شناسهٔ خبر: 38378 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در اولین کارگروه تخصصی GIS وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

GIS و اهمیت آن در وزارت راه و شهرسازی/ چالش های پیش روی GIS در سالیان گذشته/ راهکارها و اقدامات انجام شده در دو سال گذشته

صفدری اولین جلسه کارگروه تخصصی GIS وزارت راه و شهرسازی باهدف بررسی روند راه‌اندازی GIS یکپارچه این وزارتخانه با حضور اعضا و به ریاست مهدی صفدری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اولین جلسه کارگروه تخصصی GIS وزارت راه و شهرسازی باهدف بررسی روند راه‌اندازی GIS یکپارچه این وزارتخانه با حضور اعضا و به ریاست مهدی صفدری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد و صفدری در ابتدای جلسه اظهار داشت‌: سال گذشته کار بزرگی در خصوص راه‌اندازی GIS وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت و ما توانستیم با انتخاب مشاور، شرح خدمات را تعریف کنیم و تا این مرحله امور کار ابلاغ‌ و پیشرفت خوبی نیز حاصل‌شده است.

وی افزود: قرار شد برای پیشبرد این پروژه بزرگ در سطح شرکت‌ها، سازمان‌های تابعه وزارتخانه، ستاد و ادارات کل استان‌ها کارگروه تخصصی تشکیل شود و هم‌اکنون به‌صورت رسمی اولین جلسه برگزار می‌گردد تا بتوانیم نتایج خوبی از این بحث داشته باشیم و هدف موردنظر را پیش ببریم.

در ادامه جلسه خاکپرانلو یکی از متصدیان پروژه GIS وزارت راه و شهرسازی در ادامه به تشریح پروژه پرداخت و گفت: قرار است این این کارگروه تخصصی  هر سه هفته یک‌بار باهدف پیگیری پروژه‌های زیرمجموعه طرح معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی برگزار شود.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام‌شده از سال ۹۳ تا ۹۵ بیان داشت: از سال ۹۴ شورای عالی راهبری GIS به ریاست امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی راه‌اندازی شد که تاکنون پس از گذشت ۳۲ جلسه از زمان تشکیل شورا، اولین اقدام راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات مکانی وزارتخانه یا همان سامانه META بود.

خاکپرانلو ادامه داد:  در این راستا دوره‌های آموزشی برای ادارات کل برگزار شد که شامل دوره‌های GIS و ۶ دوره مرکز تبادل اطلاعات مکانی می‌شود. البته دوره‌های جدید آموزشی بعد از ماه مبارک رمضان نیز برگزار می‌گردد.

وی افزود:پس از تشکیل همین مرکز تصمیم گرفته شد تا مناقصه‌های راه‌اندازی سامانه GIS برگزار شود و طبق دستور وزیر راه و شهرسازی تشکیل واحدهای GIS در ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات کل پیگیری شد که خوشبختانه ساختار آن به سازمان برنامه‌وبودجه نیز ارسال و سپس به ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ابلاغ شد.

خاکپرانلو خاطرنشان کرد: همچنین پس از ابلاغ شیوه‌نامه META با مضمون جلوگیری از موازی کاری و دوباره‌کاری و کاهش هزینه‌ها، گزارش‌های مربوطه جمع‌آوری و در حال بررسی است.

وی از حضور فعال وزارت راه و شهرسازی در همایش ژئوماتیک  خبر داد و گفت: این دومین سالی است که حضور فعال داریم و سال گذشته به‌عنوان دستگاه برتر انتخاب شدیم و هفته آینده در روز ۲۵ اردیبهشت با حضور ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌ها افتتاحیه آن برگزار خواهد شد.

خاکپرانلو یادآور شد: سال گذشته با سازمان نقشه‌برداری کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که هم‌اکنون در مرحله اجرایی قرار دارد و بر اساس آن دو مجموعه با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند.

در ادامه جلسه امیدی مشاور پروژه GIS وزارت راه و شهرسازی GIS با اشاره به اهمیت این پروژه در وزارتخانه اظهار داشت: ۸۰ درصد اطلاعات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به مکان ارتباط دارد که این آمار در وزارت راه و شهرسازی در حال رسیدن به سهم ۱۰۰ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان وابستگی به GIS درواقع میزان وابستگی به اطلاعات مکانی است کفت: لذا میزان وابستگی وزارت راه و شهرسازی به GIS انکار نا‌پذیر است.

امیدی با بیان اینکه «این نیاز از ۲۵ سال قبل تاکنون در وزارت راه و شهرسازی حس شده است» تصریح کرد: اما باوجود این نیاز تاکنون موفق به دستیابی به این اهداف نشده‌ای و به همین خاطر امروز خروجی‌های مرتبط با GIS کمتر دیده می‌شود در حدی که برخی سازمان‌ها نسبت به آن ابراز ناامیدیی می کنند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی اجرای GIS در وزارت راه و شهرسازی گفت: زیرمجموعه‌ها از آخرین وضعیت داده‌های مکانی خبر ندارند تا بتوانند بر روی آن تحلیلی انجام دهند و حتی در صورت خبردار شدن نیز امکان به اشتراک‌گذاری این اطلاعات را ندارند. به علاوه در صورت امکان اشتراک گذاری، ابزاری برای به‌روز کردن داده‌ها ندارند و ازاین‌رو شاهد دوباره‌کاری هستیم.

