شناسهٔ خبر: 38479 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری معاون ناوگان شرکت راه‌آهن مطرح شد:

تشریح جزئیات برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل‌ونقل ریلی ایران/ تولید ۴۹۰۰ واگن باری در داخل با منابع ۲۵۰ میلیون یورویی خارجی/ ایجاد کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای برای تولید ناوگان قطارهای حومه‌ای

نشست خبری معاون ناوگان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی ایران با حضور ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی و مشارکت ۱۷ کشور خارجی در متراژی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بابک احمدی معاون ناوگان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: این نمایشگاه ماحصل تلاش مشترک انجمن‌های صنایع ریلی، انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی و تمامی اصحاب صنعت ریلی کشور است.

وی بابیان اینکه «این نمایشگاه جوان پنجمین سال خود را به‌زودی و با حضور وزرای مرتبط تجربه می‌کند.» افزود: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۳۰ هزار مترمربع و با حضور ۳۰۰ شرکت فعال داخلی و خارجی شامل ۱۶۰ شرکت داخلی و ۱۳۰ شرکت خارجی برگزار خواهد شد.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: ۶ سازمان راه‌آهن و ۵ انجمن‌ صنایع ریلی کشورهای خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

به گفته احمدی، نمایشگاه‌های حمل‌ونقل ریلی که بضاعت کافی برای برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی را نداشتند، بعد از تدبیر و تجمیع تمامی نمایشگاه‌ها در قالب یک نمایشگاه بزرگ از سال گذشته شاهد رونق و شکوه نمایشگاه ریلی ایران بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: به تعبیر بسیاری از دست‌اندرکاران حمل‌ونقل ریلی نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی ایران ازنظر عده و عُده و ابعاد دومین نمایشگاه بین‌المللی جهان است.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن با اشاره به نمایندگان ۱۷ کشورهای خارجی حاضر در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی (صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته) ایران یادآور شد: شرکت‌کنندگان از کشورهای سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اوکراین، نیوزلند، ترکیه، لتونی، اسپانیا، روسیه، چین، صربستان، جمهوری چک، ایتالیا و آلمان در این نمایشگاه شرکت می‌کردند.

احمدی افزود: راه‌آهن‌های ایتالیا، چین، اسپانیا، فرانسه، لتونی و ایران دارای غرفه‌های مستقل هستند و البته چند راه‌آهن دیگر نیز علی رقم اعلام آمادگی همچنان حضور آن‌ها قطعی نشده است اما احتمال می‌رود طی روزهای آینده به جمع شرکت‌کنندگان بپیوندند.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: انجمن‌های ریلی کشورهای اسپانیا، ایتالیا، لتونی، المان و انجمن صنایع ریلی و انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی ایران در این نمایشگاه حضور دارند.

وی متراژ برگزاری این نمایشگاه را حدود ۱۲ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: متراژ نمایشگاه امسال بیش از سال‌های گذشته است.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ریلی ایران قراردادهای متعددی با شرکت‌های تولیدکننده و تأمین مالی داخلی امضا خواهد شد. همچنین تعدادی از قرارداد‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ناشی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت امضا خواهد شد.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی مصرف سوخت کمتر است به‌طوری‌که در جاده به ازای هر تن کیلومتر حمل‌ بار ۴۹ سی‌سی سوخت مصرف می‌کنیم درحالی‌که این مقدار در حمل‌ونقل ریلی به ۷ سی‌سی کاهش می‌یابد.

احمدی تصریح کرد: مادامی‌که نرخ سوخت آزاد نشود این مزیت حمل‌ونقل ریلی هیچ‌گاه تبلور پیدا نمی‌کند؛ اما با تدبیر دولت مجلس در خصوص رفع موانع تولید و درج ماده ۱۲، فعالان حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه ریلی تا سقف میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند از مابه‌التفاوت میزان صرفه‌جویی به‌طور معوض بهره‌مند شوند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره تفاهم بین شرکت راه‌آهن و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، به‌عنوان نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت چندین قرارداد در جهت استفاده از منابع صرفه‌جویی آماده‌شده است که در این نمایشگاه امضا خواهد شد و یقیناً بازپرداخت ناشی از این صرفه‌جویی‌ها به منزله مشوق‌هایی برای حضور بیشتر در حوزه حمل‌ونقل ریلی خواهد بود.

