های کشور مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري از صدور بخشنامه جديد اقامه نماز در پروازها به كليه شركت‌های هواپيمايی خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی رضا جعفرزاده اظهارداشت: عصر امروز رئيس سازمان هواپيمايي كشوري به منظور رعايت اوقات شرعي اقامه نماز مسافران و احترام به شعائر اسلامي، بخشنامه جديد اقامه نماز در پروازها را صادر كرد.

وي افزود: در اين بخشنامه آمده است؛ تمامي مسافران هواپيماهاي ايراني از تمام مبادي و مقاصد و مسافران خطوط هوايي خارجي كه از مبادي ايران و يا به مقاصد درون ايران پرواز مي‌كنند، از حق اقامه نماز‌هاي يوميه در شرايط شايسته برخوردار بوده و اين حق بايد به رسميت شناخته شده و مورد احترام قرار گيرد.

مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري خاطرنشان كرد: در صورتي كه در زمان انجام يك پرواز، وقت شرعي نماز آغاز و در همان پرواز پايان يابد، خطوط هوايي موظفند اطلاعات مورد تقاضاي مسافران شامل زمان‌ شرعي و جهت قبله را در اختيار مسافران متقاضي قرار داده و در صورت امكان، مكاني مناسب و ايمن جهت اقامه فريضه نماز به مسافران معرفي كنند.

جعفرزاده ادامه داد: همچنين در مواردي كه وقت اقامه نماز پس از فرود هواپيما منقضي مي‌شود ليكن فرصت كافي جهت انجام تشريفات ورود به مقصد و اقامه نماز وجود ندارد، رعايت مفاد فوق ضروري است.

وي افزود: در صورتي كه وقت اقامه نماز، قبل از آغاز برنامه سوار كردن مسافران شروع شود و يا فرصت زماني اقامه نماز و طول پرواز به گونه‌اي باشد كه اقامه نماز در زمان پرواز امكان‌پذير نباشد، سوار كردن مسافران حداقل ۱۵ دقيقه بعد از ورود به وقت نماز آغاز شود و يا برنامه پرواز به گونه‌اي تغيير يابد كه امكان اقامه نماز پس از فرود و انجام تشريفات ورود به مقصد براي مسافران مهيا شود.

مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري گفت: در مواردي كه رعايت موارد فوق منجر به نقض الزامات ايمني و به خطر افتادن جان مسافران شود، رعايت الزامات ايمني ضروري بوده و محدوديت موجود با رعايت احترام و حقوق مسافران به آنها اعلام شده و در خصوص راهكارهاي جايگزين، حداكثر همكاري ممكن با مسافران به عمل­آيد.

جعفرازده در پايان ضمن الزامي دانستن بخشنامه مذكور تصريح كرد: براساس اين ابلاغيه تمامي شركت‌هاي هواپيمائي موظف هستند دستورالعمل‌ها و فرآيندهاي مرتبط با برنامه‌ريزي و مديريت پرواز را به گونه‌اي اصلاح و بازنگري كنندكه مفاد اين ابلاغيه در عمليات جاري شركت‌ها رعايت شود.

نظر شما