وی تصریح کرد: نکته تأسف‌برانگیز این است که به علت هزینه بالای تهیه نقش‌ها، داده‌های مکانی جزو داده‌های گران‌قیمت محسوب می‌شود و به خاطر عدم دسترسی به اطلاعات مجبور به تهیه مجدد نقشه می‌شویم.

امیدی یادآور شد: پروژه‌های کلاسیک GIS و اولویت آن‌ها در یک سازمان طی چند سال تغییر می‌کند و اگرچه به استاندارد داده توجه بسیاری شده اما به استاندارد META DATA توجهی نشده است.

مشاور پروژه GIS وزارت راه و شهرسازی با توجه به نداشتن یک موتور GIS گفت: اگرچه موتور جستجوهای GIS در سطح جهانی کاربرد فراوانی دارند اما در سطح وزارت راه و شهرسازی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. لذا باید موتور GIS خاص خود را داشته باشیم.

وی به مساله عدم رغبت به مشارکت در سامانه‌های GIS بالادستی به سبب نیازهای تخصصی اشاره کرد و گفت: بسیاری از اوقات سازمان‌های بالادستی مهم با این استدلال که GIS موردنظر خود را تهیه کرده‌اند از انطباق آن با GIS وزارت خانه سوالاتی مطرح را می‌کنند ک توضیحات لازم در این خصوص به آنها ارائه شده است.

 امیدی، علاقه به بهره‌گیری از پتانسیل داده‌های GIS به سبب عدم اطمینان از وجود، به‌روز بودن و سهولت دسترسی به این داده‌ها را یکی دیگر از چالش های پیش روی GIS در سالیان گذشته عنوان کرد.

مشاور پروژه بزرگ GIS  وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رئوس راهکارها گفت: یکپارچه‌سازی GIS های سازمانی و تعریف سرویس‌های ارتباطی میان آن‌ها، موتور جستجوی داده‌های مکانی، قرارگیری GIS به‌عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از فرایندهای اجرایی، حرکت به سمت بهبود فرهنگ استفاده از GIS به‌جای الزامات و دستورالعمل‌ها راهکارهای این اقدامات به شمار می‌رود.

وی افزود: طی دو سال اخیر پلان یکپارچه وزارتخانه تهیه شد که در حقیقت نقشه راهی برای بیان میزان پیشرفت ما در حوزه ‌GIS طی سه سال آینده است. همچنین اولین جز پلان GIS یا همان موتور جستجو نیز راه‌اندازی شد که آن را به‌عنوان مرکز تبادل اطلاعات مکانی می‌شناسیم.

به گفته وی فاز نخست «سامانه یکپارچه اطلاعات» شروع‌شده و الآن در حین انجام آن هستیم به علاوه  کارگروه GIS راه‌اندازی و به سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ابلاغ شد و همچنین جایگاه آن در معماری کلان سازمانی دیده شد.

امیدی ضمن بیان اینکه «شیوه‌نامه‌ای به سازمان‌ها و شرکت‌ها ابلاغ شد که برم بنای همین مرکز تبادل اطلاعات است.» گفت: هدف ما از موتور جستجو این بود که ستاد و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی به‌جای صرف هزینه برای تهیه نقشه ابتدا با جستجو در موتور جستجو، اگر از بین ۶۷ هزار نقشه GIS نتوانستند نقشه موردنظر خود را پیدا کنند، اقدام به تهیه نقشه کنند. و از موازی کاری و هزینه مکرر صرف تولید نقشه یا خرید آن جلوگیری شود.

وی افزود: در شیوه‌نامه از سازمان‌ها و شرکت‌ها خواسته‌شده است که عقد قراردادهایی که به‌نوعی به تهیه نقشه منجر می‌شود منوط به گرفتن تائیدیه از سامانه META باشد.

مشاور پروژه GIS  وزارت راه و شهرسازی با اشاره به میزان پیشرفت بخش‌های مختلف پروژه GIS اظهار داشت: پیاده‌سازی مدل «داده» (دیتا﴾ تا الآن ۷۰ درصد پیشرفت دارد که تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد، همچنین انتقال اطلاعات GIS موجود در ستاد شروع نشده است، ایجاد WEB GIS مرکزی و محلی ۲۱ درصد از تولید پیشرفت دارد، سرویس ارائه اطلاعات مکانی ۲۸ درصد و نصب راه‌اندازی آموزش و عملکرد در ماه‌های آینده پیش رو قرار دارد.

نظر شما