اجرای برنامه عملیاتی تولید و خرید ۶۰۰۰ واگن باری با تأمین مالی ۱۰۰ درصدی خارجی در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی ایران

احمدی در ادامه خبر داد: برنامه عملیاتی (action plan) قرارداد تولید ۴۹۰۰ دستگاه واگن در داخل کشور و واردات ۱۱۰۰ دستگاه در قالب پکیجی بالغ‌بر ۶۰۰۰ دستگاه با تأمین ۱۰۰ درصد منابع از محل فاینانس خارجی شرکت روسی به مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو و تولید آن در داخل کشور خواهد افتاد. در این نمایشگاه اجرایی خواهد شد که ماحصل مشترک وزارت صنعت، معدن، تجارت و راه و شهرسازی و حمایت همدلی و همراهی شرکت‌های واگن‌ساز است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق شروط میان طرفین، مادامی‌که خط تولید ساخت واگن‌ها در داخل کشور راه‌اندازی نشود اجازه ورود یک دستگاه واگن خارجی به کشور داده نمی‌شود.

به گفته احمدی این قرارداد در نوع خود بی‌نظیر است؛ زیرا الآن در کشور منابع مالی کافی برای تأمین ناوگان وجود ندارد، در هر قراردادی که با خارجی‌ها منعقد می‌شود آن‌ها توقع دارند که عمده پکیج را به‌صورت وارد کشور کنند و یک بخش حداقلی را وارد سازمان کنند اما توفیقی که امروز با همدلی و همراهی وزارتخانه‌های ذی‌ربط و واگن‌سازها ۴۹۰۰ واگن از این پکیج را در داخل کشور و طی ۳ سال خواهیم ساخت.

احمدی ادامه داد: سهمیه ساخت واگن‌ها بین شرکت‌های سازنده واگن داخلی ازجمله واگن پارس، کوثر و واگن سازی فولاد درخشان توزیع‌شده است که بر همین اساس ظرفیت تولید واگن‌سازان باری کشور تکمیل‌شده است.

مذاکره برای تامین واگن مسافری با شرایط مشابه قرارداد واگن‌های باری

معاون ناوگان شرکت را‌ه‌آهن از مذاکره برای عقد قرارداد مشابه‌ای در زمینه تولید واگن مسافری خبر داد و گفت: امیدواریم این قرارداد نیز با تأمین مالی خارجی محقق شود.

وی یادآور شد: با توجه به برنامه راه‌آهن کشور تا افق ۱۴۰۲. بالغ‌بر ۲۸ هزار واگن باری و ۴ هزار واگن مسافری پیش‌بینی شده است.

معاون ناوگان شرکت راه‌ها با بیان اینکه «در حال حاضر ۲۰۰۰ هزار دستگاه واگن مسافری در ناوگان راه‌آهن کشور موجود است» گفت: طی دو سال گذشته با توجه به سیاست نوسازی که راه‌آهن کشور در پیش‌گرفته، تمامی واگن‌های بالای ۵۵ سال از دی‌ماه ۹۴ و تمامی واگن‌های بالای ۴۵ سال در دی‌ماه ۹۵ برای همیشه با شبکه حمل‌ونقل ریلی خداحافظی کردند که تعداد مجموع آن‌ها به حدود ۴۰۰ دستگاه می‌رسد؛ یعنی حداقل ۴۰۰ دستگاه واگن مسافری نیاز داریم تا جای خالی واگن‌های اخراجی از شبکه را پر کنند.

وی در ادامه بیان داشت: به‌علاوه بیش از ۳۰۰۰ واگن مسافری نو نیاز داریم که مطابق با پیش‌بینی انجام‌شده از دی‌ماه ۱۳۹۶ تمامی واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال که در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور در حال فعالیت هستند اگر دستورالعمل بازسازی و «اورهال» ابلاغی را رعایت نکنند اجازه سیر نخواهند داشت.

به گفته وی اگر تا دی‌ماه ۹۶ واگن‌های بالای ۳۰ سال مورد بازسازی قرار نگیرند حدود ۶۰۰ واگن دیگر از شبکه ریلی کشور خارج می‌شود البته شرکت‌های مالک مسافری نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام کرده‌اند

احمدی تصریح کرد: این اقدام در جهتت نوسازی و ارتقا کیفی ناوگان حمل‌ونقل مسافری کشور در حال اجرا است.

وی با توجه به گشایش‌های سنوات گذشته گفت: اولین توفیق ما برای توافق بر سر اجرای پروژه ۶ هزار دستگاه واگن باری و دیگری اقدام در جهت خرید و نوسازی ناوگان مسافربری با تأمین مالی خارجی است.

معاون شرکت راه‌آهن جمع منابع موردنیاز برای تحقق اهداف بخش خصوصی را ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه خریدهای دولتی است. به‌عنوان‌مثال دولت باید ناوگان سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را خریداری کند که با توجه به «های‌تک» بودن این پروژه بخش خصوصی تا امروز نسبت تأمین ابراز تمایل نکرده است اما ما نباید نیازهای کشور را معطل بگذاریم و در راستای ساخت شبکه سریع‌السیر باید ناوگان آن را هم تأمین کنیم.

