شناسهٔ خبر: 38398 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نقش مدیریت‌شهری در بهبود محیط کسب و کار

سیدمناف هاشمی سیدمناف هاشمی*: در سال‏‌های اخیر ورود مدیریت‌شهری تهران به موضوع محیط کسب و کار اهمیت بیشتری یافته است. مطابق ماده ۷۵ برنامه پنجم، به منظور تبادل‌نظر دولت، بخش خصوصی، تعاونی و تسهیل فعالیت‏‌های اقتصادی این بخش‌‏ها و به بیانی دیگر، بهبود محیط کسب و کار در کشور، تشکیل شورای گفت‏‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیش‌بینی شده است.

در سال‏‌های اخیر ورود مدیریت‌شهری تهران به موضوع محیط کسب و کار اهمیت بیشتری یافته است. مطابق ماده ۷۵ برنامه پنجم، به منظور تبادل‌نظر دولت، بخش خصوصی، تعاونی و تسهیل فعالیت‏‌های اقتصادی این بخش‌‏ها و به بیانی دیگر، بهبود محیط کسب و کار در کشور، تشکیل شورای گفت‏‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیش‌بینی شده است. نکته مهم آنکه، شهردار تهران یکی از اعضای ۲۶ گانه این شورا محسوب می‏شود که این موضوع نیازمند توجه و برنامه‌‏ریزی ویژه‏‌ای در سطح مجموعه نظام مدیریت‌شهری کشور به منظور پیگیری مطالبات شهرداری‏‌ها است. همچنین، در چند سال اخیر اسناد مختلف برنامه‌ریزی کشور به ویژه برنامه پنج ساله توسعه و نیز سیاست‏‌های کلی برنامه پنجم، موضوع بهبود فضای کسب و کار را مورد تایید قرار داده‏‌اند. در مقیاس محلی نیز طرح‏‌ها و برنامه‏‌های‌شهری، گاه به ابعاد مرتبط با این موضوع توجه کرده‏‌اند.

اگرچه در شکل‏‌گیری محیط اقتصاد محلی و فضای کسب و کار، عوامل مختلفی چون شرایط جهانی و بین‏‌المللی‏، ثبات سياسي كشور، امنيت اقتصادی، عوامل فناوری، نيروهای بازار (‏رقابت)، عوامل فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ و نگرش مديران، فرهنگ جامعه شرايط اقتصادی كشور و ... که عمدتا متاثر از محیط جهانی و ملی می‏‌باشند، دخیل هستند اما مطابق با تجارب موفق جهانی، با توجه به نقشی که شهرها و به ویژه کلان‏شهرها به‏‌عنوان موتورهای رشد و توسعه ملی ایفا می‌کنند، در سال‏های اخیر نقش‌‏آفرینی و مشارکت فعال مدیریت محلی و شهرداری‏‌ها در حوزه توسعه اقتصادی به‏‌عنوان یکی از ماموریت‏‌های نوین مدیریت‌شهری پذیرفته شده است. با چنین رویکردی، بسیاری از مجموعه‏‌های مدیریت‌شهری، از یکسو در صدد ارتقای توان خود در جذب سرمايه‏‌گذاري‏‌ها و به تبع آن افزايش سطح كيفی مكان‏‌ها برآمده‏‌اند و از سوی دیگر به منظور ارتقای محیط کسب و کار شهری، دست به تحول و تجدید ساختار در رویکردهای برنامه‏‌ریزی توسعه و حکمروایی خود زده‏‌اند تا بتوانند در عرصه رقابت‏‌پذیری‌شهری و توسعه اقتصاد ملی و محلی از توفیق بیشتری برخوردار شوند.

از جمله این‏گونه اقدامات باید به تدوین استراتژی توسعه اقتصادی (EDS) در مقیاس شهری، اعمال معافیت‏‌ها و مشوق‏‌های لازم برای فعالان اقتصادی توسط مدیریت‌شهری، تامین و ارتقای زیرساخت‌های لازم به منظور فعالیت‏‌های اقتصادی در شهرها و موارد دیگری از این دست اشاره کرد که بخشی از این اقدامات- هرچند به‏‌صورت مقدماتی- در شهر تهران گاه تجربه شده است. روشن است که رویکرد فعال مدیریت شهری در حوزه ارتقای رقابت‏‌پذیری‌شهری، توسعه اقتصاد شهری و بهبود محیط کسب و کار، از یکسو می‏‌تواند مدیریت‌شهری را به عاملی بسترساز برای توسعه اقتصاد ملی و محلی بدل سازد و از سوی دیگر آرمان تامین منابع درآمدی پایدار را در نتیجه منافع غیرمستقیم توسعه فعالیت‏‌های اقتصادی و کسب و کار در شهر تهران محقق‌کند. نقش‏‌آفرینی فعال‏‌تر مدیریت‌شهری تهران در عرصه اقتصادی، می‏‌تواند در تحقق اهداف کلان نظام و چشم‏‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی و نیز منویات مقام‌معظم‌رهبری درخصوص تولید ملی که در تدوین برنامه ششم توسعه نیز تاثیرگذار بوده است، موثر افتد و بستری مناسب برای بهبود معیشت و ابعاد اقتصادی حیات شهروندان فراهم آورد. ضمن تاکید بر تدوین نقشه راهی در این خصوص در مدیریت‌شهری و شورای پنجم تهران، به‏‌طور اوليه و به منظور ایفای نقش فعال مدیریت‌شهری در تحقق توسعه اقتصاد شهری و بهبود معیشت شهروندان، پيگيری راهبردهای زير توسط مدیریت‌شهری تهران پیشنهاد می‏‌شود:

- ارتقای سطح مشاركت زنان و توانمندسازی آنان جهت مشارکت فعال در عرصه توسعه اقتصاد محلی

- تدوین برنامه‏‌های لازم به منظور توسعه اقتصاد شهری مبتنی بر توسعه توان نوآوری و خلاقيت شهری

- توسعه زيرساخت‏‌های شهری و ارتقای كيفيت محيطی شهرها به منظور افزایش جذابیت‏‌ها برای سرمایه‏‌گذاران و ارتقای سطح رقابت‏‌پذیری شهری

- توسعه فرصت‏‌های گردشگری شهری (افزايش فرصت‏‌ها و جاذبه‏‌های گردشگری شهری)

- فرهنگ‏‌سازی، توانمندسازی و آموزش شهروندان در زمينه ابعاد حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و توليد ملی

- گسترش برنامه‌‏های کارآفرینی‌شهری و حمايت از آموزش نيروی كار محلي (توسعه و ارتقای کیفی آموزش عالی و حرفه‌ای به منظور ورود سهل‏‌تر دانش‏‌آموختگان به بازار كار ملی و بين‌المللی)

- محرومیت‌زدایی از پهنه‏‌های خاص شهر و افزایش تلاش‌های در حوزه نوسازی و بهسازی شهری

- مقررات‏‌زدايی و اصلاحات نهادی و قانونی در حوزه مديريت‌شهری با رويكرد تمركز‌زدايی و کاهش بوروكراسی در فرآيند كسب و كار شهری

- نقش‏‌آفرينی فعال‌تر شهرداری در عرصه برنامه‌ريزی توسعه اقتصادی شهر/

* دکترای برنامه‌ریزی‌شهری و متخصص در حوزه مدیریت‌شهری

نظر شما