شناسهٔ خبر: 38358 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص تربیت مدیران فرودگاهی/ واکنش رسانه‌ها به ادعای خریدهای هوایی وزیر سابق/ تحمیل ۴۷۰۰ فراز و فرود اضافه به هواپیماهای ایرانی/ بهره برداری از فرودگاه کاشان

جلسه واکنش رسانه‌ها به ادعای خریدهایی هوایی وزیر سابق،تحمیل ۴۷۰۰ فراز و فرود اضافه به هواپیماهای ایرانی،هدفگذاری برای رقابت بین‌المللی درحوزه فرودگاهی،توصیه‌های آخوندی به تربیت مدیران فرودگاهی تراز اول، انجام روزانه ۳۰ پرواز برای اعزام حجاج از ابتدای مرداد ۹۶ و هم‌چنین اظهارات اصغر فخریه کاشان در خصوص تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام و اقتصاد صنعت‌هوایی اهم اخبار هوایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از نزدیک مرحله نهایی ارزیابی «طرح پرورش نسل آینده مدیران‌فرودگاهی» را مورد بازدید قرارداد. آخوندی که به همراه مه‌آبادی، رئیس‌ هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از مراحل اجرا و ارزیابی این طرح شامل آزمون تحلیل رفتاری، روانشناختی و شخصیتی، ارائه شفاهی تمرین کارتابل و نوشتاری و آزمون زبان دیدن میکرد در پایان طی نشستی با حضور اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و مدیران‌ کل سخنرانی کرد.

وی با گلایه از کالامحور و پروژه‌محور شدن و نادیده گرفتن ارزش انسان‌ها گفت: همان‌طور که در ارزیابی یک شرکت٬ انسان‌ها را ارزیابی نمی‌کنند و تعداد پروژه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند٬ در پروژه‌یی مثل مسکن که می‌بایست کیفیت زندگی انسان‌ها در نظر گرفته شود٬ به تعداد خانه‌ها اهمیت می‌دهند.

وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: انسان‌ها در همه جا باید ارزش اصلی را داشته باشند، انسان‌محوری نباید در حد شعار باشد و این موضوع باید درون و بیرون سازمان‌ها نهادینه شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت و بهره‌برداری از فرودگاه شیک برای انسان‌هایی که به آن‌ها اهمیت داده می‌شود و تعلق خاطر دارند، ارزشمند است در حالی که ساخت فرودگاه شیک برای انسان‌هایی که به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود، ارزشمند نیست ...

در زیر اهم اخبار حوزه هوایی را مرور می کنیم ...

تربیت‌نیروی انسانی متخصص از توسعه فیزیکی فرودگاه‌ها مهم‌تر است/هدفگذاری برای رقابت بین‌المللی درحوزه فرودگاهی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از نحوه برگزاری آزمون طرح پرورش نسل آینده مدیران فرودگاهی ایران بازدید کرد.

وی سپس به سخنرانی در جمع مدیران شرکت فرودگاه‌ها پرداخت و گفت: بحث اصلی من این است که مدیران فعال در صنعت هوانوردی ایران بتوانند در سطح جهانی کار کنند و ما در نهایت بتوانیم رقابتی بین فرودگاه‌های ایران با فرودگاه‌های بین‌المللی داشته باشیم.

وزير راه و شهرسازی ادامه داد: در جهانی که تحول در صنعت هوانوردی سرعت زیادی گرفته است داشتن مدیران فرودگاهی در تراز جهانی نکته بسیار مهمی است.

آخوندی به جمعیت جوان ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به جامعه جوان ایرانی نیاز داریم که نسل جدیدی را برای در دست گرفتن این صنعت تربیت کنیم که قدرت هدایت و لیدری این صنعت را داشته باشند.

به گفته وی توجه به تربیت نیروی متخصص در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است اما امروز این موضوع مورد توجه مدیریت شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته است.

اين مقام مسئول با اشاره به برگزاری طرح مدیران آینده فرودگاهی که به صورت آنلاین در شرکت فرودگاه‌ها برگزار شد، گفت: این که شما توانستید با استناد به یک سیستم علمی بین مدیران با صلاحیت و کارشناس داخل شرکت فرودگاه‌ها یک رقابت درون گروهی را بگذارید بسیار اهمیت دارد. ارزیابی شایستگی‌های مختلف مدیران و اعزام این کارشناسان به خارج از کشور برای آموزش نهایی بهترین راه برای شکل‌دهی نسل آینده مدیران شرکت فرودگاه است.

وی تربیت نیروی انسانی را کار ارزشمندی دانست که از توسعه فیزیکی فرودگاه‌ها مهم‌تر است و گفت: باید از پروژه محوری و همچنین کالا محوری فاصله بگیریم و موقعیت انسان‌ها و تربیت مدیران را در الویت قرار دهیم.