احمدی با بیان اینکه «بالغ‌بر ۵۰ هزار میلیارد تومان جمع اعتبارات مورد نیاز ماست که محقق شود» گفت: از این رو کشورهای چین و روسیه و برخی کشورهای اروپایی اعلام آمادگی کرده‌اند اما با توجه به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی با برخی کشورهای اروپایی با چالش روبرو هستیم که علی‌رغم این چالش‌ها در حال دستیابی به توفیقاتی هستیم.

وی با اشاره به شایعات ناوگان کشنده‌ها و لکوموتیو نیز خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته شایعاتی مبنی بر واردات ۵۰۰۰ دستگاه به گوش می‌رسید اما واقعیت این است که اخبار به شکلی منتشر شده بود. لذا طبق منابع صحیح، با هماهنگی کامل وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت راه و شهرسازی با حمایت ۱۰۰ درصدی وزرای این دو وزارتخانه قرارداد مذکور منعقد شد.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن با اشاره به ویژگی‌های پروژه ساخت واگن باری در داخل کشور گفت: این واگن‌ها لبه‌بلند هستند و ما به جهت اینکه بتوانیم علاوه بر انتقال دانش واگن‌سازهای داخلی را در ساخت واگن بدون نیاز به‌طرف خارجی توانمند کنیم، واگن‌ها را یک تیپ انتخاب کردیم به‌طوری‌که این واگن‌ها برای حمل مواد معدنی هستند.

وی با اشاره به استقبال شرکت‌های فعال در مترو از نمایشگاه بین‌المللی اظهار داشت: تعداد زیادی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی شهری هم در این نمایشگاه حضور دارند و امیدواریم نمایشگاه موازی مترو برچیده و در نمایشگاه حمل‌و‌نقل ریلی ادغام شود تا سینرژی و جذابیت بیشتری ایجاد شود.

احمدی در ادامه به مسئله ناوگان کشنده‌ها اشاره کرد و گفت: مناقصه‌ای برای ۷۰ دستگاه لکوموتیو مانوری برگزار کرده‌ایم که هم‌اکنون در مراحل نهایی قرار دارد و شرکت‌های داخلی لکوموتیو سازی شامل واگن پارس و شرکت مپنا در این مناقصه حضور دارند که امیدواریم به‌زودی نتیجه آن حاصل شود.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در شهریورماه سال گذشته با شرکت مپنا برای تولید و فروش ۵۰ لکوموتیو ایران سفیر توافق شد.

وی افزود: البته ۱۵۰ لکوموتیو را در قالب قرارداد بسیار موفقیت‌آمیز تحویل گرفتیم. این قرارداد با شرط انتقال فناوری کامل و اجازه بازتولید و صادرات از سوی شرکت زیمنس آلمان به مپنا و با حمایت راه‌آهن اتفاق افتاد که تا امروز ۱۵۰ دستگاه تحویل شده و ۵۰ دستگاه دیگر در حال نهایی شدن است.

احمدی یادآور شد: این قرارداد پیرو پیشنهاد شرکت مپنا با تأمین مالی توسط خود مپنا پیش می‌رود و به‌موازات آن قرارداد دیگری با شرکت مپنا برای تولید ۶۰ دستگاه لکوموتیو با تأمین مالی خارجی و با مشارکت زیمنس المان منعقد شده و در حال انجام است.

 معاون ناوگان شرکت راه‌آهن در خصوص پروژه‌های نوسازی و بازسازی نیز گفت: طبق قرارداد R.O.O که در نوع خود بی‌نظیر است ۶۰ دستگاه لکوموتیو متوقف برای اولین بار با مدل قرارداد P.P.P در حمل‌ونقل ریلی اجرایی شده است که طبق آن ۵۰ دستگاه از لکوموتیوهای متوقف را در اختیار برنده مناقصه قرار داده‌ایم و برنده مکلف است که طی مدت ۵ سال تمامی لکوموتیوها را بازسازی و راه‌اندازی کند و حداقل به مدت ۱۲ سال راهبری، نگهداری و سرویس لکوموتیوها را تضمین کند. سپس در پایان دوره قرارداد، مالکیت آن‌ها به برنده واگذار خواهد شد که خوشبختانه در سال گذشته برنده مشخص شد و قرارداد آن در حین نمایشگاه به شرکت برنده ابلاغ می‌شود.

به گفته وی این اقدام مشابه تولید ۶۰ دستگاه لکوموتیو جدید است و این لکوموتیوها ۴۰۰۰ اسب بخار سنگین هستند و در حمل‌ونقل باری استفاده خواهند شد.