آخوندی ادامه داد: متاسفانه گاهی در ارزیابی‌ها شاهد هستیم به جای کیفیت موقعیت انسان‌ها تعداد پروژه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد مثلا وقتی می‌خواهند در حوزه مسکن اظهارنظر داشته باشند تعداد خانه‌های ساخته شده و نه کیفیت و رضایت و موقعیت انسان‌ها را مدنظر قرار می‌دهند.

مرور بخشی از اقدامات عجیب نیکزاد در حوزه حمل و نقل هوایی/ آقای نیکزاد، هواپیمایی نیاوردید که عکس یادگاری بگیرید!

در روزهای پایانی دوره نخست دولت تدبیر و امید و در زمانی که زمزمه‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم شروع به اوج‌گیری کرده بود ناگهان آماری عجیب توسط علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم درباره ورود هواپیماهای مسافربری به ناوگان هوایی کشور منتشر شد.

نیکزاد گفته بود: در مسئله هواپیما در موقع معارفه بنده ایران ۱۱۴ فروند هواپیما داشت و در زمان تودیع اینجانب ۲۲۳فروند شده بود اما بنده حتی با یک فروند عکس یادگاری نگرفتم.

اما اینکه این آمار چقدر با واقعیت فاصله دارد، مطلبی است که در ادامه به آن می پردازیم.

علی نیکزاد، در تاریخ ۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری در پایان نیمه دوم سال ۱۳۸۹ کل ناوگان هوایی کشور متشکل از ۱۵۵ فروند هواپیما بوده است که البته از این تعداد، برخی از هواپیماها به دلیل مشکلات فنی و نبود قطعات یدکی زمینگیر بوده‌اند.

مشخص نیست چرا نیکزاد گفته است که در زمان شروع به کارش ایران دارای ۱۱۴ فروند هواپیمای مسافربری بوده و چطور حتی آماری دقیق از وضعیت ناوگان هوایی در زمان کارش نداشته است. حتی در زمان استقرار دولت نهم نیز در سال ۱۳۸۴ تعداد هواپیماهای مسافربری کشور ۱۲۱ فروند بوده است.

بر اساس این آمار، بیشترین هواپیماهایی که در طی این دو سال وارد کشور شده‌اند عبارتند ازایرباس A۳۰۰، ایرباس۳۱۰، ایرباس ۳۲۰ و البته هواپیمای ام دی ۸۰ که تعداد آنها از ۱۵ فروند در سال ۱۳۸۹ به ۴۸ فروند در سال ۹۲ رسیده است.

از میان این هواپیماها، ایرباس‌های ۳۰۰ و ۳۱۰ هواپیماهایی بودند که تولیدشان از سال های پیش متوقف شده و تولید هواپیماهای ام دی ۸۰ نیز از سال ۱۹۹۹ متوقف شده بود و هر سه مدل هواپیما از سال‌های پیش در سراسر جهان در حال کنار رفتن بودند و جالب این است که بسیاری از هواپیماهای ام دی ۸۰ که در دوران نیکزاد وارد کشور شدند، هیچ مشتری نداشتند و معلوم نیست چطور سر از ایران درآوردند.

با یک حساب سر‌انگشتی مشخص می‌شود که در دو سالی که علی نیکزاد در راس وزارت راه و شهرسازی بوده، ۶۸ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است.

دولت قبل هواپیماهایی خرید که مشتری نداشت/ تحمیل ۴۷۰۰ فراز و فرود اضافه به هواپیماهای ایرانی

اما سوال مهم اینجاست که چه هواپیماهایی در این دو سال وارد ناوگان هوایی کشور شدند که پاسخ در سالنامه آماری "سازمان هواپیمایی کشوری" موجود است

پس می‌توان گفت در میان هواپیماهایی که در دوران وزارت نیکزاد وارد ناوگان هوایی کشور شدند، اصلا هواپیمایی نبوده تا ارزش عکس انداختن داشته باشد! و نکته مهم اینکه، شمار قابل توجهی از این هواپیماها به علت فرسودگی بیش ازحد و به‌صرفه نبودن تعمیرات از چرخه ناوگان هوایی کشور کنار رفتند.

اما این همه ماجرا درباره صنعت هوایی کشور در دولت دهم نیست، اتفاقاتی تلخ در این دوران رخ داد که در نهایت منجر به وارد آمدن خساراتی جبران ناپذیر به حمل و نقل هوایی کشور شد. در سال ۱۳۸۹ کشورهای مقصد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در اروپا سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری ایرانی را متوقف کرده و همزمان ورود شمار بسیاری از هواپیماهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به قاره اروپا ممنوع اعلام کردند.

این عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه های اروپایی باعث شد تا ۴۷۰۰ فراز و فرود اضافه به هواپیماهای ایرانی تحمیل شود که اگر خسارت ناشی از هر فراز و فرود اضافه محاسبه گردد بدون شک سر به فلک خواهد کشید.

البته در کنار هزینه فراز و فرودهای اضافی باید نرخ سوختی را که در کشور ثالث به هواپیماهای ایرانی تحویل داده می‌شد محاسبه کرد که این نیز بخشی دیگر از خسارت‌های ناشی از تحریم‌ها به صنعت هوایی کشور است. همزمان با مشکل سوخت، تحریم قطعات هواپیماها نیز گریبان صنعت هوایی کشور را گرفته بود و برخی قطعات با خرید از واسطه‌ها و با قیمتی سه برابر نرخ واقعی به ایران می‌آمد که این نیز قسمتی دیگر از خسارت به منابع ارزی کشور در آن دوران است.

یکی از اقدامات عجیب در دوران وزارت علی نیکزاد این بود که وی قصد داشت تا یک شرکت هواپیمایی خارجی را برای انجام پروازهای داخلی وارد کشور کند که قرار بر این بود شرکت هواپیمایی قطری وارد انجام پروازهای داخلی شود که البته جلوی این اقدام نیکزاد در آن دولت گرفته شد. این اقدام نیکزاد در حالی بود که مقام معظم رهبری همواره به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشورمان تاکید داشتند اما عالی‌ترین مقام وزارت راه و شهرسازی با نادیده گرفتن توصیه‌های رهبری قصد نابودی فرصت شغلی در  صنعت هوانوردی را داشت..

انجام روزانه ۳۰ پرواز برای اعزام حجاج از ابتدای مرداد ۹۶

در دیدار مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با رئیس سازمان حج و زیارت، انجام روزانه ۳۰ پرواز از ابتدای مرداد ماه ۹۶ برای اعزام زائران ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در این دیدار، توضیحاتی پیرامون روند برنامه ‌ریزی و اقدامات حج سال جاری داد.

وی افزود: با تلاش هیات مسکن حج جمهوری اسلامی، کار تدارک مسکن در مدینه منوره نهایی شده و بیش از ۸۰ درصد از هتل‌های مورد نیاز حجاج در مکه مکرمه تامین شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی به حج امسال، برنامه‌ریزی برای پروازهای حج را یکی مهم‌ترین بخش‌های امور اجرایی حج توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به فرصت

بسیار کم لازم است شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برنامه مناسبی برای انتقال حجاج تدارک ببینند و آمادگی لازم را داشته باشند.

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، ضمن اعلام آمادگی ناوگان هوایی این شرکت برای خدمات رسانی به حجاج گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خدمت شایسته به حجاج را امری واجب برای خود تلقی می‌کند و خدمت به زائران خانه خدا برای این مجموعه افتخار است.

وی در این دیدار با توجه به افزایش ۳۵ درصدی حجاج نسبت به سال ۹۴ اظهارداشت: از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارائه خدمات پروازی مناسب در حال انجام است و با توجه به افزایش تعداد حجاج روزانه ۳۰ پرواز برای اعزام حجاج به سرزمین وحی انجام خواهد شد.

اعزام بیش از ۸۶ هزار زائران ایرانی برای انجام اعمال حج تمتع از مرداد ماه امسال آغاز می شود و پیش بینی شده است که بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از این زائران از فرودگاه امام (ره) به مدینه منوره و مکه مکرمه اعزام شوند

طبق اعلام قبلی نخستین ای. تی. آر هفته‌ آینده به ناوگان‌ هما می‌‌پیوندد/ پرواز ۴ هواپیمای کوتاه‌برد در مسیرهای کوتاه

نخستین فروند از هواپیماهای ای. تی. آر هفته آینده در ایران تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: طبق اعلام قبلی حدود ۶ روز تا زمان نهایی تحویل نخستین هواپیمای ای. تی. آر به ایران باقی مانده است و برهمین اساساس اواخر هفته‌ی آینده ایران ایر نخستین هواپیمای سفارشی خود را از شرکت ای. تی. آر تحویل می‌گیرد.

به گفته پرورش قرار است هر ۴ فروند از این هواپیماها به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران ایر شود تا در مسیرهای کوتاه هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

پرورش درخصوص اینکه آیا هر ۴ فروند ازهواپیماهای سفارشی در یک زمان به ایران ایر تحویل داده می شود، گفت: هنوز مشخص نیست که بتوانیم این ۴ فروند هواپیما را در یک زمان تحویل بگیریم و در صورت قطعی شدن اعلام خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران - هما - و شرکت هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی ای. تی. آر روز پنجشنبه ۲۴ فروردین در تهران قرارداد تامین ۲۰ فروند هواپیما برای ایران را امضا کردند.  

پاسخ قائم‌مقام آخوندی به حمله‌هوایی یک اصوالگرای بی‌اطلاع/ میرسلیم اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد

آقای میرسلیم كه چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد. اكنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام كرده‌ایم. وقتی این هواپیما را زودتر به‌ كشور وارد می‌كنیم، صرفه‌جویی ارزی كرده و اشتغال ایجاد می‌كنیم و با تعمیرات با كمك ایرباس، دانش را پله‌پله به داخل كشور منتقل می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با بیان اینکه تولید قطعات هواپیما دارای استانداردهای خاص خود است، گفت: برای تولید قطعات هواپیما در کشور باید ظرفیت های داخلی مورد بررسی قرار گیرد و هم اکنون این اقدام عملی نیست.

اصغر فخریه کاشان در پاسخ به اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی که تولید هواپیما و قطعات آن را در داخل کشور مطرح می کنند، افزود: تولید قطعه هواپیما در داخل یک شبه انجام نمی شود و با توجه به رعایت استانداردهای بین المللی، ظرفیت های داخلی برای تولید قطعه در ایران مهیا نیست.

وی اظهار داشت: ما به جای ساخت قطعه هواپیما در داخل، شرکت‌های دانش بنیان خود را به شرکت هواپیما سازی ایرباس معرفی کرده ایم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به عنوان رئیس کمیته به ایرباس معرفی شده است تا ظرفیت های شرکت های دانش بنیان ایرانی را در زمینه تولید قطعات به ایرباس ارائه دهد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در اموربین الملل با بیان این که در این زمینه تاکنون چند جلسه با شرکت ایرباس برگزار شده است، گفت: برای تولید قطعات باید تمام ظرفیت های شرکت های ایرانی به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

مجوز بهره‌برداری از فرودگاه کاشان/تشریح مزایای سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این آیین گفت: اکنون به توسعه حمل و نقل هوایی نسبت به سایر شکل های حمل و نقل توجه جدی شده؛ زیرا بازگشت سرمایه در این بخش زودتر و سرعت بهره برداری از آن بیشتر است.

علی عابدزاده افزود: مجوز امروز اجازه ای به فرودگاه کاشان برای ورود به بازار کسب و کار است و بهره برداری بهینه از این فرودگاه مستلزم برخورداری از ساختار مدیریت مناسب بوده و باید براساس نوع ساختار عمل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ظرفیت کاشان به لحاظ موقعیت اقتصادی، گردشگری و سیاسی بسیار بالاست؛ برهمین اساس باید طرح جامع مناسب برای این فرودگاه در نظر گرفته شود و پیشنهاد می شود در این طرح برنامه درازمدت ترسیم شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: یکی از ملاک های توسعه فرودگاه ها مدیریت حرفه ای است که می تواند با وجود مشکلات، زمینه توسعه و بهره برداری را فراهم آورد.

وی بر حفظ حقوق مشتریان و رضایتمندی مسافران، فقدان رفتار تبعیض آمیز نسبت به ذینفعان، توسعه زیرساخت ها، شفافیت عملکرد اقتصادی و بازرگانی فرودگاه و حرکت رو به توسعه با محور قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد.

ایران تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام با فرانسه را لغو کرد/ لغو تفاهمنامه ارتباطی با تحریم‌های بانکی ندارد

اصغر فخریه کاشان با بیان این که لغو تفاهم‌نامه سرمایه گذاری شرکت فرانسوی در فرودگاه امام ارتباطی به تحریم های بانکی نداشت، اظهار داشت : طرف ایرانی این تفاهم نامه را لغو کرده است آن هم به این دلیل که شرکت فرانسوی نتوانست در موعد مقرر وظایف خود را اجرا کند.

وی با تاکید بر این که این موضوع به سه ماه قبل بر می گردد، ادامه داد: برخی از رسانه ها باید از خواب خرگوشی بیدار شوند.

این مقام مسئول گفت: اگر پیشنهاد فرانسوی ها برای سرمایه گذاری در فرودگاه امام را قبول می کردیم یک سال بعد مسائل مربوط به حوزه بانک  مطرح می شد و این لغو تفاهنامه از سوی ایران هیچ ارتباطی به تحریم‌های بانکی نداشت.

فخریه کاشان با بیان اینکه این شرکت فرانسوی باید طرح‌ها، نتیجه مطالعات و نقشه‌های خود را در موعد مقرر به شرکت مشاور هلندی ناکو ارائه می داد که در انجام این مسئولیت خود ناتوان ماند، ادامه داد: پس از لغو این تفاهمنامه، شرکت ناکو به سرعت فراخوانی منتشر کرد که ده ها شرکت از کشورهای خارجی در آن حضور یافتند و به زودی از بین آنها شرکتی که صلاحیت دارد را انتخاب خواهیم کرد.  

نظر شما