برنامه‌ریزی برای تأمین ۱۴۸۰ لکوموتیو در افق ۱۴۰۲

احمدی با بیان اینکه «در افق برنامه ۱۴۰۲ ما ۱۴۸۰ دستگاه لکوموتیو دیده‌شده که جمع ناوگان کشنده‌های ما اضافه شود» اظهار کرد: امروز چیزی کمتر از ۷۰۰ دستگاه لکوموتیو گرم در داخل شبکه ریلی ما وجود دارد که بالغ‌بر ۱۰۰۰ دستگاه در افق برنامه باید به ناوگان اضافه شود که البته در نوع خود نیاز به منابع مالی سنگین دارد. البته دراین‌باره نیز در حال مذاکره هستیم کما اینکه پیرو دستور ریاست جمهوری خط اعتباری خاصی از صندوق توسعه ملی ریلی برای ایجاد شرکت لیزینگ ریلی اختصاص پیدا کرده تا از تولیدات شرکت‌های داخلی استفاده شود.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن بیان داشت: این اقدام می‌تواند حرکت مثبتی در جهت رفع مانع جدی منابع مالی باشد زیرا از گذشته تا امروز همواره منابع مالی برای فروش تولیدکنندگان کافی بوده است و امروز با تلاش وزارت راه و شهرسازی امیدوارم شرکت لیزینگ ریلی هرچه زودتر شکل بگیرد و کار خود را در زمینه لیزنیگ محصولات داخلی شروع کند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی موافقت خود را برای اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار در اولین مرحله اعلام کرده است؛ و ما در حال تنظیم پیش ساخت‌ها و زیرساخت‌های قانونی این اقدام هستیم تا در اسرع وقت صورت بگیرد.

به گفته احمدی این اقدام جدیدی در ایران است اما سابقه طولانی در کشورهای توسعه‌یافته دارد به‌طوری‌که بدون وجود این صندوق، فروش محصولات ریلی در تیراژ انبوه اتفاق نمی‌افتد.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تأمین ناوگان قطارهای حومه‌ای گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل حومه‌ای به‌عنوان یکی از اولویت‌های راه‌آهن مشخص شد. در گذشته راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل حومه‌ای حضور داشت اما اولویت کاری آن بود، اما امروز توسعه و تأمین ناوگان حمل‌ونقل حومه‌ای از اولویت‌های شرکت راه‌آهن محسوب می‌شود.

وی با توجه سیاست اصلی در حمل‌ونقل حومه‌ای مبنی بر حمل‌ونقل ریلی ارزان، سریع، به‌موقع و با ظرفیت بالا گفت: طبیعتاً باید قیمت بلیت قطار حومه‌ای رایگان باشد تا از آن استقبال شود؛ اما یکی از نیازهای توسعه شهرک‌های اقماری که امروز اطراف کلان‌شهرها ایجادشده، حمل‌ونقل روان، سریع و ارزان است.

معاون شرکت راه‌آهن ادامه داد: لذا با ابلاغ این سیاست، شرکت راه‌آهن طی ۳ سال گذشته تمرکز خوبی بر روی این مقوله داشته است به‌طوری‌که اولین ناوگان تخصصی حمل‌ونقل ریلی، عقد قرارداد ریل‌باس‌های شرکت ایریکو بود که متأسفانه بعد از تحویل ۱۴ رام از مجموع ۳۷ رام ریل‌باس این پروژه، ادامه همکاری بر اثر تحریم‌های ظالمانه متوقف مشده بود؛ اما با تدبیر وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم منابع مالی مورد نیاز پروژه پس از توقف سه‌ساله خط تولید و کلیه قطعات موردنیاز برای شرکت ایریکو تأمین شد.

۱۷ ریل‌باس تا پایان سال تحویل حمل‌ونقل حومه‌ای می‌شود

احمدی یادآور شد: تا به امروز ۶ دستگاه ریل‌باس جدید تولید و تحویل شبکه ریلی حومه‌ای شده است و امیدواریم ۱۷ دستگاه ریل‌باس با توجه برنامه این شرکت مبنی بر ساخت باقیمانده پروژه و تحویل آن تا اواسط سال ۹۶ که یک رکورد در نوع خود محسوب می‌شود، اما پیش‌بینی ما این است که حداکثر تا اواخر سال ۹۶ این پروژه به پایان خواهد رسید.

وی هم‌چین از مذاکرات تأمین مالی قرارداد تولید ۱۵۰ دستگاه واگن جدید در قالب ۵۰ رام ریل‌باس جدید در قالب کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای به‌صورت موازی و هم‌زمان خبر داد و گفت: شرکت ایریکو با سطح ساخت داخل بالاتر در رأس این کنسرسیوم خواهد بود و با همکاری شرکت کره‌ای نسبت به تولید ۵۰ رام ریل‌باس دیگر با تأمین مالی خارجی اقدام خواهد کرد. البته در دستور کار خود در نظر داریم که تعداد آن را افزایش دهیم اما به‌طور یقین پروژه‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل حومه‌ای بعد از نهایی شدن قرارداد ساخت ۱۵۰ دستگاه اتفاق خواهد افتاد.

 

نظر شما